Marketing Report
[CMTA] DPG Media - Brand Studio: MONO

[CMTA] DPG Media - Brand Studio: MONO

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

Brand Studio is onderdeel van DPG Media en adviseert, ontwikkelt en produceert marketingcommunicatiecampagnes voor adverteerders binnen de mediamerken van DPG, met de nadruk op branded content-partnerships. De mensen van Brand Studio zijn ervaren marketing- en communicatieprofessionals met een achtergrond in merk of mediastrategie, art, copy en/of redactie (storytelling) en productie. Zo levert DPG Brand Studio multimediaal creatief maatwerk, van idee tot productie en distributie. Brand Studio maakt slim gebruik van de context van de mediamerken van DPG en zet vakkundige storytelling in om maximaal resultaat te behalen.

Elevator Pitch

Het gebruik van social media in het verkeer is een toenemend probleem. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van zelfoverschatting, ingesleten gewoonten én een gebrek aan besef van de - vaak blijvende - gevolgen. Brand Studio creëerde een campagne die deze gevolgen letterlijk door de ogen van betrokkenen overbrengt, en de doelgroep daarmee weet te raken.

Briefing

Sinds de merkintroductie van MONO in 2018 wordt de MONO-campagne onder de aandacht gebracht via massamediale kanalen. Letterlijk staat MONO voor één of alleen. In de campagne staat MONO voor met één ding bezig zijn: als je rijdt, houd je je aandacht op één ding: het verkeer. Je laat je niet afleiden door appjes of social media posts tijdens het rijden.

Ondanks de campagnes lijkt men het gebruik van de smartphone in het verkeer (met name voor social media) steeds normaler te vinden. Tweejaarlijks onderzoek door SWOV in opdracht van Interpolis bevestigt dit. Daarnaast blijft ook het aantal verkeersdoden en -gewonden stijgen, waarbij het gebruik van de smartphone ook een toenemende rol speelt.

Deze feiten vormden voor het Ministerie van Algemene Zaken aanleiding om DPG Media te vragen om de MONO-campagne te verdiepen met een contentlaag. Het voornaamste doel was het vergroten van bewustwording van de risico’ s van dit gedrag in het verkeer.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Insights:

Mensen beseffen onvoldoende welk langdurig leed er vaak schuil gaat achter verkeersongevallen, ook wanneer deze niet dodelijk aflopen. Een ongeluk laat diepe sporen na in het leven van het slachtoffer én de veroorzaker, die op een bepaalde manier ook slachtoffer is van een hardnekkige gewoonte en zelfoverschatting.

Strategie:

We wilden de heftige gevolgen voor alle betrokkenen overbrengen, door de lezer echt te laten voelen wat het ongeluk met de betrokkenen heeft gedaan.

Aanpak: We lieten de betrokkenen ‘ up-close and personal’ fotograferen door topfotograaf Frank Ruiters, bekend van de staatsieportretten van Amalia. De mensen die voor zijn lens staan, kun je voor je gevoel bijna aanraken. Dit was belangrijk in deze campagne omdat de lezer zich moet kunnen verplaatsen in het slachtoffer én de veroorzaker. Kernwoorden waren kwetsbaarheid en openheid. We kijken zowel het slachtoffer als de veroorzaker diep in de ogen. Je ziet schuld, verdriet en pijn.

Het slachtoffer heeft een whiplash overgehouden van haar ongeluk. Daarom fotografeerden we haar met focus op de nek. De veroorzaker, kijkt de lezer recht in de ogen. Hij ziet als het ware zijn daad onder de ogen. De specialist staat verder af van de situatie en overziet het probleem. Dit is letterlijk te zien in de fotografie.

Resultaat:

De indringende fotografie in combinatie met de prikkelende headlines, wist de lezer nieuwsgierig te maken: het aantal clicks op de teaserbanners lag 400 procent boven de benchmark* De opbouw van het verhaal in woord en beeld, wist bezoekers écht te boeien: de leesduur van bijna 2 minuten (1.53m) lag 25 procent boven de benchmark* Bovendien blijkt uit kwalitatief onderzoek door Validators dat de content voor bewustwording, waardering én intentie tot verandering van gedrag heeft gezorgd.

*De benchmark is het gemiddelde van alle branded content-inzet op de betreffende titel.

www.dpgmediagroup.com

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 






 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.