Marketing Report
[Interview] Jeroen Huijsdens: podcastserie Fantastische Filmlocaties uit de hand gelopen hobby

[Interview] Jeroen Huijsdens: podcastserie Fantastische Filmlocaties uit de hand gelopen hobby

Jeroen Huijsdens is tientallen jaren werkzaam in de Nederlandse filmwereld. Hij is hoofdredacteur van het vakblad Holland Film Nieuws, mede-oprichter, bedenker en beheerder van Filmdepot.nl (een B2B-website van Filmdistributeurs Nederland) en mede-initiatiefnemer van het in 2019 verschenen boek Alles is Film.

Sinds april 2022 verschijnt de podcastserie Fantastische Filmlocaties. Daarin beschrijft de maker de bezochte locaties waar films zijn gemaakt en die de bezoeker als het ware terugbrengen in de film. We spreken hem hierover.

Hoe ben je op het idee gekomen van de podcastserie?

Ik bezoek al tijden locaties die mij opvallen in films. Dat doe ik al jaren tijdens mijn vakanties. Maar toen ik ooit in New Orleans was en daar het prachtige Oak Alley Plantation bezocht en dat huis diezelfde avond prominent in beeld zag in de bioscoop in de film Primary Colors met John Travolta en Emma Thompson, dacht ik: wat is dit leuk!

Hier moet ik wat mee doen! Ik heb lang nagedacht over een boek en daarna nog andere dingen uitgeprobeerd. Dit jaar dacht ik opeens: waarom geen podcast? Dan kan ik gewoon beginnen en elke keer nieuwe afleveringen toevoegen. En hopelijk luisteraars aan me binden.

Film is weliswaar een visueel medium, maar ik merk aan de reacties van luisteraars dat ik erin slaag om ze mee te nemen op een fantasievolle reis. De films die ik behandel, komen door mijn verhalen weer tot leven. Het beste compliment dat ik krijg is dat mensen de films weer terug willen gaan kijken door mijn podcast.

Wat is er leuk aan het bezoeken van filmlocaties?

Ik snap best dat sommige mensen het wat nerdy vinden. Dat ik filmlocaties bezoek en daar zo warm van kan worden. Maar ik houd echt enorm van film, en vooral van het kijken ernaar in de bioscoop. Je kunt zo enorm opgaan in een andere wereld. Ik denk dat ik die fijne herinneringen aan die mooie, goede, ontroerende en spannende films wil vasthouden.

En door terug te keren naar die plekken waar die films werden opgenomen, komen ze weer een beetje tot leven. Ik kan daar zelfs emotioneel van worden. Als ik dan bijvoorbeeld op de plek kom waar Sergio Leone Once Upon a Time in the West heeft gefilmd.

Kan je zomaar alle locaties bezoeken?

Er zijn altijd scènes die werden opgenomen in een studio of die werden gefilmd op een plek die er jaren later heel anders uitziet. Steden veranderen ook. Maar veel historische gebouwen, bruggen, parken, noem het maar op, blijven vaak hetzelfde. En zijn, omdat het openbare plekken zijn, heel goed te bezoeken.

Maar de grootste uitdaging, naast het vinden van locaties die andere fans wereldwijd nog niet hebben getraceerd, is het komen op plekken waar je zonder hulp of toestemming niet kunt komen. Ik bedoel niet inbreken! Of privacy schenden!

Voor de aflevering over de filmlocaties van Soldaat van Oranje kwam ik dankzij de hulp van de huurder binnen in het net gerestaureerde pand in Den Haag waar vroeger het Rode Kruis in heeft gezeten. In de film is dat de werkkamer van koningin Wilhelmina. Dat was echt zo geweldig! En ondenkbaar er rond te lopen als die man daar mij niet had gegund er rond te kunnen kijken. Er zijn zoveel mensen zo ontzettend behulpzaam. En dat levert ook zulke mooie ontmoetingen op.

Er zijn nu 8 afleveringen online te vinden, die ongeveer eens per maand verschenen. Wat is het idee van de podcastserie? Hoeveel afleveringen verwacht je te maken?

Voor mij is de podcastserie Fantastische Filmlocaties een geweldige manier om verhalen te vertellen en mensen te laten beseffen dat film een prachtig medium is. Ik ga door zolang ik verhalen heb om te vertellen én zolang luisteraars mij laten merken dat ze waarderen wat ik doe.

Er zijn voorlopig nog genoeg films en locaties waar ik wat over kan vertellen. En als er nou wat leuke sponsors of partners opstaan die een doorontwikkeling mogelijk maken, ik heb daar wel allerlei leuke ideeën over, dan ben ik hier nog wel even mee bezig, haha...

Je combineert het bezoeken van de locaties met privévakanties. Hoe kom je tot de keuze van de locaties en hoe reageert je familie?

Er wordt mij regelmatig gevraagd: vindt je gezin het wel leuk dat je ze elke keer meesleurt naar al die locaties? Natuurlijk houd ik daar rekening mee. De gedachte moet zijn dat de locaties ook leuk, verrassend of mooi moeten zijn zonder dat je weet dat er een film is opgenomen. En tegelijk merk ik aan mijn gezin ook dat ze het zo leuk vinden om mij dan ter plekke de verhalen over de totstandkoming van de film te horen vertellen. Ik ben dan hun gids.

En, zo erkende mijn vrouw nog niet zo lang geleden, we komen hierdoor ook op plekken waar we anders niet zou komen. Ik noem de militaire begraafplaats in San Diego waar Top Gun: Maverick werd gefilmd. Ik denk dat we daar anders niet heen waren gereden.

Als ik het goed begrijp is dit een onbezoldigd project. Hoe maak je de podcast?

Ja, ik noem dit regelmatig mijn uit de hand gelopen hobby. Het is een vrij arbeidsintensief proces. Ik ga niet zoals zo veel andere podcasts samen met iemand in een studio zitten en gooi de microfoon maar open. Nee, ik wil het wel goed doen, al merk ik dat er nog zoveel te leren valt. Maar ja, ik doe dit - althans op dit moment - echt helemaal alleen.

De research, de teksten, de presentatie, de montage, alles. En als je dan ook het bezoeken van de locaties en het spreken van betrokkenen meeneemt, zoals ik dat heb gedaan met A Bridge Too Far en Soldaat van Oranje, dan is dat best veel, ja. Maar die reacties van luisteraars, dat geeft zoveel energie!

Sta je open voor commerciële samenwerking?

Graag! Als ik maar wel mag blijven maken wat ik wil maken. Ik denk echt dat er mogelijkheden zijn voor partijen in de reiswereld. Maar ook andere merken die op een andere manier een mooie connectie kunnen maken. Zoals die er ook zijn in de wereld van film waar ik zelf al actief in ben.

Ik zie regelmatig films of aankondigingen van films waarvan ik denk: daar is promotioneel echt een voordeel mee te behalen. Je kunt wel denken dat dit een niche-onderwerp is, maar het aantal mensen dat hun keuze van vakantiebestemming laat beïnvloeden door de films en series die ze zien, is gigantisch.

Er staan geen foto's van de locaties behalve de foto van toen de film werd gemaakt bij. Ben je wel van plan nog erbij te plaatsen of is dat bewust?

Je hebt blijkbaar naar mijn webpagina FantastischeFilmlocaties.nl gekeken. Ik plaats per film shownotes om mensen naar achtergrondinformatie te leiden. Ik heb met deze podcast niet als doel om mensen dan via mijn foto's te laten zien hoe het er nu uitziet.

Daarmee breek ik ook een stukje magie af die ik opbouw met het audioverhaal. Ik merk, zoals ik al zei, dat mensen juist door de audio zelf beelden gaan vormen in hun hoofd. Luisteraars vertellen me dat ik heel beeldend vertel, dus dan doe ik blijkbaar iets goed.

Wat is je opgevallen in de ontwikkeling van filmlocaties?

Dat het door de technologische ontwikkelingen steeds gemakkelijker wordt om niet alles op locatie te filmen, maar het met een green screen in een studio te doen. Los van het feit dat ik denk dat acteurs beter tot hun recht komen in een echte stad of een echte natuurlijke omgeving, doet me dat soms wel eens denken dat het wellicht ooit is afgelopen met filmlocaties. Maar zo ver is het nog lang niet.

En zolang er plekken zijn als Martha's Vineyard (waar Steven Spielberg Jaws filmde) en Notting Hill (waar Julia Roberts en Hugh Grant verliefd werden) die na jaren nog zoveel herkenning te bieden hebben, wil ik er wel naar toe om ze tot leven te zien komen.

Foto: Sven van der Vlugt

www.filmtaal.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.