Marketing Report
Trustpilot: Nederlander doet het liefst aankopen bij 4-sterrenbedrijf

Trustpilot: Nederlander doet het liefst aankopen bij 4-sterrenbedrijf

Een 5-sterrenrating, dat is voor veel bedrijven het ultieme doel in hun strategie om reviews te verwerven. Niet nodig, want Nederlanders vinden het ook prima om een aankoop te doen bij bedrijven die een 3- of 4-sterrenreview heeft. Dat blijkt uit een peiling* uitgevoerd door Trustpilot onder 3833 Nederlanders.

Trustpilot heeft bij Nederlanders gepeild hoeveel sterren een bedrijf moet hebben gekregen voordat ze zouden overwegen om er iets van te kopen. Hoewel 73 procent aangeeft een aankoop te overwegen bij 5 sterren, geeft een groter percentage aan best tevreden te zijn met 4 sterren (78%). Ook 3 sterren kunnen voor veel Nederlanders nog door de beugel, 65 procent overweegt dan nog steeds aan aanschaf bij een bedrijf.

Chris van Dongen,Team Lead Benelux Markets: "Consumenten zien het wellicht als betrouwbaarder als een bedrijf niet per se over een perfecte score beschikt. Goede en slechte reviews publiceren, laat zien dat je als bedrijf niets te verbergen hebt. Het is een teken dat je daadwerkelijk rekening houdt met de mening van klanten en dat je gedreven bent om een steeds betere ervaring te bieden."

Wiens bedrijf het moet doen met 1 of 2 sterren, die komt er wel bekaaid vanaf. Respectievelijk slechts 9 en 10 procent van de respondenten zou zaken doen met een dergelijk bedrijf overwegen.

Van Dongen: "Wie een succesvol bedrijf wil hebben dat in staat is om te innoveren en groeien, moet over een open en transparant feedback-mechanisme beschikken. Het is van levensbelang om een goede balans van positieve en kritische reviews te hebben; uiteraard met een nette reactie vanuit het bedrijf. Dit, uiteraard om te laten zien hoe goed je het doet, maar ook om als bedrijf te laten zien wat je waard bent wanneer er dingen mis gaan. De consument is ook niet gek, die weet dat er bij elk bedrijf wel eens wat in de soep loopt. Het gaat er om hoe je er mee om gaat, want dát schept uiteindelijk vertrouwen."

*Trustpilot heeft in mei 2018 in totaal 3833 Nederlanders gevraagd of ze een aankoop zouden overwegen bij respectievelijk een bedrijf met een, twee, drie, vier of vijf sterren.

www.trustpilot.com

 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief