PR-Dashboard: Hoe zorg je er als pr-specialist voor dat je berichten worden opgepikt door journalisten?

PR-Dashboard: Hoe zorg je er als pr-specialist voor dat je berichten worden opgepikt door journalisten?

PR-medewerkers streven ernaar het verhaal van hun organisatie onder de aandacht van journalisten te brengen. Gezien de overvloed aan dergelijke verhalen, raken journalisten vaak overspoeld met persberichten. Het grote Pers en PR-onderzoek van PR-Dashboard geeft inzicht in hoe deze media professionals samenwerken. Hoe zorg je er als PR-specialist voor dat je berichten worden opgepikt door journalisten?

De relatie tussen journalisten en PR-medewerkers kan als bijzonder worden omschreven. Journalisten streven naar content met nieuwswaarde die niet alleen onderscheidend is, maar ook de interesse wekt van de lezers van het medium waarvoor zij werken. Vaak is er een strikte scheiding tussen redactie en commercie, waarbij journalisten zich focussen op het brengen van verhalen die zowel mooi als interessant zijn, en zich onderscheiden van de rest.

Enorme toename aantal freelancers op redacties

Voor wie nog denkt dat een redactie uit enorm veel mensen bestaat, heeft het mis. Tegenwoordig zijn redacties klein en bestaan ze voor een groot deel uit freelancers. Zo was in 2012 meer dan 65 procent van de journalisten in dienst en iets meer dan 35 procent freelancer. Tegenwoordig is dat precies andersom en zit het aantal vaste werknemers op een redactieafdeling onder de 35 procent.

PR-medewerkers: Graag minder bellen

Een saillant detail is dat veel PR-professionals nog nooit op een redactie zijn geweest. Wellicht zouden ze dan weten dat 94 procent van de journalisten liever niet gebeld wenst te worden naar aanleiding van een persbericht. Ook twee keer hetzelfde bericht versturen is niet gewenst. De schrijver van het artikel dat je nu leest, werkt als journalist bij een uitgever en herkent dit verhaal. Een telefoonnummer van het mediaplatform waar ik voor werk zullen PR-medewerkers dan ook niet terugvinden. Dan zijn wij al snel veel tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen van PR-medewerkers. Terwijl deze tijd hard nodig is om alle input te verwerken. Wel hebben PR-tools zoals PR Dashboard telefoonnummers van journalisten of afdelingen van redacties. Als de noodzaak er is, kan er dus ook via telefoon gecommuniceerd worden.

Persbericht is belangrijkste bron

Goed om te weten: 77 procent van de pers geeft aan regelmatig berichten te ontvangen over onderwerpen waar ze nooit over publiceren. Wel is het zo dat 94 procent aangeeft dat persberichten de belangrijkste bron zijn om artikelen over te maken. Persberichten versturen is daarmee een onmisbaar onderdeel voor iedere organisatie die een verhaal te vertellen heeft.

Uitstraling van een persbericht belangrijk!

Maar liefst 75 procent van de journalisten geeft aan een persbericht te willen ontvangen in een huisstijl. Veertig procent vindt het meer dan prettig als dat bericht vormgegeven is en het mag zelfs een pdf zijn. Maar het is wel belangrijk om het als platte tekst aan te leveren. Zestig procent wil namelijk kunnen knippen en plakken. Tegenwoordig kun je bij veel PR-tools een persbericht helemaal naar wens aanpassen, zonder dat dit ten koste gaat van de functionaliteit voor journalisten.

TIP: van de journalisten wil 97 procent direct kiezen uit beeldmateriaal van een hoge resolutie. Zorg bijvoorbeeld voor lage resolutie voorbeelden (kleine beeldbestanden) onder in het persbericht die aanklikbaar zijn. Zo kan de ontvanger met één klik het high-res-bestand downloaden en gebruiken.
Journalisten zijn geen fan van WeTransfer, of Dropbox-achtige oplossingen. Een weblink naar een newsroom waar alle bestanden en informatie staat, scoort beduidend beter.

Populariteit e-mail toegenomen tot 91 procent

Ieder persbericht komt op een bepaalde wijze bij een journalist binnen. Met de opkomst van social media zou je denken dat dit een manier is waarop persberichten verzonden worden. Dit is zelden het geval. Zo’n 97 procent van de journalisten ontvangt bijvoorbeeld zelden of nooit een bericht via X.

Om de pers te bereiken is e-mail het onbetwiste kanaal. Maar liefst 91 procent wil graag de persbericht via mail ontvangen. In 2012 was dit percentage nog 81 procenten dit is dus beduidend toegenomen. Drie procent heeft de wens een publicatie per post te ontvangen. Dit cijfer is al jaren stabiel.

TIP: De meeste persberichten (83%) worden gelezen op een computer (laptop of desktop). Ongeveer 20 procent van de persberichten lezen journalisten op hun mobiel. Stem je bericht dus af op deze devices en richt ze in op functionaliteit voor deze apparaten.

 

Aantal cijfers uit het onderzoek op een rij

  • 65 procent freelancer tegenover 35 procent in dienstverband
  • 94 procent vindt persberichten een belangrijke bron van informatie
  • 77 procent ontvangt berichten over onderwerpen waar ze nooit over schrijven
  • 75 procent is blij met een persbericht in een bepaalde huisstijl
  • 60 procent wil de tekst als platte tekst ontvangen
  • 97 procent wil direct gebruik kunnen maken van hoge resolutie beeldmateriaal
  • 91 procent wil een persbericht per e-mail ontvangen
  • 82 procent kijkt minder dan 10 seconden naar een persbericht
  • Vrijwel geen journalist wil nagebeld worden naar aanleiding van een persbericht
  • 91 procent van de pr-professionals heeft zelden tot nooit persoonlijk contact met een journalist

‘Social media onbetrouwbaar als nieuwsbron’

Facebook spant hierbij de kroon. Slechts 4 procent van de ondervraagden vindt dit platform betrouwbaar. LinkedIn ziet de pers als meest betrouwbaar social media kanaal, maar met 15 procent is het vertrouwen evengoed laag. De andere platformen schommelen tussen deze cijfers in.

LinkedIn is met 16 procent het kanaal dat het meest gebruikt wordt door journalisten om contact op te nemen naar aanleiding van een nieuwsfeit. In 2014 was dit nog 63 procent!

PR-professional heeft zelden persoonlijk contact journalisten

Zo’n 91 procent van de pers heeft zelden tot nooit persoonlijk contact met PR-professionals. In 2020 was dit percentage 44 procent. Ook op WhatsApp zijn grote veranderingen te zien. Waar in 2020 nog 64 procent contact had met PR-mensen, is dit percentage gezakt naar 37 procent. Of er een directe link te leggen is met corona is moeilijk te zeggen, maar de kans is groot dat de werkwijze van redacties en PR-specialisten in deze jaren veranderd is.

Tot slot, wat te doen na verzending van een persbericht?

3 tips van journalisten vanuit hun eigen ervaring:

  • Alleen bellen wanneer je iets belangrijks te melden hebt
  • Geduldig wachten tot ik contact opneem
  • Niet vragen of ik het persbericht heb gelezen en wat ik ermee ga doen

www.pr-dashboard.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

PR-Dashboard: Timing is alles, hoe je persberichten perfect afstemt op media deadlines

22-05-2024 | 14:45:00
Hieronder gaan we uitleggen hoe je het effect van je persbericht maximaliseert door de juiste timing

PR-Dashboard gaat samenwerken met ArtikelPro

29-04-2024 | 12:02:00
Deze overeenkomst zorgt ervoor dat de gebruikers van PR-Dashboard altijd binnen de regels van de (auteursrechten)wet werken.

Feadship CMO Farouk Nefzi Juryvoorzitter Dutch PR Awards 2024

24-04-2024 | 05:09:00
Farouk Nefzi, Chief Marketing Officer bij Feadship, is benoemd tot juryvoorzitter van de Dutch PR Awards 2024

[Marketing Report Radio] Jeroen Goeman Borgesius (PR-Dashboard) over redacties, journalistiek en The PR-Awards

17-04-2024 | 14:15:11
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we Jeroen Goeman Borgesius over redacties, journalistiek en The PR-Awards

Opening inschrijving Dutch PR Awards 2024!

03-04-2024 | 12:47:00
Marketing Report kondigt de opening inschrijving voor de Dutch PR Awards 2024 aan! Een historisch moment. Tien jaar na de laatste editie zijn ze er weer

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.