[Interview] Jens Bezemer (Natwerk): Het beste idee zit precies tussen wat de klant herkent en wat nieuw is

[Interview] Jens Bezemer (Natwerk): Het beste idee zit precies tussen wat de klant herkent en wat nieuw is

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Jens Bezemer is Head of Strategy bij Natwerk.

Kun je jouw bureau introduceren?

Natwerk is het bureau dat wrijft tot je merk glans geeft. Want je hebt frictie nodig om op te vallen en tot resultaat te komen. Daarom bedenken we oplossingen voor de problemen van onze klanten. En bouwen er opvallende campagnes omheen waar de doelgroep niet over uitgepraat raakt. Producten, activaties, slimme tools, communicatieconcepten en complete merken. Oplossingen waarmee we verdiende aandacht genereren, merken laten shinen en bedrijven helpen groeien.

Een klant belt. Wat wil deze?

Een oplossing. Een oplossing voor een probleem waar ze deskundigheid en expertise van een bureau voor kunnen gebruiken. En die oplossing hoeft lang niet altijd een TVC  te zijn. Neem bijvoorbeeld de QRoon die we maakten voor Tikkie dit jaar. In plaats van het invullen van een aantal middelen, zijn klanten er vaak meer bij gebaat om een middelenvrije oplossing te vinden. Om dan vanuit die kern te bepalen wat er nodig is om de oplossing tot leven te wekken en als een olievlek te verspreiden onder de doelgroep. Bij Natwerk doen we dat in drie lagen. Dat begint met OWN, waarbij we laten zien hoe het merk eerst zelf de oplossing kan laden met verschillende eigen middelen, kanalen en initiatieven. Vervolgens gaan we in PR kijken welke slimme technieken we kunnen gebruiken om mensen over de oplossing te laten praten en earned media te genereren. En gebruiken we pas als laatste de slimme inzet van MEDIA als luidspreker om de oplossing te communiceren.

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomd?

De klant die we met het grootste plezier hebben verwelkomd moet Zilveren Kruis zijn. De komst van de grootste zorgverzekeraar van Nederland naar Natwerk is een teken aan de wand dat de manier waarop wij merken bouwen, richting geven en helpen werkt en aanslaat. En daarnaast is de uitdaging immens. Zoveel stakeholders, zoveel belangen, zoveel druk. Dat is zowel op strategie- als op creatieniveau een prachtige kluif om je tanden in te zetten. Gelukkig zorgt het team bij Zilveren Kruis ervoor dat het ook nog eens heel erg leuk is.

Onderschatten marketeers de meerwaarde die goede branding genereert op de lange termijn?

Lang niet allemaal gelukkig. Maar het ligt heel erg aan de marketeer en hoe vatbaar degene is voor de aanlokkelijkheid van performance marketing en het gebrek aan kortetermijn-impact op merkniveau. Ik vergelijk het wel eens met de marshmallow-test bij kinderen. Dat is een klassiek experiment uit de psychologie rondom uitgestelde bevrediging. Hierbij gaven ze een kleuter een marshmallow en zeiden dat ze er nog een zouden krijgen als ze deze niet opaten. Wat doet de kleuter, eten of bewaren? De marketeer die te veel budget besteedt aan performance marketing is de kleuter die gelijk de marshmallow in de mond propt. Want de direct meetbare resultaten zijn te lekker om te laten liggen. Alleen is het dan wel op. Terwijl de marketeer die geduld heeft en ook investeert in de lange termijn van het merk, uiteindelijk degene is met de meeste groei en de meeste marshmallows.

Hoe verkoop je een idee?

Als je het door de bril van retoriek bekijkt, overtuigt een idee vooral wanneer het klopt (logos), wanneer het de juiste emotie opwekt (pathos) en wanneer jij als verkoper van het idee genoeg credibility hebt (ethos). Maar als je het door de bril van taal bekijkt, kun je al best veel kleinere dingen doen om je idee kracht bij te zetten. Bij strategisch ideeën kun je bijvoorbeeld urgentie toepassen (Bestaat je bedrijf nog over 10 jaar als je X niet doet?), spanning verhogen (De categorie zit in een collectieve dip) of je positionering verrassend framen (We zijn een fastfoodbedrijf dat denkt als een techbedrijf). In mijn eigen ervaring verkoopt een idee het beste als het in het midden hangt tussen wat ze herkennen en wat nieuw is. Tussen wat eigen is en wat opvalt. Zodat een klant zich comfortabel genoeg voelt om de sprong te wagen.

Welk groot nieuws ga je binnen 12 maanden naar buiten brengen?

Ik trapte er bijna in. Ik ben benieuwd hoeveel scoops jullie in het verleden met deze vraag hebben binnengehaald.

www.natwerk.nl

Lees alles over M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 Lees ook:

NIMA partner Merken100 en M100

16-06-2024 | 17:41:00
NIMA en Marketing Report hebben een partnerschap afgesloten. Het partnerschap heeft betrekking op de Merken100 en 100 Summer Edition

[Interview] Richard Hol over de AI M100-campagne van Fightclub

06-05-2024 | 18:16:58
Eind 2023 kaapte Fightclub het M100 Event met fraaie AI-portretten van de winnaars van de Marketing100 2024. Met deze case is Fightclub drie keer genomineerd bij de SAN en twee keer genomineerd voor de Dutch Creativity Awards (de Lampen)

Podcast50 2024: Sander Schimmelpenninck voor tweede jaar op rij op nummer 1

03-03-2024 | 15:01:00
Zelfspodcast maker Sander Schimmelpenninck staat op nummer 1 in de Podcast50 2024. Het is voor het tweede jaar op rij dat Sander Schimmelpennick de meest invloedrijke persoon is in de Nederlandse podcastwereld

De Marketing100 2024 op LinkedIn

17-01-2024 | 22:45:00
Op 7 december werd de Marketing100 2024 bekend gemaakt: de lijst van de 100 meest invloedrijke marketeers in Nederland. Fightclub zette de marketeers extra op het podium door van alle genomineerden een AI gegenereerd portret te maken.

WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT

15-12-2023 | 16:13:00
Voorafgaand aan M100 2023, organiseerden Marketing Report en Media Meetings & Magazines voor de derde keer de WhitePaper Sessions. Onder leiding van Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel, gaven zes bureaus een presentie in deze interactieve marketeers-only sessie

Monica Geuze volgt Bas Smit op als nummer 1 in de Influencer100, Jutta Leerdam schaatst de top-10 binnen

13-12-2023 | 14:26:00
Tijdens het M100 Event op 7 december in Club Ace in Amsterdam is Monica Geuze uitgeroepen tot de meest invloedrijke influencer in Nederland. Zij is de opvolger van Bas Smit als de nummer 1 in de Influencer100. Het is voor het eerst Dat Monica Geuze de influencer lijst aanvoert

Fightclub verrast winnaars M100 met uniek AI-portret

11-12-2023 | 08:55:00
De 100 meest invloedrijke marketeers van Nederland waren nog niet bekendgemaakt of ze hadden al een uniek, met AI gemaakt, portret in hun inbox.

De Mediabureau100 2024: Maiko Valentijn opnieuw op nummer 1

10-12-2023 | 11:53:00
Maiko Valentijn is onveranderd de meest invloedrijke man in Nederlandse bureauwereld. Voor het derde jaar op rij is hij de nummer 1 in de Mediabureau100

Christian van Thillo behoudt eerste positie Nieuwsmedia50

08-12-2023 | 14:36:00
Christian van Thillo is onveranderd de meest invloedrijke man in de Nieuwsmedia50. Alhoewel hij al jaren geen CEO meer is, is hij samen met zijn familie (via Epifin) de eigenaar van DPG Media en actief als executive chairman

Darre van Dijk nummer 1 in Reclamebureau100 2024; Aad Kuijper en Victor Knaap runners-up

08-12-2023 | 14:12:00
Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO, staat op nummer 1 in de Reclamebureau100. Hij is daarmee de persoon met de meeste invloed in de Nederlandse reclamebureauwereld

Brenda Smith nummer 1 in de Marketing100 van 2024, Els Dijkhuizen stijgt naar plaats 3

08-12-2023 | 13:30:00
In een ramvolle Club Ace is Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij AS Watson, op 7 december 2023 uitgeroepen tot meest invloedrijke marketeer van Nederland. De vrouw die eerder al Cross Media Vrouw van het jaar was, voert 12 maanden lang de Marketing100 aan.

Arjen Lubach ook in Media100 2024 op nummer 1, Johan Derksen op nummer 3

08-12-2023 | 13:25:00
De Media100 2023 doet wat alle voorgaande edities van de Media100 ook deden: de lijst reflecteert de ontwikkeling van de media in Nederland, wat weer een reflectie is van wat er in de maatschappij gebeurt

Georgette Schlick prolongeert eerste plaats in Producenten50

08-12-2023 | 10:58:00
Georgette Schlick, CEO van Fremantle Northern Europe, is de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse wereld van producenten. Het is voor het derde jaar op rij dat Georgette op nummer 1 staat in de Producenten50

Radio50 2024 opnieuw aangevoerd door Dave Minneboo

08-12-2023 | 10:13:00
Dave Minneboo is ook in de Radio50 van 2024 het meest invloedrijk in de radiowereld. Op 1 juli 2022 maakte hij de overstap naar Talpa Network vanuit Qmusic, waar hij radiodirecteur was

Hilmar Mulder opnieuw aan kop in Tijdschriften50 2024, Helene van Santen springt naar nummer 2

08-12-2023 | 09:10:00
Hoofdredacteur van Libelle Hilmar Mulder voert de Tijdschriften50 aan, de lijst met de meest invloedrijke personen uit de Nederlandse magazinewereld

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.