Marketing Report
[Interview] Vivian Kowalski (Somention): Andere perspectieven nodig voor goed werk

[Interview] Vivian Kowalski (Somention): Andere perspectieven nodig voor goed werk

In Nederland is minder dan 10 procent van de creatief directeuren vrouw. Hoe kijken zij daar zelf naar? Marketing Report publiceert een serie interviews met vrouwelijke creatief directeuren. Deze keer Vivian Kowalski, Creative Director bij Somention.

Wat is Somention?

We zijn the fan creating agency. Een socialmediabureau dat werkt voor nationale én internationale merken. Met onze 60 medewerkers, spreken we inmiddels 15 talen. Zo helpen we onze nationale en internationale klanten met social media in de breedste zin van het woord. Dat gaat van strategie tot content creatie en van advertising tot community management.

We creëren onderscheidende content, maar gaan door middel van community management ook echt het gesprek aan met de doelgroep. Zo weten we wat er bij hen speelt en zorgen we voor connectie tussen consument en merk.

Wat is jouw rol bij Somention?

Ik leid het creatieve team van 15 mensen: van art-directors, copywriters en designers. Mijn verantwoordelijkheid is het creatieve werk naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen. Daarnaast is het een belangrijk onderdeel van mijn werk om ervoor te zorgen dat het team up-to-date blijft van alles wat er in ons vakgebied gebeurt. We noemen onszelf social frontrunners.

Dat betekent dat we vooroplopen met alles wat we doen. Dit vraagt een bepaalde mindset en adaptatievermogen. Het is ook mijn rol als creatief directeur om het team te begeleiden en daarin mee te krijgen.

Daarom vind ik innovatie extreem belangrijk. Als er vandaag een functionaliteit gelanceerd wordt op TikTok, Snapchat of Instagram, moeten we dit razendsnel oppikken en implementeren. Maar ook als er iets in de wereld gebeurt, is het aan ons om daar op social zo snel mogelijk op in te haken met relevante content.

Ook buiten werktijden om; we zitten er echt bovenop. Dit is een groot verschil met traditionele bureaus. Iedereen die bij een ander bureau vandaan komt, moet zich aanpassen aan ons tempo. Het gaat snel, dat is in het begin echt wel even wennen.

Hoe gaat Somention om met man/vrouw-verhoudingen?

In ons bedrijf is 75 procent vrouw. Dat is een heel andere verhouding dan in de rest van de branche. In mijn creatieve team zitten echter meer mannen. Je ziet dat functies als account- en projectmanagement vaker worden vervuld door vrouwen.

We zitten in een redelijke uitzonderingspositie: in het managementteam zitten één man en drie vrouwen. Dit is organisch zo ontstaan. Misschien trok social media vroeger meer vrouwen aan, maar inmiddels is dat echt niet meer het geval.

Hoe kijk je aan tegen de discussie van de beste persoon op de juiste plek en op diversiteit mensen benoemen?

Niemand kan erop tegen zijn dat je de juiste persoon op de juiste plek zet, maar je moet wel oog voor houden voor de juiste balans in de organisatie. Dat is iets waar we ons heel erg bewust van zijn. Ook wij kunnen hier nog stappen in zetten.

Tijdens onze sollicitatieprocedures vinden we diversiteit en een goede balans in de organisatie onwijs belangrijk. Ik wil verschillende type mensen in mijn team, met verschillende achtergronden, interesses en hobby’s.

Zo zitten er in mijn team die-hard gamers die alles weten van Twitch, maar ook iemand die in zijn vrije tijd boeken schrijft. Het is belangrijk dat je de wereld vanuit verschillende perspectieven kunt bekijken.

Bij jou zijn er juist meer vrouwen dan mannen. Hoe zie je dan de balans?

Het grappige is dat wij hem soms andersom moeten aanpakken. Het komt wel eens voor dat onze meetings helemaal vol zitten met vrouwen. Soms wordt er dan gezegd: “Laten we ook even een man aanhaken.” Ik wil niet dat onze klanten denken dat er bij ons alleen maar vrouwen werken, want dat is – zeker als je naar mijn team kijkt – niet het geval.

Zie jij verschil als er meer vrouwen op leidinggevend zijn niveau bij reclamebureaus?

Over het algemeen zitten er in directies meer mannen dan vrouwen. Daar heb ik zelf nooit heel veel problemen mee gehad. Op het gebied van leiding geven denk ik dat vrouwen wat meer naar het grote geheel kijken. Ik moet soms beslissingen nemen, maar denk altijd goed na hoe ik hier iedereen in mee krijg. Ik werk echt samen met mijn team.

Ik denk dat mannen hierin wat directiever kunnen zijn. Ik vind juist die soft skills belangrijk. We werken in brandteams en ik kijk altijd goed welk team de meeste affiniteit heeft met een merk. Je kijkt naar welke persoonlijkheden het beste passen bij de vraag.

De Reclamebureau100, de lijst van de meest invloedrijke mensen in de reclamewereld, wordt gedomineerd door mannen. Hoe komt dat denk je en hoe kan dat veranderen?

Het zijn processen die al decennia spelen. Die moeten stukje bij beetje worden afgebrokkeld. Elke vrouw die erbij komt in die lijst is weer een stapje dichterbij gelijkheid. Je moet er als vrouw ook voor willen vechten om in zo een lijst te komen, ook als je er misschien helemaal geen waarde aan hecht.

Ik denk dat het belangrijk is om jezelf te laten zien om ook anderen hiermee te inspireren. We mogen als vrouw best iets minder bescheiden zijn. Ons mond open durven trekken.

Hoe zou je willen dat dat verandert; wat wil je vrouwen & mannen in de sector meegeven?

Je moet altijd een open blik hebben als creatief. Praat met mensen buiten je sociale bubbel, want al deze perspectieven heb je nodig om tot goed werk te komen. Verreik jezelf daarmee. Want hoe meer input je hebt, hoe beter de output ook wordt. Praat met je neefje (Generatie Z) en kijk samen met hem naar TikTok. Vraag aan je moeder wat ze in godsnaam nog op Facebook uitspookt. Kom erachter hoe diverse doelgroep naar de wereld kijken.

Volgens mij is het vooral een mindset die moet veranderen: van elkaar willen leren, in plaats van elkaar als concurrenten te zien. Volgens mij moet je jezelf challengen om niet in hokjes te denken en de wereld echt als open speelveld te zien.

De balans tussen mannen en vrouwen moet geen verplicht nummer zijn, je moet inzien dat het van essentieel belang is om zo veel mogelijk meningen en perspectieven om je heen te verzamelen. Volgens mij moeten we gewoon ons ego loslaten en gewoon objectief kijken naar ieders kwaliteiten. Als dat kwartje gaat vallen, komen die vrouwen in die lijstjes vanzelf.

www.somention.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.