![Roel de Jong verlaat Endeavour en lanceert Nerds With Purpose](images/2024/Q1/Roel_De_Jong_Nerds_With_Purpose_Marketing_Report.jpg)
Roel de Jong verlaat Endeavour en lanceert Nerds With Purpose
2024 wordt een spannend jaar. We hebben in 2023 al gezien hoe nieuwe technologie een enorme impact heeft op het vak van de creatieve expressie. En dat zal verder vorm gaan krijgen. Zowel aan de voorkant (concepting en design) als aan de achterkant (productie).
Niet alleen AI, of GenAI, maar ook Web3 met nieuwe principes in merken bouwen gaat ons niet meer verlaten. En waar bij de één de kop in het zand gaat, omarmt de ander het in haar totale aanpak; overwogen met oog voor ethiek. We bellen met Roel de Jong, nummer 94 in Reclamebureau100, die 2024 start met een nieuw hoofdstuk waarin AI Agents een belangrijke rol spelen.
Roel! Je gaat zelf door. Hoe dan?
Primeur Bas. En ja, ik sluit mijn hoofdstuk bij Endeavour af. Ik kijk al met al terug op een hele mooie ervaring waarbij er vanuit Haarlem met geweldige mensen een ongelooflijk vet resultaat is bereikt. Dat mag duidelijk zijn. Dankbaar voor de rollercoaster, de mooie momenten en de samenwerkingen die de afgelopen drie jaren hebben gekend.
Met een groot hart voor technologie, begrip van AI én mijn creatieve vermogen is het tijd voor mijn eigen stijl. Mijn leipe brein in een nieuwe outfit. Nerden op verhalen van bedrijven, merken en mensen met betekenis. In samenwerking met AI.
Nerden zeg je. Klinkt goed in deze tijd. Kun je dat uitleggen?
Ik vind dat we in deze tijd mensen nodig hebben die anders denken, patronen doorbreken, nieuwe kansen zien in de technologie waar anderen zich blindstaren. We hebben creatieven nodig met begrip van tech, een visie en de ambitie om bij te dragen aan het succes van verhalen die aandacht verdienen in een zwaar technologisch en daarmee ook wel onzeker tijdperk. Nerds dus.
Welke verhalen verdienen dan volgens jou de aandacht?
Het woord betekenis hoor je al. Het is aan de nieuwe generatie niet meer uit te leggen om dingen te doen die helemaal niet bijdragen aan bijvoorbeeld een planeet die gezond is, een wereld die inclusief en gelijk wordt of de mentale gezondheid in een tijd waar er met name digitaal ongezond wordt gejaagd op de aandacht.
Als ik dan als pionier en creatief wordt gevraagd om met unieke ideeën en oplossingen te komen, dan maar beter op een manier die zingevend is voor bedrijven, merken en mensen die de wereld een beetje mooier willen maken. Veel of een beetje. Alles helpt.
Ik zie natuurlijk dat creatieven er nu het liefste voor kiezen om hun magie in te zetten om vooral goede dingen te brengen. Dat is niet altijd makkelijk. Maar ook ik houd vast aan mijn idealen.
Wat ga je precies doen?
We beginnen simpel. Websites. Ik was hier als klein jongetje al mee bezig en mijn handen jeuken om weer leip mooi werk te maken. Topnotch creativity and killer tech at fees that won’t break the bank. Mogelijk gemaakt door AI. Er is nog zoveel rommel online en eigen grond in het digitale landschap is en blijft verschrikkelijk belangrijk. Daar gaan we dus eerst wat aan doen.
Het mooie hiervan is ook dat je gelijk het hele verhaal kan en moet vangen. Ook de primaire doelstellingen, die vaak hoger in de bedrijfsvoering liggen, komen hier gelijk aan de orde. Het is voor mij de beste start van een samenwerking. Zo zal ik ook met klanten onze AI pijplijn voor strategie, concepting en design finetunen. Voor de productie is die er al. Als dat is gelukt, kan ik de aanpak verder uitrollen voor campagnes en contentproductie. Goed, iedere stap in het proces dus in samenwerking met AI Agents.
Begrijp me niet verkeerd. Niet alles kan worden weggeautomatiseerd. Onze menselijke nieuwsgierigheid om tot unieke inzichten te komen en onze grenzeloze verbeelding om tot de juiste uiting te komen blijven wat mij betreft de kern van prijswinnend creatief werk. Daarom waardeer ik mensen die de gebaande paden breken door andersdenkend en dromend te zijn. Zolang AI nog bouwt op data uit het verleden, zoek je in ons werk een nieuw en leip perspectief.
We hebben bij de grote shows natuurlijk gezien dat betekenis en technologie eigenlijk ook niet meer kunnen ontbreken. Dat alles in een nieuw hoofdstuk dus. Ik zie na een moeilijk jaar de toekomst optimistisch tegemoet. En ik ga er vanuit met mooie bedrijven, merken en mensen te mogen werken.
Dan de laatste vraag natuurlijk. We willen weten hoe het gaat heten
Nu je het vraagt, kan ik er niet meer omheen. En dat hoeft ook niet. Ik start het nieuwe jaar met een eigen label: NWP. Of anders gezegd: en•dabbel•joe•pi. Of, voor de mensen die een beetje Engels spreken: Nerds With Purpose.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook: