Marketing Report
[Interview] Tobias Wilbrink: Onze commercial is perfecte showcase voor Eneco en AdGreen interview

[Interview] Tobias Wilbrink: Onze commercial is perfecte showcase voor Eneco en AdGreen

Tobias Wilbrink studeerde Strategic Leadership Towards Sustainability, is Eco-Consultant voor het Filmfonds, producer en medeoprichter van AdGreen.NL dat zich inzet voor verduurzaming van de Nederlandse contentproductie-industrie.

We spreken hem over de Eneco-commercial die niet alleen gaat over energiebesparing maar ook – een noviteit - duurzaam geproduceerd is in samenwerking met AdGreen.

Even kort over AdGreen. Waar komt het vandaan, hoe staat het ervoor?

Alles en iedereen is bezig met verduurzaming, ook in de film- en commercial-industrie. Een aantal producers is vorig jaar bij elkaar gekomen, omdat we in Nederland hopeloos achterliepen. Het Verenigd Koninkrijk gaat hierin voorop, met innovatie, protocollen, eco-managers bij opnamen enzovoort. De organisatie daar heet ook AdGreen. Het leek ons het beste om met hen samen te gaan werken en zo de beste tools naar Nederland te halen. Zoals de Carbon Calculator, waarmee de impact van reclamecampagnes op het milieu gemeten kan worden.

Eneco en Publicis Groupe hebben samengewerkt aan een nieuwe merkpositionering en campagne die aansluit bij Eneco’s ambitie Klimaatneutraal in 2035. Eneco zet met We doen het nu in op versnelling van de energietransitie. Hoe zijn jullie bij de commercial betrokken geraakt?

De commercial begint met de vraag of het klimaatprobleem aanpakken, niet sneller kan? Vervolgens zie je verschillende manieren waarop het door bedrijven aangepakt wordt. De uiteindelijk boodschap is: sluit je aan bij Eneco, dan maken we meer progressie. Rikje Thie van PIP, Partners in Production, was bij de productie betrokken. Zij is medeoprichter van AdGreen. Zo ontstond de gedachte dat het wel een heel sterk statement zou zijn als het achter de schermen op milieugebied ook optimaal geregeld zou zijn.

Op ongeveer driekwart in de commercial vraagt iemand: “En zo’n reclame maken, kan dat niet duurzamer?” Waarna het beeld uitzoomt en het decor waar de kijker net als het ware in zat, een filmset blijkt te zijn die tussen een veld aan zonnepanelen staat. De commercial verwijst zo ook naar de AdGreen-doelstelling. Dat is wel bijzonder ... en goed gevonden.

Ja, en het past wonderwel. Het onderschrijft de betrokkenheid van Eneco. En het is een boodschap voor de contentindustrie, samen te vatten als, we moeten zelf meer doen dan groene marketingcommunicatie faciliteren alleen.

Je was het grootste deel van de tijd op de set. Wat heb je kunnen doen?

Goed om te zeggen dat er ook een eco-manager aanwezig was, Boris Klatser, aangesteld door de productiemaatschappij DrBarefoot. Dat is ook wel de bedoeling. AdGreen moet vooral producers informatie en tools geven, bijstaan en helpen te kijken naar wat er zoal gedaan kan worden.

Zoals?

De scriptfase is meteen al belangrijk. Wat is nu eigenlijk de briefing en in hoeverre is die duurzaam, of duurzaam te maken? Dan is transport een grote factor. Stappen op dat gebied zie je meteen heftig terug in de CO2-berekeningen. Energievoorziening is natuurlijk van belang, is er bijvoorbeeld al stroom aanwezig, zijn er wel aggregaten nodig? Catering: er wordt meestal lang en hard gewerkt op een set en het eten en drinken is dus doorgaans goed verzorgd, maar het kan ook vegetarisch. Je kan ook van tevoren inventariseren wie wat eet, zodat er niet al bij voorbaat een percentage aan overschot is. En is er iemand een extra dag in te huren om naar tweedehandswinkels te gaan of Marktplaats af te struinen? Er zijn talloze mogelijkheden en elke productie vraagt om andere afwegingen.

Dit was de eerste grote case met directe praktische betrokkenheid van AdGreen. Welke inzichten heb je opgedaan?

Dat we aan het begin staan. Ik ben betrokken onderzoek van de Universiteit van Utrecht dat onder meer tot doel heeft zoveel mogelijk data binnen te halen en zoveel mogelijke te kwantificeren, zodat we steeds beter weten waar we het over hebben en het dus efficiënter kunnen aanpakken. Verder, het is niet echt een nieuw inzicht, maar wel weer bevestigd: duurzaam produceren kan forse kostenbesparing opleveren. Denk aan transport, waste, energie... En ten slotte, merk je dat iedereen die aan zo’n commercial werkt zich in de goede zaak kan vinden en zich er extra bij betrokken voelt. Het levert een enorm positieve vibe op.

Foto: Jonne Franciscus van Koot

Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit-vlak. Hij is founder van Best World Publicity

Lees ook:

[Interview] Peeter Verlegh (VU): Koketteren met wat je uitdraagt, is niet effectief

[Interview] Pieter Paul Verheggen (Motivaction): Maatschappelijk merk-engagement is niet iets is wat overwaait

[Interview] Bart Brüggenwirth (b-open): Niet elke uiting hoeft over wereldverbetering te gaan

[Interview] Peggy Kaal (SNS Bank): Je moet de merkclaim in deze tijd vooral nadrukkelijk waarmaken

[Interview] Rob van den Dool (Yumeko): Het denken over duurzaamheid verschoof in 2017

Abonneer je op onze nieuwsbrief