[Interview] Sophie Bolzer (Audvice) pleit voor vrouwelijke rolmodellen, ondernerschapsonderwijs en overheidsondersteuning

[Interview] Sophie Bolzer (Audvice) pleit voor vrouwelijke rolmodellen, ondernerschapsonderwijs en overheidsondersteuning

Tijdens de HearstLab Europe 100k Pitch Day won onder anderen Sophie Bolzer met haar idee over een audiokennisbank voor bedrijven. We spreken haar in het kader van een reeks over de winnaars van de Pitch Day.

Dag Sophie, kan je jezelf introduceren?

Ik ben oprichter en CEO van Audvice. Ik ben altijd geobsedeerd geweest om manieren te vinden om het meest te halen uit mijn tijd. Toen ik mijn masterstudie Strategic Management aan het doen was, begon ik te leren hoe voice recording werkte terwijl ik aan het rijden was. Dit bracht me op het het idee van Audvice. Ik heb met verschillende bedrijven en kleine/middelgrote bedrijven gewerkt voordat ik mijn bedrijf startte en zag hoeveel kennis verloren gaat in organsaties en hoe professionele leercurves afhankelijk zijn van de kennis van directe collega’s.

Wat is het product Audvice, kun je dat uitleggen voor wie het niet kent?

We gebruiken audio om bedrijven te helpen om de interne kennis beschikbaar te stellen aan collega’s. Interne kennis is vaak niet gedocumenteerd of op een goede manier gedeeld. In het bijzonder als mensen het bedrijf verlaten gaat deze kennis verloren en moet die opnieuw vanaf 0 worden opgebouwd. Met Audvice maken we het makkelijk om deze kennis te verzamelen en te delen als interne podcast zodat mensen meer tijd voor hebben.

Theoretisch kan elk bedrijf Audvice gebruiken, maar in de praktijk richten we op bedrijven die moeite hebben om deskloze medewerkers met belangrijke informatie en training te bereiken. Denk aan retail, wholesale en grote salesafdelingen. We zijn in het bijzonder dat de automobielindustrie, verzekeringen en medische industrie kan profiteren van ons product.

In feite zijn veel bedrijven bij net aangenomen personeelsleden bezig om hun te trainen en kennis bij te brengen. Vaak gaat ervaring en kennis verloren bij personeel dat vertrekt. Wat wij doen is het mogelijk maken om die kennis vast te laten leggen via audio en makkelijk te laten beluisteren. Wij weten dat mensen graag naar audio luisteren omdat het ook mogelijk is andere dingen te doen. Onze doelgroep is vooral bedrijven met deskloze medewerkers. Denk aan retail, wholesale en grote salesteams. We richten ons theoretisch op alle bedrijven, maar praktisch gezien op bedrijven met bedrijven met meer dan 1000 medewerkers. Je ziet dat vooral de auto-industrie, verzekeringen en farmaceutische industrie baat heeft bij ons product.

Hoelang ben je bezig met Audvice?

Ik ben in 2018 gestart Audvice met de missie om kennis makkelijk beschikbaar te stellen via audio. We zijn gestart als platform voor studenten, maar zagen dat we veel grote problemen voor bedrijven kunnen oplossen toen de eerste bedrijven ons contacteerden om Audvice te gebruiken om personeel te trainen. Ons bedrijf telt 12 medewerkers.

Ik denk niet dat we een éénvrouwsbedrijf zouden moeten zijn. Dus vanaf het begin van het bedrijf was ik erop gebrand om een team te bouwen en het team te betrekken bij de beslissingen. Ik ben er trots op en dankbaar voor dat sommigen van hun nog steeds bij ons werken. Het is plezierig om te zien hoe we professioneel en persoonlijk zijn gegroeid gedurende de trip.

Je hebt in de loop der tijd ook investeerders verkregen. Hoe ging dat?

We hebben inderdaad kapitaal moeten aantrekken om ons bedrijf verder vorm te geven en het product te kunnen ontwikkelen. Zo wisten we Cusp Capital uit Duitsland, capital venturebedrijf Capital T uit Amsterdam, Tiny VC uit Londen en recent Hearst aan trekken. Ook zogeheten angel investeerders als de oprichters van GoStudent zijn als investeerders betrokken. Zij hebben aandelen verkregen in het bedrijf. We hebben ook leningen afgesloten in het begin. Het allereerste begin werkten we op basis van investeringen van familie en vrienden.  

Hoe is het met Hearst gegaan na de pitchdag?

Het is leuk en fantastisch om met hun te werken, het helpt ons echt. Zij hebben een groot netwerk. Hearst helpt ons ook met mensen die ons met kennis kunnen bijstaan. Al tijdens de pitch hielp Hearst ons bij de voorbereidingen en ze gaven feedback. Ook is er een WhatsApp-groep met de deelnemers waar we af en toe contact met elkaar op hebben en elkaar helpen. Daarnaast geeft Hearst in feite ook vrije publiciteit dankzij het event. Het is een heel goede reclame voor ons product.

Hearst is in feite een uitgever/mediabedrijf. Hoe staat dat in verhouding met jouw bedrijf?

Er zijn synergiën We delen immers kennis en elke organisatie heeft een aantal onderwerpen die hetzelfde zijn en waar je dan in getraind kan worden. Zij hebben een breed netwerk en kennis. Daarnaast hebben ze uiteraard exposure.

Je bent gevestigd in Oostenrijk. In Nederland is veel te doen aan het ontbreken van een goed klimaat voor innovatieve investeringen. Over de rol van vrouwen bij start-ups wordt minder gesproken. Slechts 2 procent van de startups is echter wereldwijd door vrouwen gerund. Hearst richt zich daarop. Wat is jouw idee over de positie van de vrouw om bedrijven te starten?

In mijn omgeving is er veel te doen over het feit dat slechts een fractie van het in start-ups geïnvesteerde kapitaal naar door vrouwen geleide bedrijven gaat. Ik geloof heel erg in het positieve effect van diversiteit als het gaat om gender en cultuur. Het is bewezen dat diverse teams tot het maximaliseren van resultaten leiden bij bedrijven. Toch gaat het meeste kapitaal naar niet-diverse mannelijk geleide bedrijven, wat een probleem is. Ik ben me ervan bewust dat het doorbreken van dit vooroordeel niet van de ene op de andere dag lukt. Verder vind ik dat je een goed punt naar voren brengt. Er kan maar een fractie van het kapitaal worden ingezet in door vrouwen geleide start-ups, als er maar een fractie van de start-ups is die door vrouwen wordt geleid. Als je naar de statistieken kijkt, zien we dat er veel minder vrouwen start-ups oprichten dan mannen.

De grote uitdaging is dus hoe we dat kunnen veranderen. Ik heb er geen definitieve oplossing voor, maar naar mijn mening hebben we dringend behoefte aan meer vrouwelijke rolmodellen, hebben we ondernemerschapsonderwijs op scholen nodig, hebben we meer stimulansen nodig voor vrouwen om hun eigen ondernemingen te starten en hebben we meer overheidsondersteuning nodig om hun beide kunnen combineren: een gezin en een bedrijf tegelijk hebben. Hier zie ik het grootste probleem binnen mijn netwerk en bij mijn vrienden. Voor een vrouw is het heel vaak nog steeds een keuze en ik denk echt niet dat het zo zou moeten zijn. Mijn moeder was een geweldig rolmodel, die altijd haar eigen bedrijf heeft geleid terwijl ze drie kinderen opvoedde. Gedurende mijn carrière heb ik veel andere indrukwekkende vrouwen ontmoet die hetzelfde deden. Dit is het soort rolmodel dat ik zou willen dat elk jong meisje zou hebben.

Hoe ervaar je pitchen en wat is het beste advies?

Toen ik voor het eerst op het podium stond, voelde ik me volledig geïntimideerd en was ik zenuwachtig. Ik ben vandaag nog steeds nerveus, maar ik heb geleerd dat te kanaliseren en om te zetten naar een focus als ik op het podium sta te pitchen. Ik denk dat voorbereiding het belangrijkste is. Dat betekent oefenen, oefenen, oefenen. Dat doe ik voor elke pitch. Een advies dat ik kan geven, is dat het publiek absoluut niet wil dat je faalt. Wat ze willen zien is de passie waarmee je je bedrijf bent begonnen en je product hebt gebouwd. Ik dacht dat dit zoveel meer inspirerend is voor mensen dan ik ooit had gedacht. Dus ik probeer gewoon mezelf te zijn en zo authentiek te pitchen als ik dagelijks tegen mijn collega's zou spreken als ik ze ergens van wil overtuigen.

Welke suggesties heb je voor vrouwen die met hun ideeën een eigen bedrijf willen starten?

Ik zou zeggen ga ervoor. Denk niet na over wat er mis zou kunnen gaan, stel je je leven en prestaties voor als alles goed komt. Ontwikkel een best-case scenario-mindset en werk daarnaartoe.

Wanneer is Audvice een succes?

Net zoals schoonheid in het oog van de aanschouwer ligt, denk ik dat dat ook voor succes geldt. Voor mij persoonlijk zijn de omzetten die een bedrijf maakt, hoe snel het bedrijf groeit of hoe hoog de waardering is, niet de enige zaken die die bepalen of je bedrijf een succes is of niet. Uiteraard heb ik zeer ambitieuze doelen als het over al deze zaken gaat en dit is zeker wat investeerders blij maakt. Er zijn echter meer mensen bij betrokken: je werknemers en je klanten. Als jouw bedrijf hen gelukkig maakt, vind ik dat een succesvol bedrijf.

www.audvice.com

www.hearstlabeurope.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.