Marketing Report
Belgische topcreatieven starten Joe Public Antwerpen nieuws

Belgische topcreatieven starten Joe Public Antwerpen

Manuel Ostyn en Pieter Staes gaan samen met Strategy Director Mélanie Dalla-Riva de eerder aangekondigde vestiging van Joe Public in België leiden. Joe Public Take-Away Advertising zal 2 mei de deuren openen op de Oude Leeuwenrui in Antwerpen.

Het drietal stapt over van Wunderman Thompson. Mede dankzij hun creatieve leiding groeide het uit tot één van de grootste creatieve bureaus van België. Hun loopbaan begon bij Duval Guillaume en leidde via LDV United en mortierbrigade naar These Days, dat later Wunderman Thompson werd.

Joe Public heeft vestigingen in Zuid-Afrika en Nederland. De komende jaren zullen ze Take-Away Advertising model internationaal gaan uitrollen, waarbij België de eerste stap vormt. Digitale bureaugroep Springbok investeert mee in het verhaal. Met beide bureaus en de digitale expertise van Springbok achter zich heeft het Belgische Joe Public meteen de slagkracht van een groot bureau.

Nuchtere Take-Away aanpak

Manuel Ostyn: “Ik vond het altijd al merkwaardig hoe weinig creatief bureaus kunnen zijn in de haast jaarlijkse trend van het heruitvinden van zichzelf. Ik was dus meteen gecharmeerd door de nuchtere Take-Away aanpak. Een verademing die getuigt van creatieve durf, de oprichters in Nederland, Antoine en Jeroen, hadden meteen mijn respect verdiend. Maar volgens mij is dit ook een pretentieloze aanpak die alle zuurstof biedt aan creativiteit om z’n absolute economische meerwaarde te bewijzen. En dat doe ik graag.”

Geen pitches

Mélanie Dalla-Riva: "Ook niet onbelangrijk binnen het model: geen pitches. Geen. Pitches. Klanten zijn vrij om te komen en gaan. We hebben uiteraard liever dat ze komen en blijven want we bouwen graag mee aan merken. Maar daar dragen pitches en vaste contracten niet aan bij. De constante stroom van pitches zorgt er alleen voor dat je op het einde van de rit duurder bent als bureau en dat je bovendien je beste mensen minder kan inzetten op bestaande klanten. Op zich een rare strategie.”

Pieter Staes: “Doordat klanten kiezen wat ze willen van het menu en een week later al het gevraagde denkwerk gepresenteerd krijgen, moet elke opdracht de aandacht van een pitch krijgen. Die energie aanwenden voor echte campagnes in plaats van pitchconcepten die nooit uitkomen, daar kan je als creatief alleen gelukkig van worden. De kantoren in Zuid-Afrika en Nederland bewijzen ook dat het model werkt, niet onbelangrijk. Maar dat kan natuurlijk niet anders in een netwerk waar creatieven en strategen het voor het zeggen hebben, dat zegt onze strategie afdeling toch. Ik kan het als creatief alleen beamen."

Voorliefde

Antoine Houtsma, creatief directeur en mede-oprichter van Joe Public Amsterdam: “We zijn enorm gelukkig dat Belgische toppers als Pieter Staes, Manuel Ostyn en Mélanie Dalla-Riva hebben gekozen voor Joe Public, zeker gezien hun voorliefde voor ideeën die elke vorm aan kunnen nemen, van euromunten met vermiste kinderen op en tv-programma’s op National Geographic tot fietsen ontwerpen om auto’s te verkopen en apps maken om veiliger aan sexting te doen.”

www.joepublic.be

Abonneer je op onze nieuwsbrief