[Cross Media Bureau] Hugo van Mol en Eric Beekman over Fightclub

[Cross Media Bureau] Hugo van Mol en Eric Beekman over Fightclub

Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie het Bureau van het jaar is. Fightclub is genomineerd voor deze prestigieuze titel. We spreken Managing Directors Hugo van Mol en Eric Beekman over hun agency.

Kunnen jullie Fightclub introduceren?

Marketing gaat altijd om winnen. Of het nu marktaandeel, merkbekendheid, omzet of een award is. En om te kunnen winnen, moet elk stukje van de puzzel kloppen, van merkstrategie tot core creative idea, van social media tot Google Ads. Volledig geïntegreerd, meetbaar en gericht op resultaat. Fightclub is een creatief bureau dat net zo resultaatgericht werkt als een digital agency. En een digital agency dat net zulke slimme ideeën bedenkt als een creatief bureau. Want een sterk merk betekent weinig als het niet converteert, en een digital strategy is snel kansloos zonder een sterk merk. Fightclub werkt als brand & performance agency onder meer voor DELTA Energie, Verfwinkel.nl, Mercedes-Benz Trucks, Just, Mora, Redband & Wasa.

Hoe onderscheidt Fightclub zich op crossmediagebied van andere bureaus?

Fightclub is een ware blend tussen een reclamebureau en een online marketing agency en heeft hierdoor alle inhoudelijke specialismen in huis om geïntegreerde on- & offline campagnes te bedenken én tot uitvoering te brengen. Sinds 2021 is Fightclub daarnaast onderdeel van het toonaangevende Europese marketing collectief en powerhouse Customer Collective. Naast creatie en performance marketing, kunnen we hierdoor onze klanten nog breder servicen binnen domeinen als customer strategy (pricing, org. design, innovation en customer experience), digital studio (development), technologie (marketing automation en CRM) en data (data science & analytics).

Welke stappen heeft jouw bureau in 2022 gezet op crossmediagebied?

In 2022 trok branchegenoot EnoRm in bij het kantoor van Fightclub, daarnaast breidde Fightclub uit naar België door het Belgische bureau Grava te integreren. Door deze expansie van Fightclub telt het bureau meer dan 100 brand & performance-specialisten in Nederland en België. Het behoort hiermee tot één van de grootste full-service agency's van de Benelux. EnoRm heeft zich sinds de integratie omgedoopt tot digital studio en focust zich hierdoor op het bouwen van websites, shops (Shopify) of custom applicaties. Diverse Fightclub/EnoRm klanten als Pon-Cat, Towmotive Group en Pure Fishing ondervinden hierdoor dagelijks het effect van korte lijntjes tussen online marketing – en tech specialisten.

Op welke crossmediacase van jouw bureau ben je trots? 

We hebben diverse cases waar we trots op zijn, maar als we er één moeten uitlichten is dat bijvoorbeeld de campagne ‘Just wat jij nodig hebt’ in samenwerking met zorgverzekeraar Just (SAN accent winnaar 2022 in de categorie Dienstverlening Financieel) en Mindshare, Lemon Goose en 2Basics.

  • Doelstelling: merkbekendheid en -overweging vergroten en op impactvolle en relevante wijze de belofte en mentaliteit van Just op de doelgroep overbrengen.
  • Doelgroep: de smart consumer (20-45 jaar) die niet te veel tijd wil verspillen aan een zorgverzekering en zoekt naar digitaal gemak.
  • Merkomschrijving: Just is de zorgverzekeraar waarbij je alleen verzekert wat echt noodzakelijk is. Geen ingewikkelde pakketten, wel handige digitale zorgdiensten.
  • Concept: Just wat jij nodig hebt: geen keuzestress of gedoe, gewoon een verzekering voor datgene wat echt belangrijk is, met apps die jouw zorg makkelijker maken. Het big idea is doorvertaald naar momenten en invullingen die de mentaliteit van Just laten zien.
  • Media & Middelenstrategie: naast een opvallende radiocampagne (3 uitingen in 1 blok) en online video, is gekozen voor een rijke middelenmix die past bij de doelgroep. We bleven bewust weg van tv en kwamen met onder meer een pop-up store, streams via Twitch, branded content, social media, GIF’jes, podcasts en DOOH op relevante wijze in contact met de smart consumers, just wanneer zij dat nodig hadden.

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

Oók in een digitale wereld is creativiteit voor een merk wat de banden zijn voor een Formule 1-auto; het zorgt voor tractie en zonder krijg je nooit al het vermogen op de weg. Wij houden van ‘single minded’, heldere ideeën. Ideeën die relevant zijn, onderscheidend maar op de eerste plaats ook begrijpelijk en door te vertalen naar daar waar de doelgroep is te vinden. En ja, we believe in de power of buikgevoel. Maar in een wereld die zich steeds vaker digitaal afspeelt, meten we vanzelfsprekend of het werkt en optimaliseren we continu. 

Hoe helpt Fightclub klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

Door data en insights te combineren met creativiteit, performance en intelligentie zetten we briljante campagnes om in een zo optimaal mogelijk resultaat. Ons doel is dan ook altijd om verwachtingen te overtreffen en als partner in business bedrijfsresultaten te verhogen (‘together we are in it to win it’). Over wat voor soort data hebben wij het dan concreet? Dat ligt natuurlijk aan de doelstelling van de campagne of samenwerking. Dit kunnen merkbekendheidsmetingen zijn, conversie funnel statistieken of andere campagne performance factoren als ROAS/POAS of CPL’s targets waarop we dagdagelijks bijsturen.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

Digitalisering, AI, automation, first party data, privacy, personalisatie en verschuivingen in mediagebruik zijn slechts een greep uit topics die nu al volop spelen en die in de toekomst alleen maar groeien. Kortom; de toekomst van bureau’s zal afhangen van het vermogen om zich aan te passen aan het snel veranderende technologische landschap en de manier waarop de doelgroep van hun klanten media consumeert. En de rol van de adverteerder? Die worstelt met het bijhouden van al deze technologische ontwikkelingen en verschillende nieuwe media types en verwacht daarom een krachtige, creatieve, strategische en transparante sparringpartner die in begrijpelijke taal hen aan de hand neemt om hun doelstellingen te behalen.

www.crossmediaawards.nl

www.fightclub.nl

Sponsors

Cross Media Awards 2023 wordt gesponsord door:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

WE DO! Wear the moment van WE Fashion GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:48:48
WE DO! Wear the moment van WE Fashion is de GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

World Padel Tour Amsterdam Open van Triple Double Sportmarketing Cross Media Event van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:30:48
Triple Double Sportmarketing dingt met de World Padel Tour Amsterdam Open mee naar de award voor Event.

Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023

19-10-2023 | 13:23:00
Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die vraag de campagne Readification, waarbij gaming wordt ingezet

Margriet Cross Media Merk van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:08:32
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. DPG Media zendt Margriet in als Cross Media Merk.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.