Marketing Report
[Column] Gijs de Swarte: Win-win m’n neus

[Column] Gijs de Swarte: Win-win m’n neus

Ik had toevallig een half uur over dus dacht, laat ik eens een Harvard Business Review van 1994 doornemen. Kun je wel eens hebben. En wat stond daarin? Een gewichtig onderzoeksbureau had een gewichtig onderzoek gedaan naar de kans dat een goed milieubeleid bij bedrijven tot meer winst zou kunnen leiden, als katalysator van creativiteit, innovatie, en nieuwe marktkansen. En de uitkomst was: volkomen onrealistisch, gratis lunchverhaal, win-win m’n neus.

Opheffen

Er waren allerlei wetenschappers en bazen van merken uitgenodigd om daar hun licht over te laten schijnen. Ze gooiden er onderzoek, praktijkervaring en nuance in alle soorten en maten tegenaan, maar de uitkomst werd er niet veel beter van. Volgens de meeste ondernemers was het niet de vraag of je wel of geen winst kon maken met een milieuverantwoord werkend bedrijf, maar of je de boel niet beter kon opheffen. Want er kwamen steeds meer milieubeschermende regels en wetten bij, waardoor je enorme kosten moest maken om überhaupt concurrerend te kunnen blijven functioneren.

Bonduelle, Danone, Natura & Co

Gaan we een kleine dertig jaar vooruit, is het hele verhaal veranderd. Onderzoeken te over die aantonen dat veruit de meeste consumenten bij grote voorkeur merken kopen met een Corporate Social Responsibility-belofte. En als het om millennials en de iets jongere Gen-Z consumenten gaat, zijn de percentages nog hoger. Niet helemaal vreemd dus dat Apple, Dell, Amazon, Google en andere grote techbedrijven recent toezeggingen hebben gedaan om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en andere duurzaamheidsinitiatieven te verbeteren. Ook niet gek dat miljardenbedrijven als Bonduelle, Danone, Natura & Co, verenigd in de B Corp Movement Builders, de manier van werken drastisch aanpassen om aan de B Corp-criteria te voldoen. B Corp staat voor Benefit Corporation en het keurmerk wordt verstrekt op basis van gemeten sociale en milieuprestaties. Bedrijven moeten zich om de drie jaar opnieuw certificeren om de B Corporation-status te behouden.

Bij zulke vreselijk goed ogende clubs is het nogal eens wachten op een fijn verhaal van een onderzoeksjournalist, die aantoont dat het hoofdkantoor uit goud is opgetrokken. Vooralsnog is dat online niet te vinden. En het aantal merken dat mee wil doen, groeit snel.

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

Lees ook:

[Column] Gijs de Swarte: Het gaat binnenkort allemaal vreselijk fout!

[Column] Gijs de Swarte: Angst, beven en een professor die sneller praat dan zijn schaduw

[Column] Gijs de Swarte: Het egoïsme achter de B Corp beweging

[Column] Gijs de Swarte: Hoe vies is een film?

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief