Marketing Report
[CMTA] LVB (becoming iO): Campagne Digitale Toegankelijkheid nieuws

[CMTA] LVB (becoming iO): Campagne Digitale Toegankelijkheid

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl


LVB
is sinds juni 2022 onderdeel van iO, hét end-to-end agency met expertise op het gebied van marketing, content, communicatie en digitale transformatie. Onze belofte: full-service, full-specialist. We zijn méér dan zomaar een bureau. Merken bouwen, klantrelaties versterken en omzet laten groeien. Dat is waarom onze opdrachtgevers bij ons aankloppen. Daarom zijn we full-service én full-specialist. Gespecialiseerde teams die nauw samenwerken om merkverhalen consistent te vertellen. Inhoudelijk gedreven. Op z’n tijd eigenwijs. En altijd de beste willen zijn. That’s us. LVB (becoming iO).

Elevator Pitch

Een toegankelijke wereld voor iedereen. Dat is het ideaal. MKB Toegankelijk draagt daaraan bij. Offline en online. In deze campagne willen we ondernemers laten zien hoe belangrijk het is om digitaal toegankelijk te zijn. Zodat je iedereen een warm welkom geeft, ook online. Met twee short form video's laten we ondernemers op een grappige, entertainende manier zien hoe belangrijk digitale toegankelijkheid is.

Briefing

MKB Toegankelijk is een programma van MKB-Nederland en VNO-NCW en werkt samen met het Ministerie van VWS, de VNG en de Alliantie VN-verdrag. Iedereen moet kunnen meedoen, dat is de ambitie van MKB Toegankelijk. Er moet nog veel gebeuren om alle websites, winkels en horecagelegenheden toegankelijk te maken voor klanten en gasten met een beperking. Daarom is dit programma gestart. MKB Toegankelijk stimuleert en activeert brancheorganisaties en ondernemers om werk te maken van toegankelijkheid.

In totaal hebben ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders een beperking. Zij kunnen bijvoorbeeld slecht zien, horen of moeilijk een muis bedienen. Het is belangrijk dat iedereen online kan winkelen en online informatie kan vinden. Een toegankelijke website, webwinkel of app die voldoen aan de wereldwijd geldende WCAGrichtlijnen is maatschappelijk van groot belang. Bovendien gaat vanaf 2025 gaat de European Accessibility Act (Europese toegankelijkheidswet) formeel in, dit is internationale wetgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid. Dit betekent dat onder andere geldautomaten, financiële diensten en e-commercebedrijven digitaal toegankelijk moeten zijn.

MKB Toegankelijk heeft samen met de partners Thuiswinkel.org en Accessibility de website ismijnsitetoegankelijk.nl ontwikkeld. In dit deelproject ligt de primaire focus dus op het activeren en betrekken van de webbouwers, hostingpartijen en softwareleveranciers met als doel het bewustzijn en kennisniveau van webbouwers te verhogen. Om dit te realiseren, is het ook belangrijk om de urgentie via de vraagzijde (de ondernemers) te verhogen. Hoe meer vraag, hoe meer urgentie op het aanbod. Op deze manier worden webbouwers gestimuleerd om hun aanbod aan te passen.

 

 

Strategie | Aanpak | Resultaat

We gaan een lans breken voor digitale toegankelijkheid bij de ondernemers van Nederland. Zij moeten zich bewust worden van hun online verantwoordelijkheden en begrijpen dat de nieuwe wetgeving er snel aankomt. Ook moeten zij empowered worden om de juist vragen te stellen en opmerkingen te plaatsen bij hun webbouwer.

Onze belangrijkste insight voor deze short form video's (en bijpassende campagne): ondernemers moeten al zo veel. Talloze regeles en wetten. Ze zien door de bomen het bos niet meer en lezen en kijken echt niet alles wat zou moeten.

Wij gaan inspelen op dit insight en hebben bedacht dat onze video's zo kort mogelijk moeten zijn. Kort, zonder aan inhoud te verliezen. We hebben de grootste problemen en uitdagingen van ondernemers op het gebied van digitale toegankelijkheid teruggebracht naar 2 video's. Korte video's, maar voor ondernemers herkenbaar en inhoudelijk genoeg om te prikkelen. Maar dat is in ogen niet voldoende. Je wil ondernemers prikkelen om de video's te gaan kijken. Het moeten dus leuke video's worden. Daarom kiezen we heel bewust voor een humor-insteek. Een herkenbare situatie dikken we aan en maken we grappig. We gaan voor deze video's in zee met onze handyman Duncan (die ook in eerdere campagnes al een rol heeft gespeeld). Duncan helpt ondernemers en geeft ze tips en tricks. Zo ook in deze campagne.

Wij denken dat Duncan bij uitstek geschikt is om de digitale toegankelijkheid bij dezelfde doelgroep aan te kaarten. Duncan heeft humor, pakt de aandacht en kan de inhoud op een losse, ongedwongen manier vertellen zodat de kijker geboeid blijft. Met onze digitale handyman maken we twee korte commercial-achtige video’s. In de eerste film leggen we de focus op het MKB en in de tweede film richten w

De videoserie is een enorm succes op Instagram Reels (en YouTube), met duizende video's en een hoog engagement. Daarnaast is de term 'Gebarenbibliotheek' inmiddels ingeburgerd en wordt veel gebruikt door branceorganisaties en belangenclubs. En belangrijker: draagt bij aan de toegankelijkheid van Nederland.

www.mkbtoegankelijk.nl/nieuws/campagne-digitale-toegankelijkheid

www.lvb.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

 

Partners CMTA

 





Abonneer je op onze nieuwsbrief.