Onderzoek: influencers meer risico dan aanwinst voor de kerstverkoop

Onderzoek: influencers meer risico dan aanwinst voor de kerstverkoop

Retailers die denken dat influencers altijd een positieve invloed hebben op de verkoopcijfers, moeten hun visie wellicht wat aanpassen. Onderzoek van Storyblok toont aan dat aanbevelingen van producten door influencers de verkoop in aanloop naar Kerstmis juist kunnen schaden.

Uit een analyse van de houding die de ondervraagde 1000 consumenten hebben ten opzichte van producten die worden aangeprezen of gepromoot door een bekende influencer, blijkt dat slechts 19 procent van de consumenten 'meer geneigd' zou zijn om een aankoop te doen vanwege een aanbeveling. Verontrustend voor merken is dat 24 procent zei dat ze actief zouden worden afgeschrikt.

Verschillende leeftijdsgroepen

Het zal geen verrassing zijn dat de invloed van influencers verschilt per leeftijd: 30 procent van de mensen onder de 35 zou eerder geneigd zijn om een aankoop te doen. Maar 19 procent van die groep zei ook dat ze actief zouden worden afgeschrikt door een influencer. Dit is 22 procent voor mensen tussen 35 en 44 jaar en loopt op tot 30 procent voor mensen boven de 45 jaar. 57 procent van alle respondenten zei dat de steun van influencers helemaal geen verschil maakte.

Thomas Peham, VP Marketing bij Storyblok: "Een influencer endorsement is een tweesnijdend zwaard. Hoewel het een jonger publiek kan aantrekken voor een merk, kan het andere consumenten actief ontmoedigen. Dit gaat verder dan alleen maar ambivalentie - het maakt een aanzienlijk aantal consumenten minder geneigd om een product te kopen. Het onderstreept waarom merken de voorkeuren van hun publiek echt moeten begrijpen en hun marketing daarop moeten afstemmen.”

Websites meest waardevol

Het onderzoek van Storyblok ontdekte ook een groeiende kloof tussen de invloed van verschillende marketingkanalen. Websites blijven gemiddeld de meest waardevolle marketingtool - met 43 procent die zegt dat dit het belangrijkste kanaal is, gevolgd door mobiel (34 procent) en sociale media (16 procent).

Consumenten tussen 18 en 24 jaar vinden mobiel echter belangrijker (36 procent), gevolgd door websites (35 procent) en sociale media (25 procent). Daarentegen gelooft slechts 7 procent van de consumenten van 45+ dat sociale media het belangrijkste kanaal is, terwijl 31 procent mobiele media en 51 procent websites noemt.

www.storyblok.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

De genomineerde cases van Serviceplan Groupe Cannes-Lions 2024

19-06-2024 | 11:46:39
Van 17-21 juni vindt het Cannes Lions Festival plaats. Serviceplan Group is aanwezig met cases van internationale campagnes.

Komst ICI PARIS XL betekent groei team Serviceplan MAKE

10-06-2024 | 17:02:03
Serviceplan MAKE Benelux, onderdeel van de Serviceplan Group, breidt zijn specialistenteam uit met Zoé Plisnier en Zoë Windmeulen

[Vacatures] Serviceplan zoekt een Research & Insights Executive

06-06-2024 | 07:56:00
Serviceplan Group Netherlands is voor onze medialabel Mediaplus op zoek naar een Research & Insights Executive -Fulltime\Parttime

Mediaplus/Serviceplan Group neemt Britse Total Media Group over

29-05-2024 | 14:54:00
Mediaplus,dat onderdeel is van de internationale Serviceplan Group met onder meer een vestiging in Amsterdam, neemt het Britse Total Media Group over

ICI PARIS XL Benelux start samenwerking met Serviceplan Make

23-05-2024 | 11:45:00
Vanaf mei 2024 werkt Serviceplan Make Benelux, onderdeel van de wereldwijde Serviceplan Group, officieel samen met ICI PARIS XL Benelux

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.