Marketing Report
[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Mariam Mejdoubi, junior-marketeer Van Gogh Museum

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Mariam Mejdoubi, junior-marketeer Van Gogh Museum

Mariam Mejdoubi is junior-marketeer bij het Van Gogh Museum. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar. 

Dag Mariam, kun jij het Van Gogh Museum introduceren?

Het Van Gogh Museum beheert ’s werelds grootste collectie aan kunstwerken van Vincent van Gogh (1853-1890) en bezit ruim 200 schilderijen en 500 tekeningen. Onderdeel hiervan zijn een aantal van de bekendste werken van Van Gogh, zoals De aardappeleters, Amandelbloesem, Zonnebloemen en Korenveld met kraaien. Het Van Gogh Museum ontvangt meer dan twee miljoen bezoekers per jaar uit alle landen van de wereld.

Wat kan het Van Gogh Museum dat andere musea niet kunnen?

Wij maken de werken toegankelijk door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, lezingen en publicaties. Via social media bereiken we de hele wereld, ook mensen die niet fysiek naar het museum kunnen komen. Ook is het Van Gogh Museum een wetenschappelijk kennis- en onderzoeksinstituut waar onderzoek wordt gedaan naar het leven en werk van Van Gogh en zijn tijdgenoten.

Waaruit bestaat jouw werk bij het Van Gogh Museum?

Tijdens mijn periode als stagiaire bij het Van Gogh Museum heb ik voor het eerst geproefd hoe marketing in de echte wereld in zijn werk gaat, terwijl ik daarvoor alleen theoretische kennis had over dit gebied. Destijds hield ik mij bezig met bezoekerstevredenheid, business insights en het analyseren van data. Momenteel bestaat mijn werk op de afdeling uit accountmanagement voor Trade en Sales. Ik houd me bezig met nagenoeg alles wat te maken heeft met de verkoop van onze tickets via onze partners, van contracten tot aan dagelijkse praktische vragen. Sinds kort mag ik mezelf ook junior-e-mailmarketeer noemen. Ik houd me nu ook bezig met bijvoorbeeld de nieuwsbrieven die wij uitzenden aan geïnteresseerden die op de hoogte gehouden willen worden over het laatste Van Gogh Museum-nieuws. 

Wat moeten merken doen om toekomstbestendig te zijn?

Goed kijken en luisteren naar wat er speelt in de wereld en met doelgroepen de dialoog aangaan. Het Van Gogh Museum bereikt en inspireert mensen over de hele wereld – ook nieuwe generaties – op nieuwe, innovatieve manieren. Van Gogh is immers voor iedereen. 

Wat zijn jouw ambities?

Als starter ben ik op dit moment vooral mezelf aan het ontplooien en aan het ontdekken welke facetten van marketing bij mij passen. Bij het Van Gogh Museum kan ik dan ook enorm veel praktische kennis opdoen en krijg ik de ruimte om mijn leergierigheid te benutten. En hoewel ik ben afgestudeerd in een sociale wetenschap, heb ik sinds jongs af aan ook een passie voor data en IT. Hierom is het volgen van een IT-Traineeship ook een van de dingen die ik in de nabije toekomst wil doen. Mijn mindset wat betreft het willen leren van nieuwe dingen wordt mooi samengevat in een regel uit een brief van Vincent Van Gogh: “Maar ik maak steeds wat ik nog niet kan om het te leeren kunnen”.

Wat is het laatste nieuws?

Vanaf 4 oktober is in het Van Gogh Museum Jean-François Millet. Zaaier van de moderne kunst te zien. Deze tentoonstelling toont hoe vooruitstrevend het werk van Jean-François Millet (1814-1875) was voor zijn tijd en hoe belangrijk hij daarmee is geweest voor moderne kunstenaars als Vincent van Gogh, Claude Monet, Winslow Homer en Salvador Dalí. Het is de eerste tentoonstelling die zich expliciet richt op hoe de moderniteit van het werk van Millet internationaal invloed heeft gehad.

www.vangoghmuseum.nl

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2020 staat hier.

 

M100 wordt gesponsord door

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.