Marketing Report
Ad Alliance & Ster: gemiddeld 20 procent tariefstijgingen in 2023 nieuws

Ad Alliance & Ster: gemiddeld 20 procent tariefstijgingen in 2023

De tarieven van Ad Alliance en de Ster gaan met gemiddeld 20 procent omhoog. De basisjaarprijs van de Ster is met 14 procent verhoogd; die van Ad Alliance is 4 procent hoger dan 2022; die van Talpa Media Solutions is met 3 procent verhoogd. Talpa Media Solutions verhoogt gemiddeld de prijzen met 12 procent. Dit blijkt uit informatie van doorgaans goed gevoerde bronnen en reacties van de Ster en Talpa Media Solutions. 

Ster stelt tarieven bij door programmawijzigingen NPO

De Ster geeft bij monde van algemeen directeur Frank Volmer tegenover Marketing Report aan dat zijn tarieven uiteindelijk uitkomen op 20 procent omdat de NPO een aantal programmawijzigingen heeft doorgevoerd die de capaciteitsverwachtingen volgens de Ster positief beinvloedt. Eerder was een verhoging van 24 procent verwacht.

Boer Zoekt Vrouw wordt bijvoorbeeld pas in september 2023 weer uitgezonden in plaats van januari 2023. Door meer aanbod daalt de theoretische outputprijs, aldus de algemeen directeur van de Ster. Hij wijst er daarbij op dat de daadwerkelijke outputprijsverhoging pas achteraf kan worden bepaald als bekend is welke inkoopopties adverteerders kiezen. De GRP basisjaarprijs blijft bij Ster op 14 procent.

Volgens een betrokkene hebben de exploitanten met name de sturingspakketten duurder gemaakt. Deze pakketten moesten adverteerders fors inkopen om een grotere garantie op een mooi Umfeld, maar ook op een hogere garantie van uitlevering te verkrijgen. Qua seasonality is te zien dat Talpa Media Solutions en Ad Alliance (met 12 procent gemiddeld) verhogingen hebben doorgevoerd.

Bij de tarieven moet worden aangemerkt dat met name Ad Alliance en Talpa Media Solutions per mediabureau/adverteerder veelal aparte afspraken maakt over de daadwerkelijk te factureren bedragen waardoor het lastiger is daar één lijn in te trekken. De Ster werkt meer met algemeen geldende tarieven.

Geen 2023-garantie Talpa Media Solutions?

Marketing Report heeft Ad Alliance (RTL Nederland) en gevraagd naar de tarieven 2023, maar die heeft daar geen reactie op willen geven.

Ad Alliance heeft wèl eerder aangegeven het commercieel beleid voor 2023 voor geheel 2023 ongeacht een fusie/overname met/van Talpa Network te handhaven. Talpa Network heeft deze garantie niet gegeven, waardoor het bij een groen licht van de ACM en het doorgaan van de overname en fusie niet zeker is of de afgegeven tarieven van Talpa Media Solutions aan mediabureaus/adverteerders daadwerkelijk voor heel 2023 gelden.

Een woordvoerder van Talpa Media Solutions meldt dat de inflatie voor televisie per adverteerder verschillend is, afhankelijk van de inzet per maand en product zal dat voro een ieder een andere prijsstijging betekenen. Globaal kan er bij Talpa Media Solutions rekening worden gehouden met 12 procent inflatie (inclusief de 3 procent stijging op de Basisjaarprijs).

Radio: One Media Sales

Bij de radio wordt bij One Media Sales (OMS) alles budget neutraal gehouden. Volgens het bedrijf zullen er  wel verschillen in zender en tijdvak indices zijn ten opzichte van 2022, maar als je een gemiddelde campagne inkoopt zul je onder aan de streep op het zelfde uitkomen als voorheen, aldus het verkoopebdrijf van radioreclame.

OMS verkoopt de radioreclame voor Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, Radio 10 (de Talpa Network-radiozenders) alsmede 100% NL en Slam! (RadioCorp), Sublime (oopt de radioreclame voor Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, Radio 10 (de Talpa Network-radiozenders) alsmede 100% NL en Slam! (RadioCorp), Sublime (Audiohuis/Mediahuis), ClassicNL en Decibel.

Schaarste

De forse verhogingen worden vooral verklaard door de schaarste op televisie en de grote Nederlandse vraag naar televisiereclame, terwijl dat in andere landen anders uitpakt. De Ster heeft daarbij ook nog te maken met het wettelijk moeten terugbrengen van het aantal reclameminuten.

Ad Alliance verkoopt de reclame voor het eigen bedrijf RTL Nederland (RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTL Z en Videoland), alsmede de merken van Paramount (MTV, Comedy Central, Nickelodeon, Paramount Network), Walt Disney Company (Disney Channel, Disney XD, National Geographic, Fox, ESPN), Warner Bros. Discovery (Discovery Channel, TLC, Eurosport1, ID), DPG Media (online video), Ziggo Sport, Xite en We Are Era (influencers).

Talpa Media Solutions verkoopt de reclame voor SBS6, Net5, SBS9, Veronica en BBC First alsmedede radiostations via One Media Sales (OMS.

Ster verkoopt de reclamezendtijd voor NPO1, NPO2, NPO3 alsmede de NPO-radiostations en de ideeële reclame bij NPO Start.

www.ster.nl
www.talpanetwork.com
www.oms.fm

www.adalliance.nl
www.rtlnederland.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief