[Interview] Arthur Herpel (Heldergroen): Gebruik het woord duurzaamheid zo min mogelijk
In de aanloop naar de publicatie van de Media100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Vandaag spreken wij met Arthur Herpel, Managing Partner bij Heldergroen.
Kun je jouw bureau introduceren?
Natuurlijk! Al twintig jaar maakt reclamebureau Heldergroen (B Corp) groene merken groot en grote merken groen. Vanuit strategie, design, content en impactvolle campagnes maken wij merken relevant in de wereld van vandaag. Dit doet we door idealisme te combineren met vakmanschap. Want duurzaamheid is uiteindelijk gewoon de beste businesscase die er is. Van een aanstekelijk logo tot een scherpe positionering, van een nieuwe huisstijl tot een strak video-format op YouTube. Met positieve energie brengt Heldergroen mensen en merken in beweging. Heldergroen werkt voor klanten als Vivera, Triodos Bank, WWF en Politie, en ondersteunt startups als CIRCLR., No Waste Chair en DuurzaamInvesteren.nl. En dat maakt Heldergroen aanstekelijk.
Welk bekend werk heeft Heldergroen in 2023 gemaakt?
Een van de campagnes die dit jaar hoge ogen heeft gegooid is o.a. Vakkenvuller Anonymus van Vivera, waarin vier vermomde ‘vakkenvullers’ supermarkten de les lezen over de positie van plantaardige vleesvervangers in het schap. Daarnaast hebben we het nieuwe Nederlandse sportmerk CIRCULR. geholpen met de volledige merkcommunicatie. CIRCULR. heeft de allereerste circulaire trainingspion gelanceerd, gemaakt van 100% gerecycled materiaal; een combinatie van gerecyclede oude pionnen en rondslingerende bidons van sportverenigingen met gerecyclede verpakkingsfolies. Ook hebben we voor The Good Roll een limited edition opvallende wikkeldesigns in superheldenstriptekenstijl ontworpen en gedesignd.
Wat adviseer je bureaus over duurzaamheid?
Het begint bij het woord duurzaamheid eigenlijk zo min mogelijk te gebruiken. Uiteindelijk gaat het gewoon over het ontwikkelen van waardevolle proposities die goed doen en goed zijn. En dat op een aanstekelijke manier tot leven brengen in communicatie. Zie duurzaamheid niet als het aparte blokje op de website, maar als onderdeel van het totale verhaal. Daarnaast kunnen we natuurlijk vaker kijken of we een campagne langer kunnen gebruiken of ‘oud’ materiaal hergebruiken voor een campagne. Minder interessant voor de businesscase op de korte termijn, maar logisch voor de lange termijn.
Wat wil jij bereiken met duurzaamheidcampagnes?
Nederland zinvoller en nuttiger maken. Niet lullen om het lullen. We vinden al genoeg in dit land. Maar ook het omarmen van imperfectie en fouten. Maak die stap op het gebied van duurzaamheid. De ‘Ja maar’ is de sloper van ieder merk dat duurzamer wil worden. Dus begin gewoon. Blikje cola of een frikandel op z’n tijd? Lekker. Ik doe het zelf ook. Het leven is niet of/of, het is en + en! Druppel op de gloeiende plaat? Als iedereen een druppel laat vallen, dan is de plaat een stuk minder gloeiend. Dus begin gewoon.
Wat wil je als Heldergroen bereiken?
Als Heldergroen willen we een lichtend voorbeeld zijn hoe je met je team, je omgeving en verantwoordelijkheden omgaat. Mensen in beweging zetten en een glimlach bezorgen. Onze klanten helpen met duurzaamheidsvraagstukken, impactvolle campagnes maken en merken relevant maken. Het reclamebureau 5.0 en daarbij ook het clubhuis zijn voor duurzaamheid. Ieder bedrijf die iets wil met duurzaamheid kan ons bellen.
Wat is het laatste nieuws?
We hebben net onze workshop ‘anti-greenwashing’ aangescherpt die we met onze klanten, maar natuurlijk ook graag binnen onze branche delen. Vanuit nieuwe voorbeelden hoe het wel en niet moet, maar ook vanuit de aangescherpte nationale en internationale regelgeving. Nieuwsgierig? arthur@heldergroen.nl
Lees alles over M100 Event hier
M100 wordt gesponsord door
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
GUT en Heinz lanceren Hagelchup: ketchup om te strooien
[Be More Challenger] Tessel en Dorris de Heij over Gebrouwen door vrouwen
Pieter Jan Glerum Business Director This Agency
YouLynq.me gaat aan de slag voor Stichting Guruz
Rob Benjamens VIA Legend, Isabelle Dacz Most Valuable Player
[Vacatures] Cogonez zoekt een Content Creator
[Forum] Jumbo vergelijkt in TV commercials hun prijzen met die van Albert Heijn. Goed idee?
0to9 ontwikkelt Employer Value Proposition en arbeidsmarkt-campagne voor BAM
[Vacatures] Key Agency zoekt een Digital Project Manager
[Interview] Elzemieke Olsthoorn (Abovo Maxlead): Content is dé manier om merkoverweging te creëren en meer kopers te vinden
[Interview] Guido Cramer (Born05): Contentmarketing voor elk merk? Alleen als je het serieus neemt
[SHOWREEL!] big group Amsterdam
[Interview] Nick Meijerink: Investeer in zowel korte als lange termijn voor blijvend succes
Omnicom brengt creatieve netwerken samen in Omnicom Advertising Group
[Vacatures] ZUID Creatives zoekt een Brand Manager
Gepubliceerd door: Bas Vlugt