Formule 1-rechten blijven tot eind 2029 bij Viaplay in Nederland en Scandinavië

Formule 1-rechten blijven tot eind 2029 bij Viaplay in Nederland en Scandinavië

Viaplay Group heeft bekend gemaakt dat de Formule 1-rechten tot eind 2029 in Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen en IJsland bij Viaplay blijven. Viaplay heeft de Nederlandse rechten sinds 2022 in handen.

Op Viaplay blijven alle races, kwalificaties en trainingen live te volgen inclusief commentaar met daarnaast voor- en nabeschouwingen, talkshows, samenvattingen, documentaires en alles over drievoudig-wereldkampioen Max Verstappen. Naast de verlenging van het rechtenpakket wordt in Nederland tevens de samenwerking met F1 TV Pro gecontinueerd.

In Nederland blijven Viaplay en Formule 1 samenwerken waardoor Viaplay klanten zonder extra kosten gebruik kunnen maken van F1 TV Pro als onderdeel van hun abonnement. Via F1 TV Pro kunnen fans gebruik maken van extra opties zoals internationaal commentaar, meerdere onboard camera’s, pitlane actie, paddock streams, radiocommunicatie en nog veel meer. F1 TV Pro blijft zowel in Nederland als in Scandinavië ook als stand-alone service beschikbaar.

Formule 1 kent in Nederland zo’n 5 miljoen fans, waarvan 50 procent de afgelopen 5 jaar deze sport is gaan volgen. In 2023 steeg het aantal kijkers in Nederland tot 12 miljoen, 35 procent meer ten opzichte van 2022.

Elk Formule 1-weekend trekt gemiddeld 70 miljoen kijkers. In 2023 keken er wereldwijd in totaal 1,5 miljard mensen. 40 procent van de fans is vrouw, één op de drie tv-kijkers is jonger dan 35 jaar en één op de drie fans is de sport de afgelopen vier jaar gaan volgen.

Het zou gaan om 45 miljoen euro per jaar met betrekking tot de Nederlandse rechten. Onder meer VodafoneZiggo heeft meegeboden op de rechten. De overeenkomst werd eerder al bevestigd door de Telegraaf en de NOS.

Peter Nørrelund, Executive Vice President en Chief Sports & Business Development Officer bij Viaplay Group: “Wij zijn al vele jaren de thuisbasis voor Formule 1. Net als de raceteams zijn we altijd op zoek naar dat extra voordeel om als bedrijf aan de top te blijven. We zullen ons altijd opnieuw blijven uitdagen en innoveren zodat we de kijker optimaal kunnen bedienen. Elk raceweekend staan we in de paddock, pitlane en op de baan om de deskundige en gepassioneerde fans in Nederland en Scandinavië te laten genieten van de meest adembenemende show ter wereld: Formule 1.”

Roger Lodewick, CEO bij Viaplay Nederland: “We zijn ontzettend trots dat Formule 1 ook de komende vijf jaar onderdeel is van ons Viaplay aanbod. De sport was een belangrijk onderdeel van de lancering van Viaplay in Nederland. Nu, tweeënhalf jaar later, hebben we een geweldig team, een gevarieerd en hoogstaand product en een prachtige toekomst in het vooruitzicht. Met onze nieuwe lokale organisatiestructuur, zijn we nu nog beter in staat om in te spelen op de behoeftes van het Nederlandse publiek en Viaplay nog beter te verankeren in het Nederlandse medialandschap.”

Max Verstappen, drievoudig wereldkampioen: “Ik ben heel blij dat Viaplay deze langdurige overeenkomst met Formule 1 heeft gesloten. Zij streven, net als ik, naar perfectie. Ik kijk er dan ook naar uit om onze samenwerking te continueren. Het is geweldig dat Viaplay mijn prestaties dichter bij de kijkers brengt.”

Ian Holmes, Director of Media Rights bij Formula 1: “Formule 1 en Viaplay delen de gezamenlijke visie om uitzendingen van wereldklasse te produceren, zodat de fans op het puntje van de bank kunnen genieten van alle spanning, drama en opwinding. Dankzij onze toewijding hebben we het aantal kijkers jaar na jaar consequent zien toenemen en blijft de gepassioneerde fanbase alleen maar verder groeien. Deze historische overeenkomst is gekoppeld aan de samenwerking met F1 TV Pro, de eigen streaming service van F1, en zorgt ervoor dat de fans ook de komende jaren niets hoeven te missen van de beste actie op en naast de baan.”

Viaplay en Max Verstappen hebben een lange termijn samenwerking. De wereldkampioen is te zien in exclusieve documentaires zoals Verstappen: Lion Unleashed en Anatomy of a Champion. Daarnaast is Verstappen ambassadeur van de streaming service.

Het Viaplay abonnement kost per 22 mei 2024 17,99 euro per maand, waarmee de streamingdienst zijn prijs met twee euro per maand verhoogt. Viaplay biedt daarnaast de mogelijkheid voor een jaarabonnement voor 12 maanden voor 13,79 eur per maand (tot en met 21 mei).

Naast Formule 1 bestaat het sportrechtenpakket van Viaplay in Nederland onder meer uit Premier League en Bundesliga voetbal, PDC Darts, de EFL Championship, Carabao Cup, Tulp Hoofdklasse Hockey en Enfusion.

www.viaplaygroup.com

www.viaplay.com

Lees ook:
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.