Marketing Report
24 september lanceert Symphony: streamingdienst met klassieke muziek

24 september lanceert Symphony: streamingdienst met klassieke muziek

Op zaterdag 24 september 2022 wordt Symphony gelanceerd. Symphony zal een streamingdienst worden met klassieke muziek en wordt bij de start aangeboden in Nederland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Begin 2023 zullen andere landen volgen. Symphony noemt zich de Netflix van de symfonische klassieke muziek. Bij de officiële lancering zal een wereldwijde stream van het Concertgebouworkest te zien zijn. De dienst bestaat overigens in de praktijk sinds juni 2022 toen de beta-versie van start ging.

Concurrentie

Symphony is in feite een concurrent van de lineaire zenders Mezzo (van de Franse bedrijven Les Echos-Le Parisien en Vivendi/Canal+) en Stingray Classica (van het Candese Stingray) die inmiddels beiden ook streamingdiensten (VOD) aanbieden. Stingray Classica doet dat via zijn eigen platform; Mezzo via onder meer Amazon Prime Video.

Symphony is iets duurder dan de concurrenten en vraagt 9,95 euro per maand; bij een jaarabonnement wordt 8,25 euro per maand gevraagd., Symphony wordt ondersteund door 14 investeerders en telt inmiddels 30 medewerkers.

Toegankelijk

Symphony wil belangrijke orkesten toegankelijk maken voor een wereldwijd publiek, waarbij naast muziek ook reportages, documentaires, interviews en verhalen achter de muziek te zien zijn met en over solisten en dirigenten. De dienst is een initiatief van Rob Overman, voormalig orkestdirecteur en media-ondernemer. Hij bedacht het concept samen met Henk Bout, oprichter van video-facilitair bedrijf United Broadcast Facilities (nu: EMG) en BeyondDutch, exploitant van streamingdiensten. José Evers, merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam en Bauke Freiburg, ontwikkelaar van streaming videotechnologie Bauke Freiburg maken ook deel uit van het oprichtende team.

Henk Bout: "Netflix, Amazon Prime en Disney Plus hebben een hele nieuwe mediarealiteit gecreëerd. In die realiteit is er ook plaats voor initiatieven die zich richten op nichedoelgroepen. Je moet er dan wel voor zorgen dat de hele ervaring, zowel qua beeld als qua technologie, op het niveau van deze grote spelers is. Als je dat goed doet, dan kun je een markt van 500 miljoen liefhebbers van klassieke muziek bedienen. En dat is wat we, samen met de orkesten, gaan doen."

Helft opbrengsten naar orkesten

Twee jaar geleden – midden in de corona tijd – startte Symphony met het benaderen van orkesten. De meesten reageerden direct enthousiast. Ze hadden inmiddels ervaren dat ze weliswaar prachtige registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de online kaartverkoop. Een niet onbelangrijk onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten.

Het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra nemen deel aan dit concept. Dit najaar verwacht Symphony dat meer orkesten zullen volgen.

Symphony Night Live

Symphony bevat volgens eigen verwachting een uitgebreide verzameling van symfonische uitvoeringen, variërend van Mozart’s pianoconcerten tot symfonieën van Beethoven, Tsjaikovski en Mahler en filmmuziek van componisten als John Williams en Ennio Morricone. Alle deelnemende orkesten – nu zo’n tien, het streven is 25 – zullen elk vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live. Avondvullende registraties compleet met interviews, behind the scenes, verhalen en commentaar van kenners.

www.symphony.live

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.