Marketing Report
[Interview] VENGEAN: Merken zijn de maakbare waarheid en toekomst van ondernemingen interview

[Interview] VENGEAN: Merken zijn de maakbare waarheid en toekomst van ondernemingen

Andy Mosmans, Bram Holzapfel en CJ de Melker zijn de founders en respectievelijk CEO en ECD’s van VENGEAN, creative branding engine, dat vanuit de missie energising enterprise with a vengeance, ondernemingen en organisaties all-in helpt meer toekomstaandeel te veroveren: van positionering en portfolio strategie tot de ontwikkeling van visual identities, creatieve concepten, campagnes en de productie van content/middelen/media. 

We spreken ze over VENGEAN en hoe ze, ondanks dat ze ontstaan zijn in de corona periode, in korte tijd zo snel zijn gegroeid en inmiddels werken voor een indrukwekkend aantal startups, scale-ups en corporates.

Dag heren, voor wat voor soort bedrijven werkt VENGEAN?

Veelal innovatieve start- en scale-ups, maar ook diverse grote nationale en internationale ondernemingen die weer op zoek zijn naar de energie van een startup. En die bovendien beautiful brands zijn of willen worden, met positieve impact op de wereld: niet alleen de beste van- maar ook voor de wereld! Zo werken we in de korte tijd dat we bestaan bijvoorbeeld voor startups en scale-ups als het nieuwe duurzame ijsmerk Little Cow & Cookies; het innovatieve leasebedrijf Beequip; The Kingfish Company en Sealand Advanced Aquaculture die vis duurzaam op land kweken; Sempergreen dat gebouwen en steden groener maakt; E-magy dat door toepassing van poreus silicium batterijen productiever maakt; Gradyent dat stadsverwarming verduurzaamt; Fittergy en Vitaminefabriek die innovatieve supplementen produceren; Delft IMP dat op nanoschaal coatings toepast om batterijen te verduurzamen; A-Insights dat continu slimme marktinzichten levert; The Farm kitchen, ‘Earth’s own Cuisine’; biogasbedrijf Gashouders, zonne-energiebedrijf Ecorus en ondernemers-universiteit Global School for Entrepreneurship, maar ook gevestigde bedrijven en organisaties als Deloitte, Aegon, NIBC, Schouten & Nelissen, Whitehouse Development, Batenburg Techniek, Pronto Wonen, het Royal Tropical Institute, KIT en Hans Anders Retail Group, waarvoor we het nieuwe corporate merk nexeye ontwikkelden.

Hoe gaan jullie te werk?

Ons vertrekpunt is altijd het merk, als kompas voor ondernemen, als concept that drives the business. Voor ons zijn merken de maakbare waarheid en toekomst van ondernemingen en creëren ondernemers met sterke merken de meeste waarde – voor zichzelf, hun stakeholders als ook voor de maatschappij en wereld in het algemeen. Een sterk merk, merk je, aan alles! Via een vastomlijnd proces helpen we in nauwe samenwerking klanten Discover, Define, Design & Deliver alles wat er nodig is om nieuwe energie te geven aan The Game of the Name: de duurzame business en toekomst van hun merk. Van de brand strategy, via een brand story, naar soms een (nieuwe) brand name & visual identity en tenslotte een creative concept dat we natuurlijk ook (helpen) activeren via in- en externe, on- en offline geïntegreerde campagnes/middelen/media (zowel b2c, b2b en zowel marketing, corporate, internal & employer communicatie & content management, activatie, pr, social, apps & websites).

Waarin verschilt VENGEAN van de concurrentie?

De naam VENGEAN komt van with a vengeance en betekent zoveel als ‘met enorme inzet en overtuiging en meer resultaat dan verwacht’, kortom; allereerst gaan we er helemaal, all-in, voor en dat mogen klanten ook verwachten. Verder zijn we een internationaal maar compact, flexibel, jong bedrijf met collectief een extreem rijke ervaring met werken voor beroemde merken bij grote bureaus als BBDO, TBWA, DDB, Publicis, JWT, Ogilvy en Wieden & Kennedy, maar ook digital agencies als Dot Control en Label A. We zitten kort op de bal en werken direct samen met de founders en/of aanvoerders van ondernemingen. Anders dan andere bureaus, zitten wij veel dichter op ondernemerschap. Het feit dat wij gelieerd zijn aan het eveneens jonge en extreem snelgroeiende venture capital & business development bedrijf Unknown Group – onder andere bekend van Get In The Ring, ’s werelds grootste startup competitie – en niet een klassiek bureaunetwerk, is ook onderdeel van het VENGEAN-verschil. De missie van Unknown luidt: to fuel founders to venture beyond known en daar helpt VENGEAN natuurlijk graag aan mee. Ondanks dat we als virtueel/hybride bedrijf zijn gestart, zullen we volgend jaar uiteindelijk wel samen met Unknown ons hoofdkantoor gaan vestigen in het prachtige Titaan, de nieuwste hotspot voor impact scale-ups in Europa, nu in ontwikkeling in de Nieuwe Binckhort te Den Haag.

Recent hebben jullie ook gewerkt met Crunchr, een van de weinige Nederlandse startups die inmiddels een scale-up is en internationaal hard doorgroeit; wat kunnen jullie daarover vertellen?

Crunchr is een prachtig, snelgroeiend bedrijf, opgericht door Dirk Jonker. Internationaal sterk opkomend en toonaangevend in innovatieve HR analytics data en software. Een mooi voorbeeld van hoe wij samen met onze klanten een merk scherp richting geven en van een stevige dosis energie voorzien. Crunchr was al een tijdje onderweg en draaide al goed, maar ging een nieuwe fase van groei in: van startup, naar scale-up naar nu verdere internationale expansie. Daardoor ontstond de behoefte om ook het merk onder de loep te nemen en nadrukkelijker te gaan inzetten ter ondersteuning van de groei. We hebben eerst het merk ge(her)positioneerd, een brand story geschreven en een nieuwe descriptor en thema voor Crunchr bedacht: People analytics for people en May your workforce be with you. Vervolgens hebben we een nieuwe visual identity en creatief communicatieconcept gecreëerd. De eerste zichtbare uitingen daarvan zijn nu de nieuwe website die we ontwikkelden en diverse communicatie, pr-, social middelen en presentaties richting diverse interne en externe doelgroepen, waaronder ook (nieuwe) investeerders.

Wat zijn de plannen voor de rest van het jaar?

To keep on energising enterprise with a vengeance! Met de groeiende tribe van mooie mensen, merken en partners waar we al voor en mee samenwerken. En de nieuwe mensen, merken en partners die zich nog bij ons gaan aansluiten. VENGEAN gaat ook steeds meer zelf ondernemen, door onder andere het merk van een merchandise lijn te voorzien (en mogelijk ook een whiskey), maar tevens ook door eigen merken te gaan ontwikkelen zoals het surfmerk UHAINA (Baskisch voor wave & unity: eenwording met de golf: flow), eigen Branding-software As A Service (BAAS), de Business for Better Platforms BrandAid en Plan B for Planet A en deelname in klanten zoals het Zwitserse iCEEP, dat merken helpt circulair te worden door via een slim take-back programma hun consumenten eenvoudig in staat stelt to keep the products they care for in the loop: i Care, i Ceep.

Wat is de belangrijkste tip die jullie hebben voor (kleine, startende) bedrijven die worstelen met hun brand concept?

Zoals de ondertitel van Andy’s boek Startup Branding luidt: een goed begin is het halve merk! Branding is becoming. Oftewel; brand as you mean to go on. Door vanaf het begin je merk goed en scherp te definiëren en van daaruit consequent je merkverhaal – datgene waar je merk voor staat en gaat – uit te dragen en te leven, word je ook echt de unieke onderneming die je voor ogen hebt. Goede branding geeft richting, betekenis aan alles wat je als onderneming doet en laat: je productproposities, sales, communicatie, content management en marketingactiviteiten, maar ook je innovatie en corporate social responsibility insteek. En zorgt bovenal voor veel positieve energie en een gedeelde missie bij je interne ambassadeurs, je eigen mensen, die zo van medewerkers, ook daadwerkelijk en met overtuiging medemerkers kunnen worden. 

www.vengean.com

www.unknowngroup.com

www.titaan.nl

Lees ook:

[Interview] Tobias Wilbrink: Onze commercial is perfecte showcase voor Eneco en AdGreen

[Interview] Peeter Verlegh (VU): Koketteren met wat je uitdraagt, is niet effectief

[Interview] Pieter Paul Verheggen (Motivaction): Maatschappelijk merk-engagement is niet iets is wat overwaait

[Interview] Bart Brüggenwirth (b-open): Niet elke uiting hoeft over wereldverbetering te gaan

[Interview] Peggy Kaal (SNS Bank): Je moet de merkclaim in deze tijd vooral nadrukkelijk waarmaken

Abonneer je op onze nieuwsbrief