Marketing Report
DPG Media Jaarverslag 2023: licht lagere omzet en lichte daling resultaat door lagere Nederlandse resultaten

DPG Media Jaarverslag 2023: licht lagere omzet en lichte daling resultaat door lagere Nederlandse resultaten

DPG Media heeft in 2023 een omzet gerealiseerd van 1,79 miljard euro, een daling van 2 procent ten opzichte van 2022, de operationele ebitda-winst daalde met 1,4 procent naar 360 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde met 1,96 procent naar 197 miljoen euro. 

Nederland versus België

Opvallend is dat DPG Media in Nederland slechter presteert dan DPG Media in België. Zo is de operationele ebitda-winst in Nederland met 2,1 procent gedaald naar 220,2 miljoen euro op een omzet van 1,12 miljard euro (een daling van 0,7 procent). In België steeg de omzet met 0,56 procent naar 705,9 miljoen euro en was de operationele ebitda-winst met 6,3 procent gestegen naar 131,7 miljoen euro. Netto steeg de Belgische winst met 25,6 procent, terwijl Nederland de netto winst uit voortgezette activiteiten met 9,3 procent zag dalen (aangezien het in 2022 verkochtte Aldipress buiten beschouwing wordt gelaten).

De totale reclameomzet daalde met 5,2 procent naar 580 miljoen euro; daarbij daalde ook de digitale advertentieomzet met 3,27 procent naar 207 miljoen euro. De lezersomzet daalde met 0,8 procent naar 859 miljoen euro.

Schuldenlast voor overname RTL Nederland

DPG Media is een schuld aangegaan bij een consortium van Belgische banken ten behoeve van de overname van RTL Nederland ter waarde van 1,1 miljard euro. Deze schuld wordt volgens het jaarverslag voor 5,5 jaar aangegaan.

Opgelopen prijzen

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: "We sluiten een financieel stabiel jaar af dat aan omzetzijde werd gekenmerkt door onverminderde groei in digitale inkomsten bij de nieuwsmedia en hele sterke resultaten bij online services en radio. Anderzijds hadden nieuwsmedia en tijdschriften te kampen met stijgende personeelskosten en fors opgelopen papierprijzen."

Christian van Thillo

Christian van Thillo, aandeelhouder en Executive Chairman van DPG Media: “Kranten die in hun digitale strategie gekozen hebben voor een gratis model, volledig gefinancierd door advertenties, hebben zich schromelijk vergist: dat volstaat niet om goede journalistiek te kunnen financieren. Iedereen beseft intussen dat enkel een gemengd model kan werken, waarbij de inkomsten uit abonnementen het belangrijkste zijn.

De uitdaging is echter enorm. De slaagkans is sterk afhankelijk van de journalistieke reputatie van de titels, de markt waarin ze uitgegeven worden en de financiële slagkracht van de uitgeverij. Wat dat betreft hebben we bij DPG Media veel geluk. We hebben prachtige titels die uitgegeven worden in landen met een sterke abonnemententraditie. Daarnaast laat onze schaalgrootte ons toe om substantieel te investeren in digitale journalistiek, zonder onze gedrukte kranten te verwaarlozen.

We weten nu dat de digitale transformatie een veel trager proces is dan velen dachten. Het is de lezer die de maat slaat, niet de technologie. Maar het is wel aan ons om die lezer met de beste journalistiek te verblijden. Daar valt digitaal nog zoveel te winnen.

Vorig jaar stond de winstgevendheid van onze nieuwsmedia wat onder druk, maar radio en online services zetten een topprestatie neer. We zijn intussen iets meer dan twintig jaar actief in radio en hebben een echte radiogroep uitgebouwd in België en Nederland, met ijzer­sterke zenders zoals Qmusic, JOE, Contact en Bel RTL die samen goed zijn voor net geen 15 procent van de groepswinst.

In online services zijn we nog maar tien jaar actief, maar ook daar hebben we prachtige merken zoals Independer, AutoTrack en Mijnenergie die fors (13 procent) bijdragen aan het groepsresultaat.

En nu staan we voor een nieuw avontuur met de voorgenomen overname van RTL Nederland, die wel nog moet worden goedgekeurd door de Nederlandse mededingingsautoriteit. RTL Nederland is een fantastisch televisiebedrijf dat marktleider is in klassieke televisie en ook eigenaar is van Videoland, een streamingplatform dat maar liefst 1,4 miljoen abonnees telt. De baas van een groot Amerikaans televisiebedrijf zei me onlangs nog: This is really unique in Europe. No local tv company comes even close.

Televisie gaat door een enorme transformatie, die tien jaar geleden gestart is met de komst van Netflix in onze regio. De toekomst wordt een mix van live kijken en video on demand in een markt waarin opnieuw lokale mediabedrijven het moeten opnemen tegen wereldwijde spelers. In die wedstrijd willen wij de lokale winnaars zijn. Ik heb er het grootste vertrouwen in dat we daar met de voorgenomen krachtenbundeling in kunnen slagen.

Erik Roddenhoff: "We hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we ook in Nederland actief wilden zijn met televisie en streaming en dat we graag wilden uitbreiden op de radio. Het zijn mediatypen waar we in België succesvol mee zijn. Met de voorgenomen overname van RTL Nederland en de start van JOE denken we die ambitie te kunnen verwezenlijken.

De toekomst van televisie zal zich afspelen in een mix van livetelevisie en streaming op het grote scherm van de smart-tv’s. RTL Nederland staat met haar eigen programma’s, televisiezenders en streamingplatform Videoland uitstekend gepositioneerd. We kijken er erg naar uit om met RTL Nederland, Streamz en ons eigen VTM in Vlaanderen en RTL Belgium in Franstalig België de toekomst vorm te gaan geven. Door samen te investeren, leren en ondernemen kan elk merk in zijn eigen markt succesvoller zijn. DPG Media is ervan overtuigd dat goed gemaakte lokale programma’s altijd hun weg naar de consument vinden.”

Digitalisering in publishing zet door 

De totale betaalde oplage van de publishingactiviteiten (nieuwsmedia en magazines) steeg met 1,26 procent naar 2,985 miljoen abonnees. Het aantal digitale abonnementen groeide met 10 procent en wist de daling in print op te vangen. Door het succes van de digitale abonnementen groeide in nieuwsmedia het totaal aantal betalende abonnees alsmede de omzet. Deze evolutie is niet bij de tijdschriften te zien waar de omzet met 4,8 procent daalde terwijl die bij nieuwsmedia met 1,6 procent steeg. De totale omzet uit de publishingactiviteiten daalde met 0,9 procent vergeleken met 2022 en kwam uit op 859 miljoen euro

Een sterk jaar voor radio & televisie

Televisie (38 procent) en radio (40 procent) realiseerden in Vlaanderen, net als de radiozenders in Nederland (26 procent), goede marktaandelen in de commercieel relevante doelgroepen in 2023. Het aantal actieve gebruikers van streamingdienst VTM Go groeide met 14 procent. Ondanks een wat haperende advertentiemarkt (marktaandeel van 48 procent in BVOD), resulteerde dit in een stabiele omzet voor de televisie- en streamingactiviteiten en een groei van 9 procent in omzet voor de radioactiviteiten. 

In Nederland wist DPG Media een extra FM-/DAB+-licentie te bemachtigen en lanceerde in september 2023 de radiozender JOE als landelijke zender op de Nederlandse markt. JOE haalt in Nederland in de relevante commerciele doelgroep een marktaandeel van circa 5 procent.

RTL Nederland

DPG Media kondigde in december 2023 de voorgenomen overname van RTL Nederland aan, die ter beoordeling bij de ACM en de ondernemingsraden ligt. Opvallend is dat in het jaarverslag van DPG Media uitgebreid ingegaan wordt op de resultaten en prestaties van RTL Nederland, terwijl die in 2023 volledig bij RTL Group behoren. Het Franstalig Belgische RTL Belgium is wel voor 50 procent van DPG Media.

Online services groeien verder

De inkomsten uit de online services groeiden in 2023 met 10 procent tot 140 miljoen euro. Het aantal bezoeken en vergelijkingen die consumenten op onze platformen deden groeide fors. Dit kwam vooral door het succes van Independer en Automotive Mediaventions (onder andere Autotrack.nl en Gaspedaal.nl). De inkomsten uit de energievergelijkers in België bleven door een moeilijkere energiemarkt iets achter. 

DPG Media zet in op digitale waardecreatie

Erik Roddenhof: "Digitale waardecreatie begint bij de consument. Een consument die vaker komt en langer bij ons blijft, is eerder bereid om abonnee te worden. We moeten nog meer waarde aan de consument bieden. Zo boden we de lezer, kijker en luisteraar van onze media zowel meer als betere verhalen en programma’s. We zullen de komende jaren verder blijven investeren in de kwaliteit van onze content, producten en services, vooral digitaal."

Groei digitale advertentieomzet

De digitale advertentieomzet daalde in 2023 met 3,27 procent naar 207 miljoen. Toch was deze in vijf jaar gegroeid met 250 procent. Deze groei kwam mede tot stand dankzij het eigen onafhankelijke DPG Netwerk: een goed werkend systeem voor adverteerders. Medio 2023 werd het sluitstuk geïntroduceerd: de selfservicetool Ad Manager waarmee adverteerders op een nieuwe manier advertenties inkopen zonder de complexe keten die ze gewend zijn via de bestaande inkoopplatforms van de grote techbedrijven. Daardoor worden de mediawaarde en de campagneresultaten voor adverteerders enorm verbeterd.

DPG Media rapporteert over ESG-beleid en resultaten

In het jaarverslag over 2023 heeft DPG Media voor het eerst uitgebreid gerapporteerd over de stappen die het zet op het vlak van haar ESG-beleid. Het ESG-beleid van DPG Media is gebouwd op zes pijlers: (1) Reductie van ecologische voetafdruk, (2) Sterke en onafhankelijke journalistiek, (3) Een diverse en inclusieve werkomgeving, (4) De ontwikkeling en groei van medewerkers, (5) Verantwoord datagebruik, (6) Maatschappelijke bijdrage. 

De CO2-uitstoot van DPG Media is in 2023 met 11 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Zowel in de eigen organisatie en operatie als in de productie- en distributieketen werden stappen gezet om deze daling te bereiken. 

Vooruitblik naar 2024

DPG Media verwacht voor 2024 een kleine omzetgroei met onderliggend opnieuw een grote stap vooruit in de digitalisering. De effecten van de stevige inflatie zullen ook in 2024 doorwerken. De uitkomsten van het cao-akkoord in Nederland en de forse extra kosten van de persdistributie in België, zullen een impact hebben op het resultaat.

www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Vacatures] DPG Media zoekt een NL/BE Product Manager klantprofielen

29-04-2024 | 08:30:00
DPG Media is per direct op zoek naar een NL/BE Product Manager klantprofielen -Amsterdam/Antwerpen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redactie- en data-analist BN DeStem

29-04-2024 | 08:11:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Redactie- en data-analist BN DeStem -Breda

[Vacatures] DPG Media zoekt een Eindredacteur Tweakers

26-04-2024 | 12:01:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Eindredacteur Tweakers -Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Berichtenredacteur AD Regiotitels

26-04-2024 | 11:38:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Berichtenredacteur AD Regiotitels -Rotterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Online Journalist - Redactie Zuid

26-04-2024 | 11:09:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Online Journalist - Redactie Zuid -Tilburg 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.