[Cross Media Bureau] Martijn Brons over &.agency

[Cross Media Bureau] Martijn Brons over &.agency

Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie het Bureau van het jaar is. &.agency is genomineerd voor prestigieuze titel. We spreken Martijn Brons, Strategy & Growth Director bij het bedrijf.

Kun jij jouw bedrijf introduceren?

&.agency is een social storytelling bureau. Onze missie is om een merk onderdeel te maken van de belevingswereld van hun doelgroep door het creëren van verhalen. We doen dit door onderzoek te doen naar de levens, normen en waarden van deze doelgroep. Op basis van deze bevindingen creëren we een social-storytellingstrategie om het merk onderdeel te maken van de levensstijl van de doelgroep. We geloven in de kracht van content in een owned, paid en earned 360 graden strategie. Onze specialismen zijn het inzetten van effectieve influencer marketing, gecombineerd met pr, events, branded content en social content en advertising. We kijken naar de perfecte mix van deze specialismen om het verhaal van een merk zo goed mogelijk te kunnen vertellen.

Hoe onderscheidt &.agency zich op cross mediagebied van andere bureaus?

Het vertellen van verhalen op verschillende manieren zit in ons DNA. Wij denken nooit vanuit een enkel specialisme, maar proberen na te denken over de kracht van een concept zodat het verhaal in 360 graden te vertellen is. Daarom besteden we veel tijd aan het creëren van zo’n concept zodat we hier optimaal gebruik van kunnen maken in de social storytelling strategie. Daarnaast werken we samen met creators om zo tot een optimaal concept te komen. Creators weten als geen ander welke content het beste werkt op hun kanalen. &.agency zorgt ervoor dat de doelstellingen van een merk en de strategie op de juiste manier terugkomen in de creatieve invulling van de creator.

Welke stappen heeft jouw bureau in 2022 gezet op crossmediagebied?

&.agency heeft grote stappen gezet in 2022 op het gebied van cross media. Zo heeft het bureau een Social & Advertising afdeling opgezet, ter aanvulling van onze specialismen influencer marketing, branded content en PR & Events. Door de aanvulling van dit specialisme met nieuwe krachten van voormalig grote social bureau’s, kunnen wij onze klanten een breder aanbod aanbieden. Dit resulteert in breder social en media advies voor bijvoorbeeld Heineken, PUMA en Prime Video, tot het opzetten van brede (digital) media campagnes voor bol.com en Andrélon.

&.agency heeft door de versterking van dit team nieuwe accounts kunnen aanboren op social media en advertising vlak. Zo heeft &.agency Holland Casino en HUB Footwear getekend als vast social media bureau. &.agency gelooft in het opzetten van 360 graden campagnes, waarin influencer marketing, PR, branded content, social en advertising aan elkaar worden gekoppeld, om op deze wijze impact te realiseren onder de doelgroep.

Zo heeft &.agency voor het eerst een AMMA Award gewonnen samen met Dentsu Aegis en Dept, waar &.agency verantwoordelijk was voor de jongerenstrategie van de kerstcampagne van bol.com.

Op welke crossmediacase van jouw bureau ben je trots? 

De crossmediacase waar &.agency het meest trots op is, is het inzetten van Birra Moretti als adverteerder van het jaar. &.agency is uitgedaagd om het merk sterker te positioneren door middel van een strategie om Birra Moretti als premium biermerk op de markt te zetten. Hoe? Door terrein te winnen op de favoriete momenten van Gen-Y. Familie, vrienden en plezier zijn de belangrijkste elementen waaraan deze generatie hun schaarse vrije tijd besteedt. Maak van BIRRA MORETTI hun nieuwe favoriet door herkenbare en aantrekkelijke gezichten te gebruiken en te laten zien dat BIRRA MORETTI speciale momenten met geliefden verandert in onvergetelijke herinneringen gevuld met de Italiaanse essentie van La Dolce Vita.

Gedurende 2022 is er samen met het merk en het bureaunetwerk een samenhangende marketingstrategie uitgevoerd via on- en off-trade, ATL en BTL media, branded content partnerships en in-store activaties. &.agency heeft BIRRA MORETTI onderdeel gemaakt van de digitale omgeving van de doelgroep door de juiste influencers te koppelen aan de belangrijkste piekmomenten in het jaar. We zijn een samenwerking aangegaan met 5 unieke personen, die op hun eigen manier perfect bij BIRRA MORETTI passen. Zij brachten de speciale smaak en productkwaliteit tot leven tijdens vier merkactivaties. Verder heeft &.agency samen met het mediateam van Heineken een mediastrategie ontwikkeld om kracht bij te zetten en het premium merk tot leven te laten komen onder de doelgroep.

Afgelopen jaar heeft het merk een groei van 40 procent laten zien op het gebied van brand awareness en 52,7 procent aan volume.

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

Creatie zal in een wereld die snel digitaliseert onwijs veranderen. Zo zal er specifieke creatie nodig zijn voor verschillende doelgroepen met andere achtergronden, leeftijden, culturen en levensstijlen. Door nieuwe technologieën kan creatie effectiever gecreëerd en toegepast worden, echter dienen we als marketingcommunicatiewereld niet de creativiteit en connectie met de doelgroepen te verliezen.

Daarnaast laat de komst van een nieuwe volledig digitale doelgroep, Generatie Z, een shift zien in de behoeften van content marketing. Deze doelgroep heeft, ondanks dat zij volledig digitaal zijn, behoefte aan een persoonlijke connectie met het merk. Uit onderzoek van Shopify blijkt 38 procent van de doelgroep geadverteerde merk content te vertrouwen, ten opzichte van 61 procent dat content met influencers vertrouwt. Dit bevestigt de redenatie dat deze nieuwe doelgroep het belangrijk vindt om een persoonlijk gezicht te zien, authenticiteit belangrijk vindt en zich meer aangesproken voelt door personen die op hen lijken.

Hoe helpt jouw bureau klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

We zijn een datagedreven bureau. Bij alles wat we doen integreren we datagedreven oplossingen. Zo worden onze strategieën gebaseerd op basis van gegronde research onder de doelgroep, en willen wij een compleet beeld hebben van de levens, normen en waarden van de doelgroep, om op basis daarvan een overtuigend verhaal te creëren. Zo maken we dashboards voor (always-on) campagnes waarin onze klanten real-time de voortgang van hun campagne kunnen bijhouden. Ook hebben we een eigen influencer tool ontwikkeld, waarin we per campagne of klant op zoek kunnen naar de juiste creators op basis van data (follower data zoals bereik per land en leeftijd maar ook creator data zoals taal). Per campagne kijken we naar de specifieke doelen van de klant en stellen we hiervoor de juiste KPI’s af om de impact van de campagne te meten. Op basis van de KPI’s monitoren we de campagne en geven we inzichten voor mogelijke optimalisaties. Vervolgens stellen we een uitgebreid op maat onderzoeksplan op, zodat de ROI na de campagne goed gemeten kan worden.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

De toekomst van reclame- en mediabureaus zal continu blijven veranderen vanwege de verschillende ontwikkelingen gedurende de verschillende jaren, zoals het ook de afgelopen decennia is gegaan. Echter zal de kern hetzelfde blijven, adverteerders zullen een vernieuwende kijk buiten hun eigen organisatie nodig hebben op de activiteiten die zij ondernemen. Dit zal met name gelden voor reclamebureaus. De creativiteit en out of the box blik van creatieve- en reclamebureaus zijn essentieel om de doelgroep te blijven verrassen en relevant te blijven onder verscheidene doelgroepen. Daarbij zal de vorm van creatie binnen de reclamebureaus blijven veranderen door shift in het medialandschap. Relevantie in cultuur, leeftijd en levensstijlen zullen meer en meer een rol krijgen, waarbij iedereen binnen de doelgroep aangesproken dient te worden in de creatie. Mediabureaus voorsorteren zich al op de nieuwe wisselingen en worden steeds meer een one stop shop voor adverteerders, waar media en creatie meer naar elkaar toe groeien. Dit zal nog meer gaan versnellen door de afname van offline, waar het voordeel van netwerkbureaus met de inkoop van grote mediabudgetten slinkt. Specialismen, strategisch inzicht en creativiteit zullen een belangrijke rol gaan spelen, waarbij ook het grote plaatje niet moet worden vergeten.

www.crossmediaawards.nl

www.and-agency.com

Sponsors

Cross Media Awards 2023 wordt gesponsord door:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

WE DO! Wear the moment van WE Fashion GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:48:48
WE DO! Wear the moment van WE Fashion is de GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

World Padel Tour Amsterdam Open van Triple Double Sportmarketing Cross Media Event van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:30:48
Triple Double Sportmarketing dingt met de World Padel Tour Amsterdam Open mee naar de award voor Event.

Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023

19-10-2023 | 13:23:00
Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die vraag de campagne Readification, waarbij gaming wordt ingezet

Margriet Cross Media Merk van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:08:32
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. DPG Media zendt Margriet in als Cross Media Merk.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.