[DPG Grow] Wanneer is een inhaakcampagne succesvol?
Slimme inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak op social media
gedeeld in vergelijking met niet-inhakers. Het bereik van een inhaker
verder gaat dan alleen de vaste volgers of fans van een merk.
Inhakers: wat zijn het?
Inhakers zijn advertenties, reclames of socialmediaposts die inhaken op
gebeurtenissen in het nieuws, feest- en/of speciale dagen en
evenementen. Als merk koppel je diensten of producten aan de actuele
gebeurtenis of de dag om zo meer publiciteit te krijgen en je
naamsbekendheid te vergroten. Sterke en slimme inhakers wekken sympathie
en verhogen de gunfactor.
Inhakers werken ongeacht budget, doelgroep en boodschap
In Nederland zijn merken als Heineken, Hema, Coolblue, bol.com en Unox
een inspiratiebron als het om inhakers gaat. Ze haken vaak briljant aan,
door scenarioplanning en een enorme bak ervaring. Maar ze slagen er ook
altijd in om in te haken op de actualiteit. Dáár hebben ze echter niet
het alleenrecht. Wat betreft inhaken is er voor iedereen een kans,
ongeacht het budget, de doelgroep of de boodschap. Het ‘enige’ dat je
nodig hebt is: briljante kopij, een kwalitatieve uiting en in sommige
gevallen een gezonde dosis lef.
Beste John
Aan lef ontbrak het in ieder geval niet bij de vrouwelijke medewerkers
van Talpa Network die een paginagrote advertentie in het Algemeen
Dagblad lieten zetten. Voor deze specifieke uiting werden ook voor ons
als uitgever de randen van flexibiliteit opgezocht, aangezien de inhaker
de volgende ochtend al in de krant moest staan, maar dat het zijn
vruchten heeft afgeworpen is duidelijk. Het nieuws op de ochtend na de
bekende BOOS-uitzending werd op een gegeven moment meer gedomineerd door
de advertentie dan door het mediaoptreden van de heer De Mol. Ondanks
dat de copy misschien niet heel creatief was, de boodschap was wel
duidelijk en de maatschappelijke discussie over grensoverschrijdend
gedrag kreeg nog meer de aandacht die het verdient.
Zo simpel kan het zijn
Dat het produceren van een Super Bowl-inhaker niet miljoenen hoeft te
kosten om succesvol te zijn – het kostenplaatje voor de zendtijd
daargelaten – blijkt wel uit de meest succesvolle reclame van 2022. Niet
geheel verwonderlijk een merk afkomstig uit een relatief recent
ontwikkelde categorie: Coinbase.
Kijkers werden 60 (!) seconden lang getrakteerd op een bouncing QR-code
die van links naar rechts en van onder naar boven stuiterde op het
scherm. Geen voice-over, geen logo, alleen muziek en de bewegende
QR-code, die door corona opeens de massa heeft bereikt. Ruim twintig
miljoen mensen pakten meteen hun smartphone om uit te vinden van wie of
wat de reclame was, met als gevolg dat de Coinbase-app crashte (waarop
het aandeel in waarde verloor). Het ultieme bewijs dat de QR-code de
massa heeft bereikt en dat een inhaker soms ook té succesvol kan zijn.