Marketing Report
Het ministerie van VWS lanceert digitaal spel Vraagje?! nieuws

Het ministerie van VWS lanceert digitaal spel Vraagje?!

Nederland telt meer dan twee miljoen mensen met een beperking. Het draagvlak in Nederland om een bijdrage te willen leveren aan een toegankelijke samenleving is groot, toch blijven we achter. Daarom lanceert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor de Week van de Toegankelijkheid Vraagje?!. Dit is een digitaal spel over toegankelijkheid ontstaan uit het VN-verdrag Handicap. Hiermee wil het ministerie van VWS mensen bewust maken van de bijdrage die zij kunnen leveren aan een toegankelijke samenleving en hen tot actie bewegen.

Men durft gesprek over toegankelijkheid niet te starten

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat 9 op de 10 mensen het nodig vinden om drempels te verlagen voor mensen met een beperking. Drempels verlagen begint met interactie: een gesprek over de behoeften van mensen met een beperking om volledig mee te kunnen doen. Dat gesprek durven de meeste mensen nu niet te starten. Vraagje?! is een gespreksstarter die mensen op weg helpt door een vraag stellen makkelijk te maken. Je hebt het altijd bij de hand via www.vraagje.nl. Er wordt gestreefd naar gesprekken met Vraagje?! op de werkvloer, in het onderwijs, binnen de sportvereniging of culturele aangelegenheid.

Conny Helder, Minister voor Langdurige Zorg en Sport: "Ik spreek regelmatig ervaringsdeskundigen en organisaties die zich inzetten voor een inclusieve samenleving. Ik merk in die gesprekken dat het vaak vooral een kwestie is van doen. Daarom is Vraagje?! ook zo belangrijk, hiermee gaan we met z’n allen het gesprek voeren. Dat betekent een vraagje aan je collega met een beperking: 'Hoe ga jij op een prettige manier naar je werk?'. En aan je docent op school zonder een beperking: 'Is deze les voor iedereen te volgen?'. Het is een kleine moeite en maakt mensen bewust van hoe toegankelijk we als land, maar ook als mens zijn."

Ambassadeurs en ervaringsdeskundigen

Vraagje?! is tot stand gekomen in samenwerking met ervaringsdeskundigen en experts op het gebied van toegankelijkheid. Het spel is gevuld met tips van mensen met en zonder beperking. Om deze op te halen zijn er werksessies georganiseerd met meer dan 60 ervaringsdeskundigen. Waaronder blinden, slechthorenden, mensen met autisme of ADHD, mensen met een fysieke beperking of die rolstoelgebonden zijn. Zjos Dekker heeft autisme en was een van hen: "De eindvraag moet altijd zijn: 'Wat kan ik voor jou doen om het toegankelijker te maken?" Ik ervaar een deel van de beperkingen maar lang niet allemaal. Dus ook ik blijf vragen wat we kunnen doen om het samen toegankelijker te maken."

Een kernteam van ambassadeurs ondersteunt Vraagje?! en draagt de komende jaren bij aan het creëren van bewustwording door middel van media-optredens. Dit zijn onder andere Tim Senders (bekend als presentator van o.a. Streetlab), Tirsa With (bekend als presentatrice van o.a. Het Klokhuis en Jongstof NPO Radio 1), Mira Thompson (zangeres en activist bij Feminist against Ableism), Alex Naber & Chelsea Boy (kunstenaarsduo bij No Limits! Art Castle) en Lynn Quanjel (model en influencer met een stoma).

Meerjarenstrategie

Vraagje?! draagt bij aan de beweging om Nederland toegankelijker te maken. Het ministerie van VWS werkt momenteel aan een meerjarige nationale strategie, waarin de focus wordt gelegd op inclusie en toegankelijkheid van de samenleving. Met als belangrijkste uitgangspunt volledige deelname in de samenleving. Uitgangspunt is het sociaal model: niet de beperking is het probleem, maar de manier waarop de samenleving is ingericht. 

www.bkb.nl

www.rijksoverheid.nl

Lees ook:

[Column] Bas Vlugt: Effies 2023, de reclamewereld haat zichzelf

17-11-2023 | 10:44:00
Op de dag dat de Effie Awards het 40-jarig bestaan vierde, stelde een commissie van de Verenigde Naties vast dat Israël op het punt staat genocide te plegen in Gaza en werd bekend dat voor elke tank van de Oekraïne die Rusland kapot schiet Oekraïne 4,5 Russische tanks kapot schiet - die ratio kon wel eens net hoog genoeg zijn voor Oekraïne om de oorlog te winnen of net niet, dat kan ook

Nationale-Nederlanden en het Jeugdeducatiefonds zetten zich in tegen kansenongelijkheid

04-10-2023 | 16:33:00
Nationale-Nederlanden (NN) en het Jeugdeducatiefonds werken samen om meer kinderen in aanraking te laten komen met kunst en cultuur

[Interview] Claudia Wehmeijer over de Pride-campagne van Baker McKenzie

08-08-2023 | 17:43:59
De tas met een boodschap en kleurrijk regenboogontwerp is een symbool geworden van de wereldwijde verbindingen en de commitment aan duurzaamheid, inclusie, diversiteit en gelijkheid

Mattel introduceert extra producten ter ere van Barbie the Movie

08-08-2023 | 10:23:00
Barbie the Movie, die nu in de bioscoop draait, heeft meerdere box office records verbroken

Fitzroy ontwikkelt activatie voor Kinki Kappers tijdens Milkshake

25-07-2023 | 15:26:00
Kinki Kappers staat zaterdag 29 juli op het Milkshake festival met haar activatie Cut Caravan, ontwikkeld door Fitzroy

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.