Marketing Report
[Cross Media Innovatie] Aldo Breed over Kiesjefolders.nl

[Cross Media Innovatie] Aldo Breed over Kiesjefolders.nl

Op 8 juni worden de Cross Media Awards 2022 uitgereikt. Kiesjefolders.nl is in de race voor een Awards voor Innovatie. We spreken oprichter Aldo Breed. Op deze pagina vind je al het nieuws en inzendingen rondom de Awards.

Kun jij Kiesjefolders.nl introduceren?

Je kunt als consument op Kiesjefolders.nl zelf bepalen welke papieren folders je wilt ontvangen; je stelt dus je eigen folderpakket samen.

Feitelijk geven deelnemers een opt-in af voor het ontvangen van commerciële informatie op papier van hun favoriete retailmerken. Ook geven zij hun verdere interesses op bijvoorbeeld voor categorieën als meubels, mode of honden- of kattenproducten. Daarnaast kunnen zij aangeven of wij hen mogen verrassen met een éénmalige folder van een adverteerder, bijna 70 procent van de inschrijvers geeft hier een opt-in op af. Kiesjefolders beschikt dus ook over veel data.

Wij versturen nu wekelijks met PostNL 150.000 persoonlijk samengestelde folderpakketten. Uit onderzoek in Nederland en uit consumentenervaring in Denemarken (waar het geadresseerde folderpakket al langer bestaat) blijkt dat maar liefst 15-25 procent van de huishoudens graag gebruik wil maken van het zelf samengestelde folderpakket. Bijna 50 folderaars bieden nu hun folders aan via Kiesjefolders.

Papier is gewild bij een brede doelgroep en communicatie op papier krijgt veel aandacht van de grote groep in papier geïnteresseerde consumenten. Consumenten die papier waarderen zijn vaak met online media juist moeilijk bereikbaar.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van Kiesjefolders.nl?

De klimaatverandering heeft duidelijk gemaakt dat we snel terug moeten in gebruik van energie en met name gebruik van gas en olie. Voor het maken en bedrukken van papier is veel energie nodig, veelal is dit gas.

Het is dus zo enorm zonde als folders ongelezen worden weggegooid. Helaas gebeurt dat wekelijkse in enorme hoeveelheden. Wij zagen dit voor ons als een enorme kans.

We zijn met behulp van de beschikbare tool van Vereniging Nederlandse gemeenten en onderzoeken van diverse gemeenten gaan rekenen wat het gasverbruik (EQ) is, nodig voor de productie en verspreiding van folders die ongelezen worden weggegooid. De conclusie was schokkend. Meer dan 50 procent van de papieren folders wordt ongelezen weggegooid.

Door beperking van de ongelezen folder waste valt het jaarlijks gasgebruik van de huishoudens van een gemeente als Gorinchem te besparen.

Kun je de innovatieve kant van Kiesjefolders.nl omschrijven?

De omdraaiing van het ouderwetse opt-out systeem naar het ja-stickersysteem is natuurlijk al een enorme verbetering. Daarmee wordt voorkomen dat folders terechtkomen bij mensen die helemaal niet in folders zijn geïnteresseerd. De folderoplage wordt door verspreiders direct gehalveerd bij de introductie van de ja-sticker in een gemeente. Maar ongeveer 10 gemeenten van de 350 gemeenten hebben de afgelopen 2 jaar de ja-sticker ingevoerd. Slecht langzaam breidt de ja-sticker uit.

Maar nog steeds gooien standaard-folderpakket-ontvangende consumenten veel folders ongelezen weg. Door zelf de folders te laten kiezen, zoals dat kan bij Kiesjefolders, kun je ook die waste echt voorkomen. Waar een standaard folderpakket ongeveer 25 folders omvat, is dit bij het gekozen pakket van Kiesjefolders slechts 8 folders. Nog eens meer dan 50 procent besparing dus

Voor duurzame adverteerders is dit natuurlijk heel belangrijk. Naast dat er geen sprake meer is van waste levert iedere verspreide folder dus ook echt effectief bereik op.

Op welke wijze is jullie dienst gelanceerd?

We hebben de inzet van veel verschillende media getest (inclusief lokale televisie). Als start-up zijn we beperkt in onze middelen; de getargete inzet van DM bleek het meest efficiënt en effectief. De consument reageert heel positief op onze campagne gericht op verduurzaming van het folderpakket. De gerichte campagnes halen een conversie van 4 procent.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeggebracht?

Wij zijn de disruptor en innovator in de markt. Voor 150.000 consumenten bieden wij de ideale oplossing, terwijl we bij consumenten nog niet heel bekend zijn. Met onze aanpak zijn we bijzonder interessant voor verschillende adverteerders. Natuurlijk bereiken ze via ons de moeilijk bereikbare papieren consumenten en de duurzame folderlezer. Ook voor adverteerders met een specifieke doelgroep (dierenspeciaalzaak, parfumerie, boekhandel) blijft voor hen de papieren consument bereikbaar omdat door verspreiding via Kiesjefolders je 100 procent in de doelgroep adverteert en de kosten van spam worden voorkomen. We bieden een duurzame oplossing voor retailer en consument

Wat kun je zeggen over het succes in 2021?

De stappen ten aanzien van verduurzaming van de folderstroom die we in 2021 hebben gezet zijn in een stroomversnelling gekomen door de oorlog in Oekraine en de enorme energieprijsstijging. Energiebesparing is nu nog belangrijker geworden. Ook overheden en milieuactiegroepen zijn nu geïnteresseerd in onze visie en aanpak.

Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?

Voor de bestaande partijen in de markt heeft vergaande verduurzaming geen prioriteit. Zij zijn ons wel gevolgd met een geadresseerd folderconcept maar zonder de opt-in data mogelijkheden. De folderbranche is wat dat betreft nog erg behoudend en weinig innovatief.

Wat is jouw visie op crossmedia en hoe past de innovatie in deze visie?

De crossmediale aanpak is de way to go. Media exploitanten kunnen er samen nog meer voor zorgen dat er meer aansluitingen komen, zodat funnels beter in elkaar overlopen over verschillende media. De mogelijkheid om met onze opt-ins en concrete data potentieel nieuwe klanten over media heen persoonlijk te benaderen, zien wij als de ultieme crossmediale marketing aanpak. We hebben met onze aanpak er voor gezorgd dat folderen duurzaam wordt en betaalbaar blijft en daarmee een gezonde toekomst heeft.

Op deze pagina vind je al het nieuws en inzendingen rondom de Awards.

www.kiesjefolders.nl

www.crossmediaawards.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.