Marketing Report
[Interview] Dion Holla (Sizzer): op dit moment zijn AI en muziek een speeltuin

[Interview] Dion Holla (Sizzer): op dit moment zijn AI en muziek een speeltuin

Dion Holla is Head of Brand bij Sizzer. Sizzer is een onafhankelijk creatief bureau dat zich op muziek voor merken richt. We spreken hem over hoe Sizzer werkt, hoe die een merk ziet, welke trends er zijn en op wie het bedrijf zich richt.

Kan je uitleggen wie jullie zijn en wat jullie doen?

We proberen de wereld een klein beetje mooiere plek te maken door de allerbeste muziek te maken voor jou merk. Dit doen we omdat wij geloven dat er niemand op de wereld is die niet van muziek houdt.

Jij bent samen met eigenaren Sander van Maarschalkerweerd en Michiel Marsman onderdeel van de directie. Wat is jouw rol?

Ik verkoop mijn rol altijd op de minst aantrekkelijke manier. Namelijk, ik doe alles in het bedrijf wat niet met muziek te maken heeft. Dit kan ik makkelijk zeggen, want een groot gedeelte van het bedrijf bestaat uit muziek researchers, producers en supervisors. Ik bemoei me met een groot deel van de strategische besluiten, hoe we het team managenen ik werk aan het Sizzer van morgen.

Mijn main focus voor 2024 zijn de volgende twee punten:

- Zorgen dat merken en reclamebureaus weten waar we met Sizzer voorstaan
- En zorgen dat ieder merk heeft gehoord over onze nieuwe service Jouw merk als muziekfestival

Wat is het verschil tussen jullie werkwijze en aanpak met andere creatieve bureaus die zich op muziek richten?

Een top vraag die jaarlijks in veel meetings langskomt. Laten we beginnen dat Sizzer & Massive Music allebei al 15 jaar+ bestaan en dat er elk jaar nieuwe concurrenten bij komen die op papier dezelfde services aanbieden. Alleen is er toch een groot verschil. Net zoals dat je een Peugeot of BMW gaat vergelijken met Porsche.

Sizzer is een Nederlandse full service partij die al jarenlang internationaal op het hoogste niveau presteert, maar die qua werkwijze boutique is gebleven.

Onze basis is in Amsterdam, maar onze focus is altijd internationaal geweest. De meeste van onze concurrenten hebben een lokale focus. Wij zijn actief in vele landen en maken werk voor internationale merken als Adidas, Heineken en Mercedes. Dit geeft ons een bredere kijk op muziek en cultuur.

Wat ons uniek maakt is dat we alles kunnen bieden wat een merk nodig heeft met betrekking tot muziek en geluid, maar dat prioriteit nummer één altijd het creatieve niveau is. Daar doen we geen concessies aan. Dit heeft erin geresulteerd dat we de laatste jaren het meest awarded nederlandse muziekbedrijf in de internationale rankings zijn.

Op wat voor klanten richten jullie je?

We richten ons vooral op creatieve bureaus en productie huizen, maar ook op merken direct. Dit gaat inmiddels hand in hand met elkaar, omdat steeds meer merken muziek hoger op de agenda zetten.

Het lukt ons om langdurige samenwerkingen aan te gaan met creatieve bureaus. We merken dat anderen soms afhaken waar wij altijd door zullen gaan om iets nog beter te maken zolang daar nog tijd voor is. We klikken goed met creatieven die in het diepe durven te duiken zonder te weten wat exact de uitkomst gaat zijn.

Voor merken bieden wij het meeste toegevoegde waarde als strategische partner voor muziek.

Jullie hebben het over processen Strategy, Supervision, Culture & Craft, kan je dat toelichten?

Zeker hierbij een korte omschrijving per service: Qua Strategy bieden wij alles voor de klant omtrentmusic identity & sonic branding. We vinden dat er op dit gebied veel onzin verkocht wordt en hechten er dus veel waarde aan om dit op een tastbare en no nonsense manier te doen. Sonic branding weer een beetje sexy maken is ons doel.

Onder Supervision valt de begeleiding van alles wat bij een project komt kijken zoals muziek research, muziek licenties en muziek productie.

Culture is één van de hotste topics van het moment. Merken proberen een rol te spelen in het leven van hun target groups, maar dat valt nog niet mee. Muziek kan het bindmiddel zijn tussen een merk en zijn publiek. Wij helpen om de sweet spot te vinden tussen de merkwereld en de muziekwereld.

Craft staat voor de productie van muziekcompositiesencovers. Maar ook voor onze muziekbibliotheek Vault met daarin een enorme schat aan geschikte songs voor reclame.

Kan je iets vertellen over de rol van kunstmatige intelligentie (AI) bij jullie werk?

Op dit moment werken we met verschillende tools en partners samen. Onze muziekcatalogus Vault is volledig searchable door AI. Uiteindelijk cureren we zelf de uiteindelijke selectie, echter maakt het het proces vele malen snelleren worden we soms ook blij verrast!

Op dit moment zijn AI en muziek een speeltuin. Vaak nog net niet goed genoeg voor professioneel gebruik, maar het wordt elke week een stukje beter. Het helpt en inspireert ons nu al enorm bij het maken van demo’s en om bijvoorbeeld een zangstem aan te passen.

De ontwikkelingen zetten onze branche volledig op zijn kop. De behoefte aan door mensen gemaakte middelmatige muziek zal verdwijnen. Dat kan AI ook. Wat er over blijft is meer ruimte om echt mooie dingen te maken al dan niet in samenwerking met AI.

Je presenteerde onlangs in een column de muziek van een merk als muziekfestival. Kan je kort uitleggen wat dat betekent?

Wij geloven dat de identiteit van een merk, en dus ook je merkidentiteit, niet te vangen is in één stuk muziek. Het vraagt om een benadering die recht doet aan zowel je merk als aan je klanten, je publiek. De muzikale identiteit van een merk moet mee bewegen, zich aanpassen aan verschillende groepen consumenten en meegaan met de tijd.

Daarom dagen we merken uit om hun brand te bekijken alsof het een muziekfestival is. Als jouw merk een muziekfestival is –welke artiesten staan er en wat voor muziek hoor je?

Net zoals een merk heeft elk een muziekfestival een eigen identiteit en publiek, maar zal het zich net als een merk ook keer op keer opnieuw moeten uitvinden om ook nieuw publiek aan te spreken. En daarom werkt de analogie tussen een muziekfestival met verschillende podia en je merk met verschillende doelgroepen erg goed.

Binnen elk podium ligt een zorgvuldig samengestelde line-up van artiesten –een momentopname van de levendige muziekcultuur van vandaag. Met een mix van menselijke expertise en op data gebaseerde inzichten kunnen merken trending sounds en opkomende artiesten ontdekken.

Een curatie die past bij het merk. Een muzikale vertaling van waarhet voor staat en hoe het gezien wil worden door consumenten. En afgestemd op wat nu relevant is in de muziekcultuur van de doelgroep.

De schoonheid van de vergelijking met het muziekfestival ligt in zijn veelzijdigheid. Of je nu op zoek bent naar een stock track, samenwerkingen met opkomende artiesten, of op maat gemaakte muziek wilt, een sound logo, het festival dient als je muzikaal kompas.

www.sizzer.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

DPG Media Radio: Hoger aandeel radio in mediamix leidt tot betere scores op merk KPI's

25-04-2024 | 09:56:34
In 2022 en 2023 ging zo’n 9 procent van alle bruto mediabestedingen naar radio volgens onderzoeksbureau Nielsen

Lab³ produceert volledig door AI gegenereerde podcast

23-04-2024 | 15:48:50
Creative audio agency Lab³ lanceert Cookie Conspiracy, een volledig door AI gegenereerde podcast.

Dentsu Creative ontwikkelt hardloop-campagne Nationale-Nederlanden

22-04-2024 | 16:08:29
Nationale-Nederlanden (NN) wil ook de beginnende hardloper in beweging brengen om zo bij te dragen aan het welzijn van een zo groot mogelijke groep mensen

Audiohuis lanceert podcast Threesome of Speech met Gregory Edelenbos, Jonas van Praag en Loeke de Waal

22-04-2024 | 11:40:29
De vraag die centraal staat is: hoe indrukwekkend blijft een speech als deze wordt ontdaan van zijn historische context?

TAMBR ontwikkelt audio-identiteit Wehkamp

19-04-2024 | 12:00:00
Als verlengstuk van haar merkstrategie lanceert Wehkamp een audio-identiteit, ontwikkeld door TAMBR
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.