Marketing Report
[Onderzoek] Nederlanders gaan vaker op zoek naar korting

[Onderzoek] Nederlanders gaan vaker op zoek naar korting

Nederlanders gaan vaker op zoek naar kortingen. Dit blijkt uit de Nationale Kortingsmonitor 2019 van marktonderzoeksbureau Etil en Reclamefolder.nl.

Korting lijkt een nationale sport en geen noodzaak. Een ruime meerderheid van de Nederlanders weet waar en wanneer er korting wordt geboden. Ook gaan ze steeds vaker actief op zoek naar korting op een product dat ze eigenlijk niet nodig hebben.

Driekwart van hen maakt hiervoor tegenwoordig ook gebruik van apps of websites. Vooral vrouwen doen vaker een impulsaankoop omdat er een hoge korting wordt geboden. 

Nederlanders laten hun koopgedrag, in vergelijking met 2016, meer afhangen van de korting. Zo is het aantal Nederlanders dat met het aanschaffen van een product wacht tot er korting wordt geboden is in de afgelopen drie jaar significant toegenomen. Ruim de helft van hen wacht bijvoorbeeld op de winter- en zomersales en een kwart op speciale kortingsdagen als Black Friday en Cyber Monday. Opvallend is dat steeds meer Nederlanders toegeven dat ze op zoek gaan naar korting, terwijl ze het product waarvoor de korting geldt eigenlijk niet nodig hebben. Vrouwen komen vaker in de verleiding om dit soort impulsaankopen te doen dan mannen.



De zoektocht naar korting vindt voornamelijk plaats via traditionele informatiebronnen zoals papieren folders (66 procent) of door rond te kijken in de winkelstraat. Het aantal Nederlanders, met name de jongere doelgroep, dat online op zoek gaat naar korting, wordt groter. Inmiddels zoeken drie op de tien Nederlanders via online folders (46 procent), kortingscodewebsites (27 procent) en Google (18 procent). Voor vier op de tien personen is het een sport om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen.

Niet alleen mannen en vrouwen verschillen van elkaar als het gaat om kopen met korting. Ook tussen leeftijdsgroepen zijn er opvallende verschillen. Zo zijn jongeren (29 jaar of jonger) beter op de hoogte van kortingen bij online winkels. Ze maken vaker gebruik van de uitverkoop dan ouderen (50-plussers) en gebruiken geen folders maar apps of websites om kortingen te zoeken.

Ronald Griffioen, Managing director Reclamefolder.nl: “We weten allemaal dat korting voor de Nederlandse consumenten belangrijk is, maar wat precies de impact hiervan is op hun gedrag was niet eerder onderzocht. Nu we in kaart hebben gebracht wat hun kanalen en drijfveren zijn en de bevestiging hebben gekregen dat het zoeken naar korting voor veel Nederlanders een leuke uitdaging is, kan dat ons, maar vooral folderaars, helpen bij de manier waarop zij hun kortingen presenteren.”

Het volledige rapport is te vinden door hier op te klikken.

www.reclamefolder.nl
www.etil.nl
www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroep.com

 

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief