Marketing Report
Dentsu ontwikkelt campagne Volkswagen ID. Buzz

Dentsu ontwikkelt campagne Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen Nederland introduceert de elektrische ID. Buzz & ID. Buzz Cargo met een ode aan 75 jaar unieke Volkswagen busjes in Nederland.

Elektrische variant van het Volkswagen busje 

Je kunt bijna geen camping of festival bezoeken zonder ‘m tegen te komen: het Volkswagen busje. Wat begon met de T1, is uitgegroeid tot de meest succesvolle reeks bussen ooit. Het was dan ook aftellen tot de elektrische variant die Volkswagen nu op de markt brengt.

De wedergeboorte van het Volkswagen busje wordt gevierd met een filmische canon over de bus die oneindig vaak werd aangepast door het volk.

Ralph Balk, Business Director Dentsu Creative Amsterdam: "Omdat de ID. Buzz als personenbus en bedrijfsbus op de markt komt hebben we deze campagne samen met Volkswagen Personenwagens én Bedrijfswagens gemaakt. Een bijzonder proces dat startte met de gedachte dat dit écht de bus van het volk is. Alle rijders delen de liefde voor hun busje en hebben er vaak een heel eigen creatieve draai aan gegeven. Dat hebben we gebruikt voor deze campagne."

 

 

Gijs Sluijters en Joris Tol, Creative Directors Dentsu Creative Amsterdam: "De allereerste Volkswagen bus is ooit door de Nederlander Ben Pon ontworpen. En door de jaren heen hebben mensen zijn ontwerp vaak verbeterd. Er kwamen tenten aan, het dak werd eruit gezaagd, hippie schilderingen op en sommigen zaagden ‘m zelfs in twee om er een aanhanger van te maken. In 75 jaar is er dus van alles aan de bus veranderd, maar compleet opnieuw uitgevonden is ie nooit. Tot nu. Een goed moment om stil te staan bij de bus in al zijn verschijningsvormen en de kijker uit te dagen óók de nieuwe bus weer onder handen te nemen."

75-jarig jubileum

In de film maken we een reis door de tijd en eindigen we met de ID. Buzz. Om iedere bus en tijd zo mooi mogelijk te portretteren is met regisseur Johan Kramer gekozen voor één simpel camerastandpunt, geïnspireerd op de manier waarop de bus in de jaren 60 en 70 in brochures stond afgebeeld. Ook zijn er allerlei oude cameratechnieken, beeldsnelheden en archiefbeelden gebruikt om iedere periode in tijd zoveel nauwkeurig mogelijk na te bootsen. En het 75-jarig jubileum van een legende verdient ook een iconische stem. Daarom wordt het verhaal verteld door een ander icoon: André van Duin, ook 75 jaar oud.

Credits:

Opdrachtgever: Lukas Jeukens, Marije Voorn (Volkswagen Bedrijfswagens), Berno Schokker, Annemarije van Zandwijk (Volkswagen Nederland) | Concept & Strategie: Dentsu Creative Amsterdam | Productiemaatschappij: Holy Fools | Regisseur: Johan Kramer | Executive producer: Frank de Kok | Producer: Defne Anit | Production Manager: Julia Oosterwegel | Editor: Govert Janse | Grading: Joppo / De Grot | Online: Robin Hancock / De Grot | Sound design: Marcel / FC Walvisch | Media: MediaCom | GreenhouseGroup

www.dentsucreative.com

www.volkswagen.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.