Marketing Report
[Column] Joyce Lopulalan: Hoe je als consument elke dag wordt genept

[Column] Joyce Lopulalan: Hoe je als consument elke dag wordt genept

We hebben corona nog niet helemaal in de ban gedaan of moeten alweer de volgende malaise het hoofd bieden. Je kunt geen krant openslaan of nieuwbulletin aanzetten of er wordt gesproken over prijsinflatie, verminderde koopkracht, verwachte stijgingen enzovoort. Zowel op het gebied van pricing als onze behoefte aan snelheid van levering moeten we flink inleveren.

Oorlogen zorgen er bijvoorbeeld voor dat productieprocessen worden stilgelegd en aanvoer van gas wordt stopgezet. Op alle slimme apparaten met chips zoals keukenapparatuur, nieuwe auto’s en witgoed stijgen de levertijden. De extreme prijsstijging zien we vervolgens terug in alle geledingen: van onze dagelijkse boodschappen en het kopje koffie op het terras tot aan de maandelijkse energierekening of bladenabonnement. Geen wonder dat we scherper gaan letten op ons uitgavenpatroon en we steeds meer gaan schrappen.

Toch sta ik er versteld van hoe de gemiddelde Nederlandse consument zich nog altijd laat belazeren. En misschien is dit wel een te zwaar woord, want als je het bedrag dat je moet betalen ervoor overhebt, dan hoeft dit geen probleem te zijn. Maar als we toch met zijn allen op de centen moeten letten om uit de schulden te blijven, zijn dit misschien nog wel wat aandachtspunten om op te letten.

Dynamic pricing

Het klinkt zo leuk: dynamic pricing. Vaak aangetroffen in de mediazaken waar een laagste prijs gegarandeerd wordt. Maar dynamic pricing kan natuurlijk ook op een andere manier aangewend worden: om de prijs weer te geven die in de regio ervoor betaald wordt. Iets waar we vaak niet bij stilstaan. Weet je zeker dat je voor een koffiezetapparaat of pannenset in jouw woonplaats hetzelfde betaalt bij de huishoudwinkel als in dezelfde winkel een provincie verderop? Dat is in veel gevallen niet zo. Check het online of bij een goede vriend die in die regio woont en zorg dat je gewoon de courante prijs betaalt!

Verkapte prijsverhoging

Wat was ik blij met de thuisbioscoop tijdens corona! Door de verhoogde consumptie, viel mij daar ook een geniepige upsell op. Letterlijk alle films die ik aanklikte, werden met een vanaf-prijs getoond. Maar eenmaal besteld, bleken ze altijd een euro duurder! Nu kun je zeggen het is maar een euro, maar ik vind ook dit eigenlijk vallen onder het misleiden van een consument. Want het is namelijk regel en geen uitzondering, dat de vanaf-prijs niet overeenkomt met de werkelijke prijs. Let er maar eens op wanneer je weer eens lekker een filmpje thuis bestelt.

Als autodealers dit niet meer mogen doen en eerlijke prijzen inclusief de kosten rijklaar maken moeten publiceren, waarom mag de entertainment industrie dit dan nog wel?

Reis boeken? Leeg je cache!

Dit fenomeen is natuurlijk al langer bekend. Als je gedurende één internetsessie vanuit één locatie je vakantie aan het boeken bent, let dan altijd op dat wanneer je daadwerkelijk gaat boeken je even een harde refresh op je pc doorvoert. Het zou nu niet meer gehanteerd worden, maar frequent kijken op een bepaalde vakantie, gaf de koopintentie goed weer en dreef in het verleden de prijs al snel op. Wat ook loont, is de zoekopdracht omdraaien. Zo kwam ik op een alternatieve aanbieder die ook met – in mijn ogen – betrouwbare luchtvaartmaatschappijen vloog, die vele malen goedkoper was èn nog beschikbaarheid had in de periode dat ik op vakantie wilde!

Onderhandelen

Wij Nederlanders staan bekend om onze zuinigheid en spaargedrag. Zeker als het gaat om het sparen van zegeltjes voor artikelen die je beter rechtstreeks had kunnen kopen als je berekent hoeveel je hebt moeten uitgeven om zo’n zegeltje te ontvangen. Laat staan als je de waarde van zo’n zegeltje omrekent als er ook nog een bedrag voor moet bijbetalen. Maar wat we vaak nalaten, is het onderhandelen. Zelfs bij grote buurtsupers is dit gewoon mogelijk. Let er maar eens op: steeds vaker zie je mensen bij de kassa onderhandelen. En drie van de vier keer boekt men succes!

Dus beste consument, als je nog eens kritisch door je uitgavenpatroon gaat, kun je wellicht je voordeel hiermee doen. Soms meer betalen voor iets dat je echt heel graag wilt hebben is helemaal niet erg. Maar je hoeft je niet dagelijks te laten bedotten!

Joyce Lopulalan is sinds 1 januari 2022 Business Manager bij Future Facts, de AI-partner van (inter)nationale organisaties. Maandelijks geeft zij als kritische consument haar mening over alledaagse zaken. Uiteenlopend van commercials en marketingcampagnes tot aan impactvolle toepassingen binnen haar werkveld. Joyce stelt feedback op haar columns erg op prijs. Laat je reactie achter via joyce.lopulalan@futurefacts.nl of 06-50415646.

www.futurefacts.nl

Lees ook:

[Column] Joyce Lopulalan: Ontzorging zoekt hulp!
[Column] Joyce Lopulalan: Customer Centricity: een buzzword uit de vorige eeuw?
[Column] Joyce Lopulalan: De wondere wereld van ... kunstmatige intelligentie
[Column] Joyce Lopulalan: Goedkoop is duurkoop
[Column] Joyce Lopulalan: Dikke pret bij het digitaal gemeenteloket

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.