Marketing Report
[Column] Jennifer Feaster: Waarom we geloven dat livestreaming een goudmijn is voor merken in 2021

[Column] Jennifer Feaster: Waarom we geloven dat livestreaming een goudmijn is voor merken in 2021

Livestreaming bracht China binnen een dag 6 miljard dollar aan verkopen en hoewel sommige bedrijven nog steeds niet zeker weten of ze het moeten proberen, verhogen andere hun inkomsten in een oogwenk met miljoenen. Wat kan livestreaming betekenen voor jouw bedrijf?

Live streaming uitgelegd

In tegenstelling tot reguliere marketingvideo's heeft livestreaming niet die overgeproduceerde uitstraling en is het gericht op live interactie in plaats van op een botte promotie. Het onderwerp van een livestream kan van alles zijn, van een kijkje achter de schermen en een preview van het aankomende product tot enkele tutorials en vraag- en antwoordsessies. Het kan ook een live politiek gesprek zijn, een muzikaal optreden zoals John Legend deed tijdens de lockdown, of live-evenementen georganiseerd door bedrijven zoals Red Bull.

Livestreaming helpt videomakers en merken om een ​​soort persoonlijke ontmoeting met hun doelgroep te organiseren, waardoor hun kijkers de kans krijgen om in realtime vragen te stellen en antwoorden te krijgen, wat de klantenservice direct verbetert.

Vergeleken met andere vormen van online marketing helpt de interactieve aard van livestreams en chats bij het ontwikkelen van een sterker gevoel van merkbekendheid, wat leidt tot hogere betrokkenheid en verkoopconversieratio's. Bovendien is het gemakkelijker om verhalen te vertellen, een sterke online aanwezigheid op te bouwen en het publiek te betrekken.

Om een ​​livestream succesvol te laten zijn, moet de inhoud onderhoudend, educatief en benaderbaar zijn. Je doelgroep moet een goede reden hebben om af te stemmen en te luisteren naar de berichten die je wilt overbrengen. Er zijn veel platforms om uit te kiezen, waaronder YouTube Live, Facebook Live en vele andere, afhankelijk van waar je doelgroep het actiefst is.

Livestreaming in 2020

Livestreaming heeft zichzelf al bewezen als een haalbare strategie voor veel bedrijven. Alleen al in 2020 leverde het meerdere merken miljarden aan omzet en wereldwijde erkenning op. Hier zijn enkele van de hoogtepunten.

Tijdens het 11.11 Global Shopping Festival in China dit jaar genereerde livestreaming 6 miljard dollar aan omzet.

Luxe modemerken besloten om livestreaming te proberen en het hielp hen om hun offline verkoopverlies goed te maken: Bottega Venetta, een Italiaans modehuis uit Milaan, verkocht 230 tassen in 10 seconden, terwijl een ander luxegoederenbedrijf, Salvatore Ferragamo, meer dan 3,2 miljoen kijkers trok.

Voedselmerk Bon Appéti, met 5,83 miljoen abonnees op YouTube, lanceerde een livestream genaamd Variety Show, waarmee ze meer dan 130.000 dollar inzamelden, meer dan 1 miljoen keer bekeken, 21.000 Vind-ik-leuks en meer dan 1000 reacties. Hun show was relevant voor mensen die meer gingen koken tijdens de lockdowns.

Waarom livestreamen?

  • Om je merk te vestigen 

Volgens een recent onderzoek van Hubspot zegt 90 procent van de klanten dat video's hen helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Om precies te zijn: merkinhoud, video's en livestreams helpen 70 procent van de YouTube-gebruikers bij het kiezen van een specifiek merk en hun product.

  • Om je bereik te maximaliseren

In de regel krijgen vooraf opgenomen en geënsceneerde video's niet zo'n groot bereik en positieve respons van het publiek als livestreams op YouTube. Op dit moment geven Facebook- en YouTube-gebruikers de voorkeur aan livevideo's, daarom scoren ze ook hoger in zoekopdrachten en bereiken ze meer mensen.

  • Om een ​​emotionele band op te bouwen

Ons AGE Media-team is van mening dat je wel weergaven, maar geen liefde kunt kopen. Het is deze persoonlijke band die mensen willen opbouwen met hun favoriete merken. Het tonen van ongefilterde en niet-geënsceneerde inhoud kan helpen om die unieke band op te bouwen. Adweek benadrukt het belang van "een blijvende emotionele band" en beweert dat 70 procent van de consumenten die een band met een merk voelen, gewoonlijk twee keer zoveel zal uitgeven als degenen die dat niet doen.

  • Om de kloof tussen de digitale en fysieke aanwezigheid te wissen

De digitale en fysieke aanwezigheid beheersen het succes van het merk, waarbij de eerste met de dag invloedrijker wordt. Ervoor zorgen dat de fysieke en digitale werelden van het merk op één lijn liggen en staan ​​voor dezelfde waarden, is cruciaal voor een verenigd merkimago. Door regelmatig livestreams te houden, kunnen merken en individuele artiesten deze kloof overbruggen.

  • Om realtime merkbetrokkenheid te creëren

Het is een zekere manier om een ​​hoge betrokkenheid te krijgen en meer te weten te komen over de behoeften van je doelgroep. Er is de mogelijkheid om tegelijkertijd een livestream en een livechat te hebben, waarbij de vragen van het publiek direct worden beantwoord. Dit soort online marketing helpt om eenzijdige gesprekken om te zetten in boeiende merk-klant- of kunstenaar-fan-gesprekken.

Livestreaming is een blijvertje: het is een kosteneffectief medium dat bedrijven helpt hun merk te vestigen, hun bereik te maximaliseren, contact te maken met het publiek en op zijn zachtst gezegd inkomsten te genereren met livevideo's. Met dat alles in gedachten, is er één ding dat AGE Media zeker kan zeggen: we gaan het beste halen uit livestreaming in 2021.

---

Jennifer Feaster is medeoprichter van AGE Media en een ervaren media-innovator, die merken, makers, uitgevers en artiesten helpt hun boodschap te laten horen en een breder publiek te bereiken om een ​​verschil te maken.

www.agemedia.net

Lees ook:

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.