[SXSW 2024] AI Optimists vs Tech Pessimists
Door Maurice Wenneker, straight from SXSW, Austin, Texas.
Naast de Smoked Brisket Breakfast Tacos moet ik ook even wennen aan hoe er verschillend wordt gekeken naar de nieuwe tech hier. Zo zijn er de Tech Optimists; alles AI powered is goed en zaken die nog niet lekker lopen zoals privacy, datamining en hallucinatie zijn slechts bugs die moeten worden gefixed. Zo stond Unstoppable Domains Chief Operating Officer Sandy Carter op het podium te likkebaarden bij het idee dat alle werknemers in de fabriek straks AI powered wearables zouden krijgen om hun pauzes te optimaliseren. Alleen omdat het kan betekent niet dat het moet.
De Tech Pessimists zijn terecht bezorgd om alle data die nodig is om de AI-modellen te trainen en wat dit gaat doen met privacy. Zo vertelde Yasodara Cordova vam unico IDtech in haar sessie dat historisch gezien mensen privacy als concept belangrijk vinden maar heel weinig moeite steken in het beschermen van hun data. Hierbij valt het woord accountability in Austin heel vaak. Interessant dat voorheen de consument zelf verantwoordelijk werd gehouden voor zijn data maar met deze nieuwe ontwikkelingen de bal (terecht) wordt gelegd bij de grote techreuzen.
Wat we hier een beetje missen zijn de realisten; Laat maar eens zien of je de hallucinaties echt uit het systeem krijgt want anders is adoptie op schaal eigenlijk best lastig. Ook op de vraag of er al echt geld wordt verdiend met AI toepassingen volgt er nog steeds een oorverdovende stilte.
Er zijn ook films op SXSW en een absolute aanrader is The Anti social Network over 4Chan de site waaruit Anonymous en andere trolls en hackers opstonden en als grap verantwoordelijk waren voor het ontstaan van Qanon en uiteindelijk de bestorming van The Capital op 6 Januari.
Maurice Wenneker is CEO van PAKT
PAKT is an European ecosystem of nine production companies in The Netherlands, Belgium and Sweden. With an in-house team of 145 professionals we are dedicated to delivering high quality film and photographic content for global brands and international ad agencies at scale
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook: