[Interview] Samuel Borst (NP Digital): Ik geloof in de kracht van een solide SEO-strategie

[Interview] Samuel Borst (NP Digital): Ik geloof in de kracht van een solide SEO-strategie

Samuel Borst is Director SEO & Commerce Nederland & België voor NP Digital. We spreken hem over de rol van SEO en verdere ontwikkelingen op het vlak van (digital) marketing.

Je bent op 1 februari 2024 gestart bij NP Digital. Hoe zou je NP Digital omschrijven?

NP digital heeft een sterke focus op kwaliteit van dienstverlening en meetbare digitale marketingoplossingen. Het is een plek waar de ondernemersgeest wordt beloond, waar flexibiliteit en verantwoordelijkheid in balans zijn en werkplezier op een natuurlijke wijze voortvloeit vanuit de gedeelde passie voor digitale oplossingen. Built on values, fuelled by data and driven by creativity.

Op de Nederlandse en Belgische markt, waar we sinds vorig jaar actief zijn, ligt onze eerste prioriteit op de uitrol van Earned- en Paid media (SEO, UX/CRO, SEA, Social, en email). Wij geloven sterk dat organische zichtbaarheid en website-ervaring een cruciale rol spelen bij de toekomstbestendigheid van merken.

Waar maakt NP Digital als het gaat om SEO het verschil?

SEO binnen NP Digital bevat wat mij betreft drie unieke ingrediënten:

  1. De mensen die bij NP Digital werken zijn bovenmatig gepassioneerd over het vakgebied en zijn intrinsiek gemotiveerd om klanten te begeleiden, dat zie je ook binnen het SEO-team. Waar heel veel kennis aanwezig is in combinatie met de capaciteit om dit in behapbare oplossingen te gieten waardoor implementatie en uitvoer in hoog tempo verloopt.
  2. Eigen tooling die toegankelijk is voor iedereen door belangrijke functionaliteiten kosteloos aan te bieden, beschikbaar in 150 landen om wereldwijd merken te helpen om hun doelen te verwezenlijken. Ubersuggest, Answer the public, Ads Grader en crazy egg.
  3. Het bewijs dat thought-leadership en focus op Earned media op de lange termijn zijn vruchten afwerpt op basis van het succes van de Neil Patel platformen en de zee van eigen data waarmee getest kan worden:
  • Blog met 10 miljoen maandelijkse bezoekers
  • Youtube kanaal met 1,2 miljoen abonnees
  • Tooling met 6,4 miljoen gebruikers

Welke rol zou earned media moeten spelen in een marketingmix?

De rol van Earned media binnen de marketingmix zien we de afgelopen jaren veranderen. Dit heeft alles te maken met aan de ene kant een dalend consumenten vertrouwen en aan de andere kant de toenemende kosten die gepaard gaan met betaalde kanalen.

Klanten willen tijdens het koopproces steeds beter geïnformeerd worden en gaan zelfstandig op zoek om producten en diensten te vergelijken. Daarmee groeit de behoefte aan authentieke en informatieve content.

Merken die Earned media prioriteren en thought-leadership omarmen kunnen inspelen op de onderzoekende klant. Waarbij vertrouwen voor een belangrijk deel wordt gekweekt door authentieke kennisdeling. Als startpunt om hierop in te spelen hanteren wij de volgende vragen; welk probleem los je op voor jouw klanten? Hoe kun je vanuit een oplossing de verschillende invalshoeken belichten van je product of dienst? En op welke platformen moet je aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat je als merk zichtbaar bent op de momenten dat klanten jou nodig hebben?

Ook zien we dat diversificatie binnen Earned media nog belangrijker wordt, je kunt simpelweg niet meer op één paard wedden door enkel een specifiek kanaal in te zetten. Hierdoor groeien disciplines dichter naar elkaar.

Ons team bestaat uit mensen die het allemaal leuk vinden om voor klanten oplossingen te bedenken. En met behulp van resultaat gedreven optimalisatie, bewezen methoden en eigen MarTech stack zijn we in staat om toekomstbesteding meerwaarde te bieden op verschillende marketingkanalen en daarmee impact te maken op de business doelstelling.

Welke rol verwacht je van SEO in 2030?

In de afgelopen 15 jaar dat ik actief ben in het digitale landschap, is meermaals het SEO-is-dead-scenario besproken en momenteel staat de kwaliteit van zoekresultaten wederom ter discussie. Deze zouden onder invloed van SEO zijn verslechterd. Volgens mij moeten we ons niet gek laten maken. Ik geloof in de kracht van een solide SEO-strategie, een sterk product, met duidelijke toegevoegde waarde en tactische optimalisaties die aansluiten op zoektrends actiematige dat inzichten.

In 2030 verwacht ik dat op strategisch niveau nog meer vanuit product en merk geredeneerd zal worden om de afhankelijkheid van betaalde marketingkanalen meer in balans te brengen. En zal de tactische invulling van SEO door nieuwe platformen, kunstmatige intelligentie en informatieverzadiging nóg creatiever, kwalitatiever en authentieker moeten zijn om relevant verkeer aan te trekken en conversie te bewerkstelligen.

Welke impact heeft kunstmatige intelligentie (AI) op digital marketing?

Kunstmatige intelligentie (AI) zie ik op drie assen impact maken op digital marketing:

  1. Kwaliteit - van data-analyse, op basis van gigantische datasets met sterkere voorspellende waarden om het gedrag van klanten in kaart te brengen.
  2. Efficiëntie - door automatisering van processen en taken zijn marketeers minder tijd kwijt aan operationele activiteiten en meer mentale capaciteit overhouden voor creativiteit en strategie.
  3. Effectiviteit – van personalisatie en aanbevelingen die aansluiten op voorkeuren en gedrag. Met chatbots die voor meer voelsprieten in de markt zorgen en touch points met klanten.

De uitdaging zit hem volgens mij in de perceptie van authenticiteit en betrouwbaarheid tegenover merken. Met de overvloed aan geproduceerde content door generatieve AI komt betrouwbaarheid onder een vergrootglas te liggen.

Welke tips of trucks zijn voor beginnende specialisten onontbeerlijk?

Het begint wat mij betreft met een flinke dosis interesse in een onderwerp die uitmondt in een passie, vervolgens heb je discipline nodig om dit onderwerp te doorgronden en het leuk vinden om er veel tijd in te investeren. Focus op kwaliteit en laat je niet misleiden door afsnijroutes, tips die ik starters zou willen meegeven:

  1. Leer de basis van een specialisme om de context te begrijpen. Lees, kijk en luister naar theorie die in voldoende mate online aangeboden wordt.
  2. Specialiseer je op een sub onderwerp en deel dit met anderen om ervoor te zorgen dat men weet waar ze juist jou voor moeten hebben.
  3. Stel je geïnteresseerd en open op om jezelf te blijven ontwikkelen en te leren van anderen en blijf zelf experimenten uitvoeren waarvan je de resultaten weer met de community kan delen.
  4. Hiermee word je een betrouwbare bron en verdien je autoriteit.

Welk advies wil je marketeers meegeven?

Bepaal een lange termijn focus en laat je niet te veel beïnvloeden door vluchtige hypes, digital marketing is geen trucje. Focus op een bewezen mix van digital marketing disciplines en alloceer een vastomlijnd deel van je aandacht aan innovatie en testen van nieuwe tactieken.

Wat verwacht je dat er in 2024 zal gebeuren als het gaat om belangrijke ontwikkelingen op het gebied van marketing?

Het is een interessant jaar voor marketeers, waarbij ik voorspel dat steeds meer tactisch werk met behulp van AI tooling wordt uitgevoerd. Zo ook content productie, tekst en beeld. Daarmee komt de authenticiteit onder druk te staan en de menselijke ervaring en authentieke perceptie nog belangrijker worden om je als merk te blijven onderscheiden.

Video en podcasts nemen een steeds prominentere rol en bieden de mogelijkheid om doelgroepen op nieuwe manieren te inspireren. Dit geeft marketeers de mogelijkheid om met creatieve oplossingen en diversificatie het merk onder de aandacht te brengen en nieuwe acquisitiemodellen in te zetten. De enige constante binnen marketing is verandering dus stil zitten is geen optie.

www.npdigital.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] Samuel Borst: Google AI in actie met Search Generative Experience

26-03-2024 | 08:44:00
De impact van SGE en vijf tips om hier als merk succesvol mee om te gaan

[The List] NP Digital

13-03-2024 | 12:11:10
NP Digital is het internationale digital marketing agency opgericht door online-ondernemer Neil Patel

[Interview] Joris Garritsen: NP Digital: by marketeers, for marketeers

21-02-2024 | 23:06:00
Met plezier introduceer ik NP Digital, het internationale digital marketing agency opgericht door online-ondernemer Neil Patel

Pieter Bos Director of Business Development bij NP Digital

02-01-2024 | 10:36:00
Pieter Bos wordt onder leiding van Managing Director Joris Garritsen (ex-GroupM) verantwoordelijk voor de commerciële uitrol en groei van NP Digital op de Nederlandse en Belgische markt
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.