Marketing Report
[Column] Gijs de Swarte: De geitenwollen sok voorbij... nieuws

[Column] Gijs de Swarte: De geitenwollen sok voorbij...

Vroegah zou het een tree-hugging event zijn geweest met thee van biologisch-dynamische beukennoten, zelfgebakken sesambollen, maan-gezang en veel dingen in een kring. Ik heb het over inspiratiedag De Tussenruimte georganiseerd door het tijdschrift The Optimist.

Ja ook de sandaal en de geitenwollen sok waren gelukkig nog vertegenwoordigd. Alles moet ook weer niet te snel veranderen. Het speelde zich af in het strak vormgegeven, ultra duurzame en prachtig gelegen congrescentrum Antropia. Er kwamen meerdere sprekers voorbij die zowel op cultureel als marketing- en marketingcommunicatie gebied iets bijzonders hadden gepresteerd.

CV der CV’s

Onder anderen Nienke Meijer sprak, een vrouw met de CV der CV’s, waarop Harvard Business School, Chief Marketing Officer bij Wegener figureren, en commissariaten bij de grootste corporates. Zij werkt als medeoprichter van de Buitenboordmotor aan een arbeidsmarktsysteem, waarbij wordt gekeken naar onderliggend talent. Mark Woerde was er, van oorsprong reclamestrateeg en nu met Let’s Heal op United Nations niveau opererend wereldverbeteraar. Ook Danielle Guirguis vertelde haar verhaal. Zij is als CEO van Smarthouse Creative Impact Studio en board member van internationale organisaties als ACE Producers, bezig de reclame en filmindustrie te verduurzamen. Kees Klomp, ooit marketingadviseur bij internationale netwerken als BBDO, Y&R en TBWA en nu auteur en spreker op het gebied van de betekeniseconomie was uitgenodigd voor een keynote. Er waren wetenschappers, schrijvers marktonderzoekers en activisten.

Boodschap van doem

Allemaal probeerden ze antwoord te vinden en te geven op de vraag hoe het verder moet en kan met de wereld. En het aardige was dat er zich duidelijke overeenkomsten aftekenden. Dat we het moeten hebben van daden, van op feiten gestoelde hoop en – natuurlijk – van gedragsverandering. En dat we het met een grote boze boodschap van doem niet gaan redden. Mensen veranderen, als er duidelijk direct eigenbelang is. Wet en regelgeving zijn bepalende factoren. En groepsdruk is vaak doorslaggevend. En daar hoort geen opgeheven vinger en dreigende draai om de oren bij, maar een positief engagerend verhaal dat je doet nadenken, en de zaken anders laat zien. 

In het voorbeeld van Danielle Guirguis, niet een film als Seaspiracy, maar wel My Octopus Teacher. Beide zijn op Netflix te zien. In de eerste wordt de toon bepaald door ongure types, in netten spartelende vissen en van het bloed donkerrood gekleurde zee. In de tweede zie je een relatie tussen een mens en een inktvis ontstaan, en ontkom je niet aan het inzicht dat het dier emotie kent. De vraag wie My Octopus Teacher had gezien, werd met een zee aan opgestoken handen beantwoord. De vraag wie na het zien van de film nog een blikje pulpo opengetrokken had, liet de lucht boven de toehoorders leeg. Danielle Guirguis: "Belangrijk daarbij is dat wij de transitie zelf willen ondergaan. Het wordt ons niet opgedrongen of letterlijk verteld. Op microniveau heeft dat als gevolg dat mensen gestopt zijn met het eten van inktvis, maar op macroniveau voelen we na het zien van deze film een diepere connectie met de natuur. Zo bevorder je gedragsverandering voor de langere termijn."

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

Lees ook:

[Column] Gijs de Swarte: Win-win m’n neus

[Column] Gijs de Swarte: Het gaat binnenkort allemaal vreselijk fout!

[Column] Gijs de Swarte: Angst, beven en een professor die sneller praat dan zijn schaduw

[Column] Gijs de Swarte: Het egoïsme achter de B Corp beweging

Abonneer je op onze nieuwsbrief