Marketing Report
[Interview] Susan Iping over de groei van Kinepolis

[Interview] Susan Iping over de groei van Kinepolis

Susan Iping is sinds december 2017 nationaal Marketing Manager bij Kinepolis. De van oorsprong Vlaamse keten Kinepolis is met 20 bioscopen de tweede filmketen van Nederland. We spreken met haar over een aantal ontwikkelingen.

In juni 2021 is in de Leidschendam Mall of the Netherlands een bioscoop geopend in een overdekt winkelcentrum. Iets dat nog niet bestond in Nederland. Hoe gaat het met deze bioscoop?

Kinepolis Leidschendam is de twintigste bioscoop van Kinepolis in Nederland en heeft een vliegende start gekend, wat uniek is voor een net startende bioscoop. Met ruim 1650 stoelen verdeeld over elf zalen is er voldoende ruimte om filmliefhebbers uit het hele land te verwelkomen.

Kinepolis Leidschendam biedt volop beleving met een Laser ULTRA-zaal, wat staat voor een unieke beeld- en geluidsbeleving die exclusief bij Kinepolis in Nederland te ervaren is, een MX4D-zaal (met synchroom meebewegende stoelen en omgevingseffecten waaronder geur, red.) en en de vele filmevents die zij host.

Alle zalen zijn voorzien van Cosy- en Cosy Plus-stoelen, die luxe en comfort bieden met meer privacy. Zo zijn deze stoelen voorzien van extra beenruimte, brede en opklapbare armsteunen en aan iedere zijde een tafeltje. In combinatie met perfect beeld en geluid bieden deze de ultieme filmbeleving.

Inmiddels heeft de bioscoop sinds de opening van 5 juni 2021 al vele bezoekers mogen ontvangen en vorig jaar is Kinepolis Leidschendam door de International Cinema Technology Association uitgeroepen tot Nieuwbouwbioscoop van het Jaar.

Wat is er bijzonder aan deze bioscoop?

Westfield Mall of the Netherlands staat garant voor een compleet dagje uit en een nieuwe prachtige bioscoop is hier een mooie aanvulling op. De diverse flagshipstores in het winkelcentrum, onderscheidende horecagelegenheden én een moderne bioscoop met state-of-the-art technology maakt Kinepolis Leidschendam een uitzonderlijke locatie in Nederland waar beleving centraal staat.

In oktober 2020 openden jullie een bioscoop in Haarlem-Schalkwijk. Hoe gaat het met die bioscoop?

Kinepolis Haarlem is een gloednieuwe bioscoop in een omgeving met veel potentie. Er wordt veel verbouwd en gemoderniseerd, waaronder het winkelcentrum Schalkwijk.

We zijn erg blij dat we deze bioscoop hebben kunnen openen voor het publiek in een moeilijke periode. Bezoekers zijn enthousiast en we hopen alleen maar meer bezoekers te enthousiasmeren.

In het algemeen is bekend dat in de sector het herstel nog niet terug op niveau is als voor de coronacrisis. Hoe gaat dat bij Kinepolis?

Kinepolis heeft een sterk herstel laten zien afgelopen jaar, maar ook wij zijn niet terug op het niveau van 2019. Desalniettemin hebben wij vertrouwen in verder herstel waarin we blijven focussen op de ultieme filmbeleving.

Kinepolis biedt ook het CinePlus-concept. Wat is dat en hoe gaat het daarmee?

De CinePlus-vertoning bij Kinepolis is de ideale gelegenheid om op een rustig moment in de bioscoop te genieten van speciaal geselecteerde kwaliteitsfilms, met een gratis kopje koffie of thee én wat lekkers. Een gezellig en voordelig filmuitje op een doordeweekse dag, want tickets kosten slechts 7,75 euro. 

Kinepolis is meer dan films. Hoe geven jullie dat gestalte?

Film kijken in een bioscoop als die van Kinepolis biedt een totaalbeleving. Naar de bioscoop gaan is tegenwoordig veel meer dan film kijken alleen. Het is echt een uitje geworden, waarbij alles moet kloppen.

Het grote scherm met de perfecte beeldkwaliteit, het geluid dat echt binnenkomt, de stoelen waarop je zit waar je helemaal in kunt verdwijnen en je als echt een VIP laat voelen speelt hier allemaal een rol en Kinepolis probeert hier de beste kwaliteit in aan te bieden. Het zijn ook allemaal elementen die het onderscheid maken van het kijken naar film thuis.

Daarnaast is bioscoop een omgeving waar je echt even ongestoord van een verhaal kunt genieten, zonder dat je wordt afgeleid van je mobiele telefoon, de deurbel of andere geluiden.  

Bij je aantreden gaf Kinepolis aan dat het verhogen van bezoekersaantallen onderdeel wordt van je takenpakket via gerichte marketingcampagnes en andere activiteiten. Hoe is dat gegaan?

Eind 2017 ben ik gestart bij Kinepolis en toen had het bedrijf 16 bioscopen en nu bijna 5 jaar verder zijn we in Nederland aanwezig met 20 bioscopen.

Het lanceren van een gloednieuwe bioscoop in Den Bosch in 2018 was een prachtig project om aan te kunnen bijdragen. Hoe ga je een nieuwe bioscoop uit het centrum onder de aandacht brengen bij een publiek wat al sinds jaar en dag gewend is aan hun vaste locaties in het centrum?

Door samen te werken met de omgeving, door goed de omgeving, maar vooral je potentiële bezoek beter te leren kennen, door sterk te openen en voldoende buzz te creëren. Na de overname van Arcaplex in het jaar erop, wat we nu kennen als Kinepolis Spijkenisse, en de opening van 2 nieuwe complexen Kinepolis Haarlem en Kinepolis Leidschendam hebben we onszelf constant moeten uitdagen hoe we Kinepolis het beste onder de aandacht konden brengen in de omgeving.

Lokale marketing speelde hierin elke keer opnieuw een belangrijke rol, maar ook het onderzoek naar wat de wensen en behoeften zijn van het publiek in die betreffende omgeving. Vervolgens zochten we keer op keer hoe we een juiste doorvertaling in communicatie konden maken op de juiste doelgroep. En bij die doorvertaling kun je denken aan ludieke activaties in de stad, social media campagnes en partnerships.

Wat staat er de komende tijd te gebeuren bij Kinepolis?

Gelukkig staat Kinepolis nooit stil en blijven we investeren in het bieden van de ultieme filmbeleving. Voor elke doelgroep bieden we geweldige events waar men kan genieten van een laagdrempelig, ontspannen en vooral leuk uitje.

Van een KleuterBios voor de allerkleintjes (+/- 3-6 jaar) tot aan een Horror Night, de welbekende Ladies Nights, de Beer & Blockbuster avonden voor de mannen, de Date Night waar je samen kunt genieten van film met een date, of het nu je geliefde, je boer/zus, moeder of oma is, een High Tea waar je kunt genieten van een uitgebreide high tea met daarna een filmvertoning, concertregistraties, ballet- en operavoorstellingen, Kids Weekenden, Marathons.

De events worden vaak aangekleed met leuke extra’s, zoals een hapje/drankje, soms ontvang je een leuke extra als een goodiebag of het event bevat extra’s in de vorm van standjes, een proeverij van een nieuw drankje of leden van de cast zijn aanwezig.

www.kinepolis.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.