Advertenties die opvallen op Amsterdam Schiphol Airport

Advertenties die opvallen op Amsterdam Schiphol Airport

Als marketing manager ben je iedere dag bezig met het overbrengen van de juiste boodschap, aan het juiste publiek, op het juiste moment. Daarbij maak je continu afwegingen. Het is belangrijk dat je activaties relevant zijn en je doelgroep een positief gevoel bezorgen. Dus welke combinatie aan advertentie-objecten is optimaal, kun je nog een ervaring toevoegen om je impact te vergroten en hoe ga je jouw mediabudget hierover verdelen? Op de luchthavens van Schiphol heb je – letterlijk – grenzeloze creatieve mogelijkheden.

Hollands Times Square

Amsterdam Schiphol Airport is één van de drukste locaties van Nederland. Het is een winkelcentrum, snelweg, hotel en museum in één. Er zijn duizenden advertentiemogelijkheden – en honderdduizenden reizigers per dag om ze aan te tonen. Je kunt het vergelijken met Times Square in New York. Het publiek is groot en de impact die je op deze goed gestemde reizigers kunt maken, is vaak nog veel groter. Dat heeft alles te maken met een hoge schermdichtheid: op plekken waar veel prikkels zijn, is je doelgroep immers vatbaarder voor de boodschap die je overbrengt. Maar hoe word je dominant zichtbaar op zo’n locatie? Door gebruik te maken van creatieve, out-of-the-box invalshoeken.

Relevant zijn voor je doelgroep

Deze Hollandse versie van Times Square biedt een hoop kansen – onder andere omdat er telkens weer een nieuw publiek rondloopt – maar het succes hangt af van je doelstellingen en creativiteit om deze te bereiken. Effectieve marketing gaat meestal verder dan je merk laten zien op statische of digitale advertentieschermen. Je maakt pas écht impact als je jouw merk tot leven brengt.

Zo is het Amsterdamse Moco Museum het hele jaar door zichtbaar voor aankomende reizigers op Schiphol. Daarmee willen ze iedere toerist in de hoofdstad bereiken. Met verschillende touchpoints langs de looproute (vanaf de gate tot aan de aankomsthal) informeren ze hen over de artiesten die op dat moment zichtbaar zijn in het museum. Zo’n always-on strategie zie je niet vaak in de wereld van out-of-home, maar voor Moco fungeert het als een constante aanjager van nieuw bezoek. Tegelijkertijd verspreidt én versterkt het ook nog eens de naamsbekendheid van het museum. Wat je hieruit kunt opmaken? Als je creatief en op een unieke manier gebruikmaakt van je media-inzet, is het aannemelijk dat je top-of-mind wordt – en dat bij steeds weer een nieuwe groep mensen.

Out-of-home-mogelijkheden

Je kunt de extreem hoge dichtheid van reizigers op de luchthaven verrassen op verschillende niveaus. Onder het eerste niveau vallen (statische én digitale) banners, die een hele muur, gang of zelfs een heel gebied in beslag kunnen nemen. Zo is ING terug te zien in alle bruggen van de gate naar het vliegtuig, en bezet AMEX de volledige E-pier om de arriverende doelgroep welkom te heten in Nederland.

Het volgende niveau betreft activaties, zoals samplings, tastings, demo’s en kleine shops. Het Rijksmuseum versierde bijvoorbeeld de bagageband met 45 schilderijen van de unieke (en uitverkochte) Vermeer-tentoonstelling, en SIXT plaatste verschillende raceauto’s in de terminal. Dit resulteerde in verwonderde gezichten; zoiets zie je immers niet vaak op een luchthaven. Verder is er in het VIP Centre een volledige bar toegewijd aan Bacardi. Dat is inclusief een op maat gemaakte cocktailkaart, die gasten een uitgebreide tasting aanbiedt van de verschillende Bacardi-drankjes.

Het laatste niveau maakt het mogelijk om jouw merk terug te laten komen in verschillende touchpoints langs de passagiersroute. Neem bijvoorbeeld het partnership tussen Schiphol en Audi. Met een combinatie van levensgrote banners, een exclusieve selectie aan podcasts en speciaal vervoer van en naar het vliegtuig, legt het automerk VIP-gasten op de luchthaven volledig in de watten.

Samenwerken met Schiphol

Hollands Times Square is een uniek podium, waar je out-of-the-box-campagnes kunt presenteren aan een wereldwijd publiek. Hier kunnen verschillende merken hun naamsbekendheid vergroten, en retailpartners het koopgedrag van hun doelgroep verhogen. Trendy koffermerk SUITSUIT zette bijvoorbeeld in op zichtbaarheid op de luchthaven. Door een volledige muur te bekleden met advertenties, bouwden zij hun credibility verder uit onder de doelgroep. Ook luxe cosmeticamerk CHANEL is dominant aanwezig op het vliegveld. Met advertenties en een eigen promo point (waar reizigers opgemaakt kunnen worden, een luchtje mogen testen én producten kunnen kopen) worden zij top-of-mind.

www.schiphol.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

ING en TBWA voorzien sluizen op Schiphol van verhalen rondom persoonlijke transformatie

15-03-2024 | 11:16:00
De campagne is een weerspiegeling van de belofte van ING om bankieren moeiteloos te maken en mensen aan te moedigen meer te doen van wat hen beweegt

Schiphol kiest voor ACT.agency als contentbureau

16-01-2024 | 09:05:00
Het Amsterdamse bureau wordt de komende jaren verantwoordelijk voor de contentstrategie en ontwikkeling van content voor Schiphol Commercial

[Schiphol] Het topsegment bereiken met een exclusieve ervaring

01-12-2023 | 08:35:52
Een merk onder de aandacht brengen van CEO’s, ministers, internationale sterren en leden van het koningshuis: dat doen Audi en Schiphol

[Schiphol] Maximale exposure met jouw marketing?

18-10-2023 | 15:02:28
Optimaliseer je campagnes door datagedreven te adverteren; niet alleen op basis van leeftijd en gender, maar met uitgebreide profielen

[Schiphol] Jouw marketingdoelen voor 2024 stellen én behalen

14-09-2023 | 00:15:00
De tijd vliegt. Als marketeer ben je waarschijnlijk al bezig met je plannen voor 2024. Je staat stil bij wat je volgend jaar wilt bereiken.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.