Eredivisie cv stelt opnieuw beslissing uitzendrechten uit

Eredivisie cv stelt opnieuw beslissing uitzendrechten uit

De Eredivisie cv heeft volgens Chris Woerts en De Telegraaf besloten een beslissing over de verlenging van de uitzendrechten van het Eredivisie-voetbal opnieuw uit te stellen. Een consortium van telecombedrijven KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile Netherlands en Delta Fiber probeert de rechten te verkrijgen via een openbaar gemaakt bod. Een eerder uitgestelde beslissing om het contract met Walt Disney Company ten behoeve van ESPN langdurig te verlengen. wordt nu opnieuw uitgesteld.

The Walt Disney Company biedt 1,7 miljard euro, maar er zijn volgens de Telegraaf twijfels over de garanties die daarbij horen. De telecombedrijven beweren wel garanties af te geven.

Exclusief

The Walt Disney Company heeft de mogelijkheid om van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 exclusief te onderhandelen met Eredivisie cv waardoor andere partijen buitenspel staan gedurende die tijd. Alleen als Walt Disney Company zich terugtrekt of als die onderhandelingen op 1 juli 2024 tot niets zijn uitgelopen, mag de Eredivisie cv met andere partijen onderhandelen en/of een tender uitzetten.

Dit alles is het gevolg van het in 2012 afegsloten contract over de huidige uitzendrechten. Overigens zijn de huidige uitzendrechten ondergebracht in Eredivisie Media & Marketing waar de Eredivisie cv ook minderheidsaandeelhouder van is en The Walt Disney company 51 procent van bezit.

Promotiefilm

KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile Netherlands en Delta Fiber hebben een promotiefilmpje uitgebracht waarin wordt aangegeven dat de Eredivisie cv weigert met de vier partijen te praten over het door hun neergelegde bod en voorstellen om de Eredivisie-rechten te verkrijgen.

Tenderprocedure

De telecompartijen benadrukken dat ze 180 miljoen euro garanderen per jaar bieden. Opvallend is dat ze nu pleiten voor een tenderprocedure en dit de gebruikelijke manier noemen waarop sportrechten worden vergeven. Eerder wilden de telecombedrijven ook een onderling contract.

De telecombedrijven benadrukken net als in het eerdere persbericht het Amerikaanse karakter van ESPN (Walt Disney Company) maar verzwijgen zelf vooral in handen van buitenlandse waaronder Amerikaanse eigenaren waaronder private equity te zijn. Daarmee lijken ze op een suggestieve wijze in te spelen op sentimenten van de voetbalclubs en voetbalfans. Een partij als VodafoneZiggo sluist via gegarandeerde divienden jaarlijks vele honderden miljoenen euros die door de klanten moeten worden betaald weg naar onder meer de Verenigde Staten.

www.kpn.com

www.t-mobile.nl

www.deltafiber.nl

www.vodafoneziggo.nl

www.eredivisie.nl

www.espn.com

Lees ook:

Yellow Jersey ontwikkelt Coaching Girls-campagne voor KNVB en Nike

09-09-2024 | 13:34:43
De campagne met Esmee Brugts, Kees van Wonderen en Rocky Hehakaija is erop gericht de coaching van meiden in het voetbal te optimaliseren

DPG Media en PSV verlengen mediapartnership met drie jaar

15-08-2024 | 12:15:00
DPG Media en PSV hebben hun samenwerking met drie jaar verlengd. Het mediabedrijf blijft daarmee tot en met medio 2027 mediapartner van PSV.

Vitesse en Happy Horizon verlengen samenwerking

14-08-2024 | 18:48:00
De creatieve bureaugroep is dit seizoen weer verantwoordelijk voor de SEO, SEA, social-advertising en webshop-optimalisatie.

Maxi Zoo sponsor van Go Ahead Eagles

08-08-2024 | 16:51:00
Dierenwinkel Maxi Zoo wordt de komende 3 jaar Premium Partner en tenuesponsor van Voetbalclub Go Ahead Eagles.

[Buzz] Somention: #humancore, of hoe het perfecte plaatje op social media verdween

30-07-2024 | 14:46:00
Humancore is een culturele trend die zich richt op het omarmen van de alledaagse en menselijke aspecten van het leven.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.