DVJ Insights: 2,2 keer minder GRP nodig bij radioreclame met NMO Luisteronderzoek
Uit een onder 3600 respondenten uitgevoerd representatief onderzoek onder Nederlanders die ouder zijn dan 18 jaar, concludeert DVJ Insights in opdracht van branchevereniging Audify dat er verhoudingsgewijs 2,2 keer minder GRP’s nodig zijn om dezelfde herkenningsscore te realiseren bij radioreclame. Het onderzoek is uitgevoerd in week 9 tot en met 14 van dit jaar middels herinneringsvragen waarbij per respondent maximaal tien radioreclames te horen kreeg. Er zijn in totaal 36 campagnes onderzocht.
De analyse is uitgevoerd per week op campagneniveau. Het onderzoek is gedaan naar aanleiding van de introductie van het NMO Luisteronderzoek dat op 1 februari is geintroduceerd en werkt op basis van passief meten via mobiele telefoons.
Audify wil met de resultaten van het onderzoek een benchmark voor mediadruk vaststellen.
Het NMO Luisteronderzoek levert de currency op basis waarvan luisteraandelen van radiostations worden berekend, reclamecampagnes worden gepland en gerealiseerde mediadruk (aantal GRP’s) wordt berekend. Het NMO Luisteronderzoek levert andere luistercijfers en GRP’s op.
Benchmark
De benchmark van DVJ Insights is gebaseerd op het percentage reclameherkenning door consumenten bij een bepaalde mediadruk. In het benchmarkmodel gebaseerd op het nieuwe onderzoek wordt bij elke hoeveelheid GRP’s een hogere herkenningsscore voorspeld. Dit is volgens verwachting omdat de nieuwe meetmethode minder luistertijd rapporteert in vergelijking met de oude methodiek.
Een radiocampagne met een gemiddeld aantal GRP’s van 350 volgens het nieuwe benchmarkmodel, wordt aan het einde van de campagne naar verwachting door 24,7 procent van de consumenten herkend. In het oude benchmarkmodel zou exact dezelfde herkenningsscore zijn behaald met 771 GRP's. Dat is dus een factor van 2,2.
Meer informatie over analyse DVJ Insights en Audify
Meer informatie over de conclusies en analyses van Audify is hier te vinden.
[Audify] maandrapport NMO Luisteronderzoek juli 2024
[Audify] maandrapport NMO Luisteronderzoek augustus 2024
NMO Podcast Standaard juli 2024: NRC Vandaag op nummer 1
[Audify] maandrapport NMO Luisteronderzoek juni 2024
Audify: radioreclamemarkt groeit met meer dan 10 procent in Q2 naar 67,5 en naar 115,9 miljoen in eerste half jaar
Gepubliceerd door: David de Jong