Marketing Report
[Interview] Rob van den Dool (Yumeko): Het denken over duurzaamheid verschoof in 2017 interview

[Interview] Rob van den Dool (Yumeko): Het denken over duurzaamheid verschoof in 2017

Rob van den Dool is founder en CEO van het duurzame bedden- en badgoedmerk Yumeko. We spreken hem over de groei van zijn bedrijf en de omslag bij de consument wat betreft duurzaamheid. Dat duurzame marketing(communicatie) een bij uitstek gezonde businesscase is, is langzamerhand wel duidelijk. Het betreft echter wel een andere markt, waar profit achter people en planet komt. Wie, wat, waar, waarom en vooral hoe? De mensen die het waarmaken aan het woord.

Je bent mensenrechtenjurist, hebt War Child mede opgericht. Hoe ben je op beddengoed gekomen?

Ik had een marketingcommunicatiebureau, bouwde merken. En ik zag aankomen dat ik uit het WAR Child-bestuur zou gaan. Daarmee zou de balans in m’n leven eigenlijk weg zijn. Naast commercie hoort idealisme. Zelf een merk starten dat iets toevoegt is dan wel iets waar je over nadenkt.

En beddengoed?

Mijn toenmalige zakenpartner Stephan Zeijlemaker en ik hebben ongeveer alles de revue laten passeren: koffie, thee, zonnepanelen. Tot hij me ‘s avonds laat opbelde en vroeg, waar lig je onder te slapen. Beddengoed, een heel gewoon product waarmee je een wereld van verschil kan maken.

Daar had je verder geen verstand van, neem ik aan.

Nee, heel onverschrokken begonnen. Naïef is misschien een beter woord.

Dat lijkt me moeilijk...

Ja, alleen al, hoe haal je containers uit het Verre Oosten naar Nederland? Hoe vind je leveranciers en ketens die transparant zijn zodat je echt kan waarmaken dat je sociaal en duurzaam bent?

Daar moeten mooie leerzame fouten tussen zitten?

Ja zeker. Eiderdons is een mooie. Dat komt van IJslandse eend en wordt in de natuur gevonden. Prachtig duurzaam product, slaapt heerlijk. Wij dachten dat dat zou aanslaan, dat we dat met een relatief kleine winst voor 4000 euro per dekbed konden verkopen... in Nederland. Niet dus. Ja daar leer je bijvoorbeeld van dat je veel beter over productontwikkeling moet nadenken.

Wat was daarvan het resultaat? Wat werkt dan wel?

Een hele goede. Dons is een bijproduct van de slacht en we zijn blijven nadenken over hoe je daarbij weg kunt blijven. Dus we halen nu dons uit oude jassen, kussen, dekbedden, maken het schoon, verversen en hergebruiken het, upcycling kun je dat noemen. Groot succes, ons dekbed is als Beste Koop getest door de Consumentenbond in kwaliteit en prijs.

Na behoorlijk wat magere jaren zijn jullie sinds 2018 opeens enorm gegroeid. Dat hoor je van meer groene merken. Wat steekt daarachter, een omslag bij de consument?

Ja dat ook. De belangrijke stap was dat we meer kleuren hebben toegevoegd. We zijn van negen naar twintig, naar veertig, naar nu bijna negentig kleuren en dessins gegaan. Dat leverde een boost op en het is ook logisch, bij te weinig keuze loop je weg als consument. We konden dat nooit doen omdat het een grote investering vraagt. Je moet echt tonnen naar India overmaken, meer dan zes maanden voordat je iets kan gaan verkopen. Dat hebben we met de Triodos Bank kunnen regelen. Zij hebben onze groei steeds gefinancierd.

Was de inschatting ook dat de markt er meer voor openstond?

Ja dat zag je al in 2017 beginnen. Het denken bij de consument verschoof. Van duurzaam is duur en van mindere kwaliteit, naar duurzaam is eigenlijk wel een goed idee.

Yumeko is nu een succes. Vind je het nog leuk?

Ja, zeker! Het team is geweldig. En wat ook opvalt is dat je met een duurzaam merk een veel grotere verbinding met de klanten hebt. Elk verhaal; over de footprint, de mogelijkheden en de verbeteringen op dat gebied, heeft effect. Vijftig procent van de klanten komt meer dan zeven keer bij ons terug. Bovendien zie je dat andere beddengoed merken ook de duurzame kant op bewegen. Je kunt steeds meer impact maken. En daar was het om begonnen.

--

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

www.yumeko.nl

Lees ook:

[Interview] Sustainable Success Stories – SAN Accent winnaar, Fitzroy en Naïf

[Interview] Derk Loorbach: We gaan misschien veel sneller dan gedacht naar een duurzame economie

[Interview] Sustainable Success Stories - Havas Lemz en Justdiggit

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief