Marketing Report
[Column] Gijs de Swarte: Het gaat binnenkort allemaal vreselijk fout! column

[Column] Gijs de Swarte: Het gaat binnenkort allemaal vreselijk fout!

Weet u wat misschien wel ontzettend goed nieuws is? Dat het he-le-maal de goede kant op gaat met de mensheid en het planeetje waarop we wonen, dat met 107.000 kilometer per uur rond de zon raast.

Bad-news bias

Al zou je dat misschien niet denken als je zo nu en dan op je telefoon kijkt om het nieuws te volgen. Daar is het ellende op ellende. Wie wil vliegen moet uren van te voren in de rij staan en dan nog is het maar de vraag of je vertrekt. We stikken in de stikstof, of juist niet, maar erg is het wel. De ozonlaag is verdwenen of terug en ook dat is een groot probleem, en ga zo maar door. Er is heel veel nieuws om hopeloos van te worden, en mensen doen dat ook. De laatste tijd heb ik meerdere malen in mijn omgeving moeten horen dat ‘er toch wel heel veel dingen erg slecht gaan’. Die donkere kijk op de toekomst heeft een oorzaak, en die heet bad-news bias.

Het zit namelijk zo dat nieuws bijna per definitie slecht nieuws is, en goed nieuws bijna per definitie geen nieuws. Hoe dat werkt is makkelijk met een voorbeeld te verduidelijken: 'Oma heeft genoten van haar thee.’ Slaapt u al? ‘Oma ziet de kwaliteit van thee drastisch afnemen in de nabije toekomst.’ Daarvan willen we weten waarom. No struggle no story, het is een ram-vaste waarheid in de literatuur. En ook als het gaat om storytelling met een marketing doelstelling.

Magazijnen merkvoorkeur

De politicus die komt vertellen dat alles behoorlijk voor de bakker is en we zonder al te veel te veranderen best nog wel een tijdje zo door kunnen, kan het wel vergeten. Time for change now! Want anders gaat alles mis. Dat werkt. De founders story, een van de prettige pijlers onder menig merk, werkt een stuk minder als de eigenaar het bedrijf op zijn achttiende van zijn vader heeft gekregen en daarna gelukkig verder leefde. Beginnen met niets, idealisme tegen de klippen op, tegenslagen, faillissementen, daar hebben we magazijnen merkvoorkeur voor klaarliggen.

Ondertussen leven we in een van de rijkste landen ter wereld, met een ongeëvenaard scholings- en verzorgingssysteem. We worden omringd door machtige landen die ons beschermen omdat als wij aangevallen zouden worden ook zij in de problemen zitten. En we hebben allemaal recht op vakantie.

Het is ook wel eens fijn er zo naar te kijken. Het geeft hoop. En de hele beweging naar duurzame, transparante, diverse, inclusieve merken, geeft ook hoop. Misschien dat het mede daardoor zo succesvol is. Ja, er gebeuren verschrikkelijke dingen, het nieuws moeten geen voortdurende kermis van vrolijkheid worden en het gaat om de waarheid maar ellende als lokker... Het is tijd om daar eens wat anders mee te doen.

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

Lees ook:

[Column] Gijs de Swarte: Angst, beven en een professor die sneller praat dan zijn schaduw

[Column] Gijs de Swarte: Het egoïsme achter de B Corp beweging

[Column] Gijs de Swarte: Hoe vies is een film?

[Column] Gijs de Swarte: purpose marketing als een doodlopende weg

Abonneer je op onze nieuwsbrief