Marketing Report
[Onderzoek] Accenture: 1 biljoen euro aan verkopen via sociale media in 2025

[Onderzoek] Accenture: 1 biljoen euro aan verkopen via sociale media in 2025

De verkoop van artikelen via socialemediaplatforms zal de komende jaren veel harder groeien dan de traditionele e-commerce. De zogeheten social commerce zal volgens onderzoek van Accenture uitkomen op 1 biljoen euro in 2025 (nu 434 miljard euro). De groei zal naar verwachting voornamelijk worden gedreven door social mediagebruikers van de Gen Z en Millennials, een groep die tegen 2025 goed isvoor 62 procent van de wereldwijde uitgaven voor social commerce.

Volgens het rapport van Accenture Why Shopping’s Set for a Social Revolution betekent social commerce dat de volledige winkelervaring van een persoon van prroductontdekking tot het afrekenen plaatsvindt op een social media-platform. Bijna twee derde (64 procent) van de ondervraagde social mediagebruikers zegt het afgelopen jaar een social commerce-aankoop te hebben gedaan, wat volgens Accenture neerkomt op bijna 2 miljard social buyers wereldwijd.

Essentiële platforms

Robin Murdoch, global Software & Platforms industry lead bij Accenture: "De pandemie liet zien hoezeer mensen sociale platforms gebruiken als ingang voor alles wat ze online doen - nieuws, entertainment en communicatie. De gestage toename van de tijd die wordt besteed aan sociale media laat zien hoe essentieel deze platforms zijn in ons dagelijks leven. Ze geven vorm aan de manier waarop mensen kopen en verkopen en bieden platforms en merken nieuwe kansen op het gebied van gebruikerservaringen en het genereren van inkomsten."

Hoewel de kansen voor grote bedrijven aanzienlijk zijn, kunnen ook particulieren en kleinere merken hiervan profiteren. Meer dan de helft (59 procent) van de respondenten die via sociale media kopen, geeft aan dat ze eerder geneigd zijn om kleine en middelgrote bedrijven te steunen via social commerce dan wanneer ze winkelen via e-commercewebsites. Bovendien zegt 63 procent meer geneigd te zijn opnieuw bij dezelfde verkoper te kopen, wat de voordelen van social commerce aantoont bij het opbouwen van loyaliteit en het stimuleren van herhalingsaankopen.

Oliver Wright, global Consumer Goods and Services lead bij Accenture: "Social commerce is een nivellerende kracht die wordt gedreven door de creativiteit, vindingrijkheid en kracht van mensen. Het maakt kleinere merken en individuen mondiger en zorgt ervoor dat grote merken hun relevantie voor een marktplaats van miljoenen individuen heroverwegen. Om social commerce tot een succes te maken, moeten makers, wederverkopers en merken hun producten en diensten daar brengen waar de consument is en zal zijn, in plaats van andersom. Het betekent samenwerken binnen een dynamisch ecosysteem van platforms, marktplaatsen, sociale media en influencers om data, inzichten en mogelijkheden te delen om de juiste prikkels en de beste consumentenervaring te bieden op een geïntegreerde digitale marktplaats."

De volledige resultaten van Why Shopping Set Social Revolution zijn hier te vinden.

www.accenture.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.