DPG Media en Wavemaker grote winnaars Cross Media Awards 2023, Sophie van der Schaft Cross Media Persoon
Op woensdag 18 oktober werden de Cross Media Awards bekendgemaakt. Nieuwe locatie was theater Phil in Haarlem.
Wat een avond! Het pubiek werd getracteerd op live acts die varieerden van New Orleans Blues tot aan opera.
DPG Media en Wavemaker zijn de grote winnaars van de Cross Media Awards 2023. Beide bedrijven zagen twee van hun inzendingen bekroond met een Cross Media Award.
Persoon
Een van de hoogtepunten van de avond was de bekendmaking van Sophie van der Schaft, CEO van &.media group als Cross Media Persoon van het Jaar.
De Jury: "Indrukwekkend wat Sophie als ondernemer heeft gebouwd. De groei van &.media group is fenomenaal. Ze geeft een nieuwe invalshoek aan crossmedia. Sophie komt vanuit de content creation en zoekt van daaruit de juiste platformen en media. Dat is anders dan veel andere bureaus, die bij een idee starten. Onder leiding van Sophie manifesteert &.media group zich op hoog-kwalitatief niveau in een aantrekkelijk spectrum aan segmenten in onze business. Sophie: hartelijk welkom in een rijtje mooie namen van Captains of Cross Media Industry! "
Lees het winnende case-interview met Sophie hier
Belofte
Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, is De Belofte 2023
De Jury: "De jury is onder de indruk van Jhelisa. Een gedreven professional met een duidelijke visie, een persoonlijke missie en grote ambities. Een ambassadeur van een nieuwe generatie die de dingen vol overtuiging anders doet. Dat doet ze in het werk voor haar werkgever HERC maar ook daarbuiten als bestuurslid van RA*W en in haar eigen podcast. Jhelisa Panfred is De Belofte 2023. Wat een winnaar!"
Jhelisa Panfred: "Mijn ambities in het vak liggen recht in lijn met mijn ambities in het leven: mensen het gevoel geven dat ze erbij horen, dat ze normaal zijn. Dit klinkt op het eerste gezicht misschien erg basaal, maar het komt met zo veel complexiteiten. We leven namelijk in een maatschappij waarin een westerse sociale norm heerst en aan deze norm zijn allerlei verwachtingen verbonden.
Allemaal vierkanten waar iedereen in moet passen en zich anders naar moet vervormen. Tot nu toe passen daar voornamelijk cisgender, heteroseksuele, witte Nederlandse mannen in, dus wat als je erbuiten valt? Van huidskleur en geslacht tot manier van denken en manier van gedragen. Dan ben je anders en moet je ook maar een vierkant worden. Dit komt nog veel voor in onze eigen industrie, en met al het bewustzijn dat steeds meer heerst rondom inclusiviteit, is het tijd voor actie.
Ik voel me soms een broken record, omdat ik ernaar streef met elk gesprek dat ik voer, achter gesloten deuren of voor een publiek. Overal waar ik invloed heb, ben ik hier mee bezig. Zelfs als ik eigenlijk geen invloed heb in een ruimte, laat ik mijn stem erover horen. En dat is dus mijn ambitie: mensen het gevoel geven dat ze erbij horen, dat ze normaal zijn. Door te laten zien dat de huidige norm in ons vak aan verandering toe is, eigenlijk sinds het allereerste ontstaan van deze norm... lees het volledige interview met Jhelisa hier
Exploitant
DPG Media is Cross Media Exploiant van het Jaar
De Jury: "De Cross Media Exploitant van het Jaar 2023 case leest als een spannend boek. Ongelooflijk hoeveel drang naar innovatie deze uitgever laat zien die al een aantal grote merken in het portfolio heeft die meer dan 100 jaar geleden werden gelanceerd. Aan alles wordt gesleuteld: print-uitgaves, websites, sales funnels, podcasts een door AI gegenereerd weerbericht. Soms klein, soms heel groot en gedurfd zoals een eigen ecosysteem voor digital advertising waarmee DPG Media de concurrentie aangaat met de grote tech reuzen. Op wonderbaarlijke wijze wordt de menselijke maat daarbij niet uit oog verloren. Wat een winnaar!"
Bureau
Wavemaker is Cross Media Bureau van het Jaar
De Jury: "Voor het Cross Media Bureau van het Jaar 2023 heeft de jury een heel bondig en heel groot compliment: Met alle basics die daar nu worden gefixt –sterk op onder meer data en onderzoek, waarbij tooling nooit het doel is maar altijd gericht op het ontwikkelen van meer kennis- is Wavemaker een grondlegger voor de toekomst van crossmedia. Wavemaker gefeliciteerd!"
Adverteerder
Kruidvat, voorgedragen door AGE Media, is Cross Media Adverteerder van het Jaar
De jury: "Als een van de weinige adverteerders merk je bij Kruidvat dat sales en marketing heel dicht bij elkaar liggen, wat de crossmedialiteit ten goede komt. Dit is de meest crossmediale van de zes cases. Lies is echt de verpersoonlijking van Kruidvat, net zoals Harry Piekema dat was voor Albert Heijn. Heel slim om Lies in het digitale kanaal ook in te zetten. Zo verbind je de merkwaarden van Kruidvat op social media ook met Lies. Vanuit strategie bekeken zijn er nu twee kanten van Kruidvat die tegelijkertijd geladen worden en naast elkaar bestaan. Keiharde actie naast branding en dat in verschillende kanalen. Wat een winnaar!"
Merk
Magriet is Cross Media Merk van het Jaar.
De Jury: "Margriet maakt een heel scherpe keuze voor de doelgroep: 60+ en blijf zichzelf tegelijkertijd ontwikkelen en vernieuwen in alle relevante kanalen. Er zit vernieuwing in het digitale magazine, de nieuwsbrief en in events. Een Modellenwedstrijd voor 60+ers met coverplan, maakt dat wij zeggen goed gedaan Margriet!"
Innovatie
Readification van The Invaders is Cross Media Innovatie van het Jaar.
De Jury: "Het is een vondst dat je in deze tijd waarin door jongeren nauwelijks wordt gelezen te kunnen omdenken en dat juist gaming wordt ingezet om kinderen succesvol aan het lezen te krijgen. Readification is heel inspirationeel. Hier verwachten wij in de toekomst nog veel van, eindelijk weer een leesgeneratie!"
Event
World Padel Tour Amsterdam Open van Triple Double Sportmarketing is Cross Media Event van het Jaar.
De Jury: "Ga er maar eens aanstaan; een nieuwe sport naar Nederland halen en een miljoenenpubliek mee kennis laten maken. Triple Double Sportmarketing is het gelukt. Een mooie crossmedia case met naast het event zelf volop inzet van zowel traditionele media als social media, zeer effectieve PR tot het Acht Uur Journaal aan toe. Gefeliciteerd!"
Case | GOUD
WE DO! Wear the moment van WE Fashion is de GOUDEN Cross Media Case van het Jaar.
De Jury: "Aan de gouden cross media case van WE Fashion ligt een gouden insight ten grondslag; na de coronaperiode kwam een enorme inhaalslag aan huwelijken en dus ook een explosie aan mensen die die zich voor een huwelijk wilde kleden. Wat volgde, was de executie van de grootste crossmediale campagne die WE Fashion ooit deed. Op verbluffend slimme wijze werd het beste uit alle ingezette kanalen gehaald met een optimale funnel en onvermijdelijk klinkende resultaten voor WE Fashion als gevolg. In de categorie Cross Media Case, waarvoor traditioneel altijd veel cases worden ingestuurd, wint WE Fashion GOUD!"
Case | ZILVER
Help, ik heb een bestseller van Kluun en Joe Public is een ZILVEREN Cross Media Case van het Jaar.
De Jury: "Schrijvers in 2023 zijn merken en hu boeken zonder campagne geen bestsellers. Als iemand lekker uit de voeten kan met dit gegeven, is het Raymond van de Klundert, beter bekend als Kluun. Samen met Joe Public Take-Away Advertising hield hij ongenadig huis in het crossmediale spectrum. Een puber achter het behang plakken in een spectaculair billboard; geweldig!"
Case | ZILVER
BOL.com, de beste kerst ooit van dentsu is een ZILVEREN Cross Media Case van het Jaar.
De jury: "De corona-tijd was voor online retailers een feest. Kun je daarna nog groeien? Bol.com dacht van wel. Er werd vol ingezet op 'het verlanglijstje' en een crossmediale campagne uitgerold met de bedoeling om iedereen die aan kerstmis dacht op de juiste plek en op het juiste moment te bereiken. Met als resultaat de beste kerst voor Bol.com ooit. En voor de ontvangers van de beste cadeaus! Complimenten!"
Case | ZILVER
Fleuril Fashion Chain van Wavemaker is een ZILVEREN Cross Media Case van het Jaar.
De Jury: "De jury prijst de originele aanpak van Wavemaker voor Fleuril. Wasmiddel is geen product waarbij je direct aan inzet van social media en influencermarketing denkt. Door de combinatie van treffend gekozen influencers en activatie van de doelgroep via fashion chains, schoot deze case raak - knap om er een 'Instagrammable' product van te maken."
Gepubliceerd door: Bas Vlugt