Marketing Report
[Interview] Peter de Boer & Dennis Mensink (Mediatic): We waarderen dezelfde eigenschappen

[Interview] Peter de Boer & Dennis Mensink (Mediatic): We waarderen dezelfde eigenschappen

Peter de Boer is onlangs benoemd als Branding/Strategy Specialist bij Mediatic. We spreken hem en Mediatic-directeur Dennis Mensink over zijn komst.

Dennis, voor wie Mediatic niet kent, kan je uitleggen wat Mediatic is en waarin jullie je onderscheiden?

Dennis Mensink: “Mediatic houdt zich bezig met contentmarketing en pr voor vooruitstrevende opdrachtgevers – veel duurzaam en tech. Denk aan bunq, Viisi, Salesforce of Seepje. We kunnen strategisch heel goed mee en blijven weliswaar groeien, maar we doen er ook alles aan om ook snel en pragmatisch te blijven. Ook de combinatie van pr en content zoals wij die hebben ingericht waarderen onze opdrachtgevers. Onze copywriters zorgen voor een verdieping in de content- en communicatiestrategie van onze opdrachtgevers, of het nu om eigen kanalen en producties gaat – die we vaak zelf opzetten voor klanten – of om bijdragen die via de onafhankelijke media hun publiek bereiken.

Ik denk dat we ons met name onderscheiden met onze interne focus op cultuur en medewerkers én onze externe focus op vooruitstrevende opdrachtgevers. We scoren belachelijk hoog op kameraadschap, dat koesteren we. We weten steeds beter wie we zijn, wat we te bieden hebben en wat voor medewerkers én opdrachtgevers daarbij horen. Daardoor zijn we ook beter geworden in het vak; het past allemaal beter. En juist omdat we onze opdrachtgevers zo goed mogelijk willen bedienen, zijn we strenger geworden. We zeggen steeds vaker nee. Dat vond ik vroeger heel lastig, maar heeft ons veel sterker gemaakt.”

Peter, je werkt inmiddels vijf jaar samen met Mediatic, maar nu ben je als Branding/Strategy Specialist benoemd. Hoe ben je in deze rol terechtgekomen?

Peter de Boer: “Ik kan me de eerste presentatie van Dennis nog heel goed herinneren; dat was bij Viisi. De publiciteit die we bij de hypotheekadviesketen met Mediatic ontwikkelden was spectaculair, zowel in termen van bereik, kwalitatieve onderscheidende content en last but not least kwantiteit. Vanuit mijn rol op het gebied van strategie en branding met raakvlakken marketing was het relevante contact voor next steps snel gemaakt. Sindsdien trekken we veel op. En dat hebben we geïntensiveerd, omdat we merkten dat we in nauwe gezamenlijkheid nog meer kunnen bereiken voor klanten. We hebben allebei interesse in wat ik maar noem de nieuwe economie. Als vast onderdeel van het Fastlane-programma van InvestNL heb ik dan ook menig bedrijf aanbevolen de PR-kant optimaal te benutten.”

Peter, wat ga je bij Mediatic doen, waar zal je focus op liggen intern en extern?

Peter de Boer: “Samen klanten helpen hun merkposities uit te breiden en te verstevigen. Daar speelt communicatie een vitale rol in. Mijn ervaringen met stakeholder journeys kunnen we daaraan toevoegen. Als tweede aspect zie ik het ontwikkelen van een creatieve merkstrategie als toegevoegde waarde voor het klantportfolio, en… ook voor Mediatic zelf.”

Peter en Dennis, wat zijn waarden die jullie gezamenlijk delen?

Peter de Boer: “Transparantie, fairplay, ambitieus. En punk...”

Dennis Mensink: “Daar sluit ik me bij aan. De kernwaarden van Mediatic zijn open, oprecht en ondernemend. Dat is dus ongeveer hetzelfde, maar in andere woorden. We waarderen dezelfde eigenschappen in mensen en bedrijven. En kunnen allebei niet goed overweg met mensen en organisaties die hier ver vanaf staan – die helpen we dan ook niet. Als dat ook onder punk valt, dan heeft Peter gelijk, haha.”

Kun je echt open, oprecht en ondernemend zijn als je in de contentmarketing en pr zit? En hoe doe je dat?

Peter de Boer: “Marketing heeft een dubbel gezicht. Aan de ene kant is het jezelf op z’n mooist en voordeligst presenteren en niets zeggen over je nadelen en tekortkomingen. Aan de andere kant, onze kant, ligt er een taak en een fraaie toekomst voor marketing daar waar het gaat om de noodzakelijke veranderingen in onze maatschappij te verwezenlijken, juist door het hele verhaal te vertellen. Marketing kent ook nog eens veel modellen en gereedschappen die ons daarbij behulpzaam kunnen zijn. En wie weet misschien is dat wel de volwassenwording van een toch wel heel jonge discipline: van koketterende puber naar een evenwichtige volwassenheid.”

Dennis Mensink: “Onze opdrachtgevers doen vaak écht mooie dingen die verteld mogen worden. Natuurlijk maak je verhalen niet expres lelijker dan ze zijn. Een beetje opportunisme mag ook best. Als bedrijf moet je ergens voor staan en in geloven. Dát delen onze opdrachtgevers. Het feit dat we voor organisaties met een mooie missie werken, zonder dat het allemaal geitenwollensokken zijn, geeft ons ook veel energie – zeker omdat we merken dat onze inspanningen bijdragen aan het succes van die partijen. En als het goed is, voelen onze opdrachtgevers dat.”

Mediatic werkt volgens eigen zeggen dus graag voor vooruitstrevende klanten. Wat is de gedachte daarachter en wat zal Peter daaraan bij kunnen dragen?

Dennis Mensink: “We zijn niet ‘donkergroen’ en zuur, maar juist positief gestemd over wat er allemaal beter kan in de wereld. Veel van onze opdrachtgevers dragen bij aan – toch wel noodzakelijke – veranderingen en wij krijgen er weer energie van om hun visie en verhaal te verspreiden. Peter is uit hetzelfde hout gesneden.”

Peter de Boer: “Mijn roots liggen in de kunsten, met name moderne conceptuele kunsten. Die zijn per definitie vooruitstrevend, soms zelfs extreem. Door te doorgronden wat zich daar manifesteert is als het ware de verrekijker op de toekomst kunnen richten. Het voordeel voor vooruitstrevende klanten laat zich snel raden. Maar dat is niet het enige. Ik doe niet anders dan bestaande conventies challengen, of dat nu in food, finance of andere takken van sport is. Als je daar veranderingen in kunt aanbrengen die van waarde zijn voor alle betrokkenen én passen bij je merk, dan is dat vrijwel een garantie op een onderscheidende en inspirerende marktpositie. Precies wat onze klanten graag willen.”

Hoe kijkt Mediatic aan tegen de markt van contentmarketing en pr en wat zal kunstmatige intelligentie (AI) de komende jaren betekenen, denken jullie?

Dennis Mensink: “In contentmarketing speelt nieuwswaarde een grote rol van betekenis en pr wordt geholpen door hoogwaardige content. Wij zijn goed gepositioneerd om klanten te helpen. AI zou een bedreiging zijn voor ons vakgebied. Maar wij zien ChatGPT juist als hulpmiddel bij ons werk om sneller van start te gaan en meer tijd over te hebben voor het échte werk: de creatie van unieke, doordachte content, specifiek voor onze opdrachtgevers. Waar mogelijk zullen we AI dus ook inzetten ten bate van de klant, zodat we kunnen focussen op de toegevoegde waarde. Onze professionals baseren hun werk ten eerste op een bepaalde contentstrategie waar goed over na is gedacht. Ten tweede is de content uniek door de manier waarop zij informatie ophalen: diepte-interviews, actuele onderzoeken, verhalen van ervaringsdeskundige, observaties of emoties.”

Peter de Boer: “Als alles klopt maar het hart niet, dan prikt iedereen daar uiteindelijk doorheen. Met andere woorden: mensen zijn onuitputtelijk in hun creatieve mogelijkheden dus grenzen zullen altijd worden verlegd. Natuurlijk zullen er dingen overgenomen worden maar luister maar eens naar de nieuwe rising star aan het internationale poëzie firmament en je snapt meteen: die taal, die woordkeuze, die emoties die zijn authentiek en ten diepste menselijk. Rachel Long is het levende bewijs dat AI ver achterloopt.”

www.mediatic.nl

Lees ook:

CheapTickets.nl start eerste volledig AI-gestuurde vlucht

28-03-2024 | 08:45:00
AI(R)-vluchten maken tickets spotgoedkoop dankzij wegbezuinigen bemanning

DeWarmte winnaar iF Design Award 2024

08-03-2024 | 10:54:17
Warmtepomp AO gekozen tot winnaar in productcategorie Building Technology

[Column] Sebastiaan Cové (Timetohire): Vier lessen voor op weg naar de top

01-03-2024 | 11:39:00
Van gymdocent naar sales, naar Head of Marketing tijdens zijn reis naar de top leerde Sebastiaan Cové verschillende, essentiële lessen.

[Interview] Michiel Verstraten: LinkedIn als alternatief voor cold calling in de B2B

27-02-2024 | 13:16:00
Zorg voor een steengoed CRM-systeem. Je volgende nieuwe klant zit al in je netwerk en je moet dus zorgen dat je top of mind bent

Nederlanders zochten vaker psychologische hulp in 2023

27-02-2024 | 12:17:00
De grootste groei vond in het totaal aantal aanvragen voor psychologen, mediators en relatietherapeuten tussen december 2023 en januari 2024 plaats.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.