Marketing Report
[CMTA] Airborne: De man met de rammelaars nieuws

[CMTA] Airborne: De man met de rammelaars

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Stuur jouw cases in tot en met 19 september op www.cmta.nl


Audio agency Airborne is de meest ervaren en bekroonde audio- en podcastspecialist in Nederland. Met aansprekende en onderscheidende verhalen laten wij mensen naar merken luisteren. Binnen Airborne werken wij met een multidisciplinair team van denkers en makers. Wij zijn verbonden met een groot netwerk van experts binnen het gebied van online marketing, data en technologie. Airborne werkt onder meer voor Randstad Groep Nederland, ANWB, KLM, Nationale Postcode Loterij en Rituals. Het management team van Airborne bestaat uit Managing Partner Jeroen de Bakker en Creative Director Marvin Jacobs. Meer informatie: airborne.audio.

Elevator Pitch

De Man met de Rammelaars is een podcast van het Joods Museum Amsterdam en vertelt het wonderlijke levensverhaal van Heinz Keijser, aan wiens collectie een grote tentoonstelling is gewijd in 2022. In deze serie probeert podcastmaker Lotte van Gaalen uit te vinden wat een volwassen man beweegt om een verzameling van bijna duizend rammelaars aan te leggen. Wat volgt is een persoonlijk en aangrijpend verhaal over grootse liefde, levensveranderende trauma’s en verzamelwoede.

Uitdaging

Begin 2022 stelde het Joods Museum in Amsterdam een omvangrijke collectie tentoon van bijna 1000 rammelaars, bijeengebracht door verzamelaar Heinz Keijser. De collectie bestaat uit rammelaars in bijna elke denkbare uitvoering: van archeologische vondsten tot Made in China. Wat de verzameling interessant maakt, is het verhaal erachter. Het levensverhaal van Heinz Keijser is namelijk verbonden met de belangrijkste periodes van de 20e eeuw: de opkomst van het fascisme in Duitsland in de jaren 20, de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse wederopbouw in Nederland.

Omdat een bezoek aan de tentoonstelling betekenisvoller wordt als je dit achterliggende verhaal kent, is het Joods Museum op zoek gegaan naar een geschikte vorm om dit te presenteren.

Doelstellingen:

- toegankelijk voor een breed publiek en gratis;
- een verrijking voor museumbezoekers;
- het moet stimuleren om de tentoonstelling te bezoeken;
- zichtbaarheid creëren voor de tentoonstelling en het Joods Museum;
- minimaal budget (geen inzet betaalde media, alleen free publicity);
- bereik minimaal 20.000 mensen gedurende in 6 maanden tijd.

Aangezien het museum nauwelijks op de radar staat van jongere doelgroepen (<50 jaar), was het een belangrijk doel om juist hen te bereiken en te interesseren voor dit historische verhaal.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Een podcast bleek een geschikt medium om de doelstellingen mee te verwezenlijken. De gekozen vorm is een meerdelige en seriële reeks dat het verhaal van Heinz Keijser chronologisch vertelt. Om het aan de tentoonstelling te verbinden, begint het verhaal bij de merkwaardige verzameling rammelaars. Wie verzamelt zoiets en waarom? Dit is het begin van een zoektocht die leidt naar Heinz Keijser, zijn levensverhaal en de historische gebeurtenissen die daarmee samenhangen.

De verteller van dit verhaal is de jonge podcastmaker Lotte van Gaalen. Omdat zij het historische verhaal vanuit een hedendaags perspectief vertelt, sluit de reeks zo aan bij de beoogde (jonge) doelgroep. De podcast bestaat uit een groot aantal interviews en reportages. Een andere belangrijk bron zijn de door Leopold Witte voorgelezen memoires van Keijser zelf.

Om de universele waarde van dit verhaal te onderstrepen, beginnen de afleveringen met een proloog waarin we iemand horen die thematisch verbonden is met het verhaal. Zo vertelt een buikdanseres over de helende werking van schudden en rammelen; een professor duidt het menselijke verlangen tot verzamelen.

Door herpublicatie en positieve ontvangst had de podcast een grotere impact dan verwacht. Verschillende media beoordeelden de podcast positief, wat leidde tot een grote groep luisteraars. Verschillende redacties merkten die de reeks op en namen het op in hun eigen programmering, waaronder ‘OVT’ (NPO Radio 1) en Parel Radio.

Resultaten:

- 30.000 downloads (50% boven doelstelling)
- Bereik door herpublicatie: 400.000 luisteraars
- Top 20 positie in Nederlandse overall podcast charts
- Top 5 positie voor ca. 6 weken subcategorie Geschiedenis
- 109% consumptieratio (afleveringen worden dus herbeluisterd)
- Ca. 50% van de luisteraars is <50 jaar
- Waardering 4,6 (van de 5) sterren in Apple Podcasts


www.airborne.audio


Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Je kunt tot en met 19 september inzenden voor Content Marketing | The Awards. Lees alles over The Award en hoe in te zenden op www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Megawatt: #WhatTheFanta Unfolding Flavours

[CMTA] Bambuu: Verdedigen tegen hackers? Denk als een hacker!

[Marketing Report Radio] Ramona Chang over Utrecht, de Vuelta en Content Marketing | The Awards

[Interview] Sanne Demir over De Combinatie van Factoren

Partners CMTA



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief