Marketing Report
[Column] Gijs de Swarte: Angst, beven en een professor die sneller praat dan zijn schaduw column

[Column] Gijs de Swarte: Angst, beven en een professor die sneller praat dan zijn schaduw

Beroepshalve sprak ik marketingprofessor Jonah Berger. Berger praat sneller dan zijn schaduw. Hij studeerde Marketing, Human Judgement & Decision Making aan Stanford University. Geeft les aan Wharton, de businessschool van de University of Pennsylvania - een van de beste ter wereld. En hij is consultant voor onder meer Apple, Google en Amazon.

Tussendoor schrijft hij zo nu en dan een marcom-bestseller. Zijn voorlaatste boek Contagious verklaart waarom sommige merken en maatschappelijke bewegingen aanslaan en andere niet. Hij verbond dat, omdat ik het vroeg, ook aan de groeiende people, planet, profit-beweging. Mond-tot-mondreclame is een doorslaggevende factor daarbij. Reclame heeft de neiging alleen maar te vertellen hoe goed alles is, en dat werkt voor de verkoop nog wel als het om naamsbekendheid gaat maar overtuigen doet het nauwelijks. Millennials en Gen Z’ers, die gedreven door de berichtgeving over klimaatverandering, onderling positief over bepaalde merken communiceren, verschuiven bergen. Dat is wat er gaande is.

Angst en onzekerheid

Zijn andere bestseller The Catalyst: How to Change Anyone’s Mind, gaat over gedragsverandering. Dat proberen we allemaal wel eens voor elkaar te krijgen, bij onze partners en kinderen, bij collega’s, bij de buren. De overheid probeert het gedrag van de bevolking te beïnvloeden en merken en reclamebureaus proberen het bij consumenten. Berger legt op een simpele manier uit hoe je dat vaak het best kunt doen. Niet door harder te roepen, maar door drempels weg te nemen. Als je weg wil rijden en de handrem zit er nog op, helpt meer gas geven niet. Wil je verder komen, moet je eerst de handrem eraf halen en dan wegversperringen verwijderen. Nou bestaan die handrem en wegversperringen bij ons mensen vaak uit onzekerheid en angst. Die factoren wegnemen, daar schiet alles enorm van op.

Het is duidelijk dat er steeds meer organisaties floreren die de groene, diverse, transparante, B Corp-route bewandelen. Het zijn multinationale miljardenbedrijven van het formaat Bonduelle, Danone en Gerdau, verenigd in de B Movement Builders, die de B Corp-principes onderschrijven, uitdragen en laten zien hoe succesvol je ermee kan zijn.

Je hebt dus aan de ene kant de Gen Z- en millennial-mond-tot-mondreclame en aan de andere kant enorme bedrijven die niet bang zijn vol voor people planet en profit te kiezen. Je zou zeggen dat het de goede kant op gaat met het redden van de planeet. Berger gelooft er in ieder geval in. De beweging is ook niet willekeurig, zegt hij. “Het is geen toeval en geen geluk. Er zitten aantoonbaar sterke krachten achter, die analyseerbaar zijn, en die zullen aanhouden zolang onze problemen bestaan. Merken en bureaus die dat begrijpen, hebben de toekomst.”

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

Lees ook:

[Column] Gijs de Swarte: Het egoïsme achter de B Corp beweging

[Column] Gijs de Swarte: Hoe vies is een film?

[Column] Gijs de Swarte: purpose marketing als een doodlopende weg

[Column] Gijs de Swarte: de wonderbaarlijke kracht van eigentijdse principes...

Abonneer je op onze nieuwsbrief