Springbok x Dawn ontwikkelt ARTIS-campagne

Springbok x Dawn ontwikkelt ARTIS-campagne

Onder de noemer ARTIS leeft heeft het creatief bureau Springbok x Dawn x een campagne ontwikkelt om de onderlinge verbondenheid tussen mens, dier, planten, microben en planeten te benadrukken. Naast dieren biedt het Amsterdamse ARTIS ook twee musea, het Planetarium, een botanische tuin en 26 Rijksmonumenten.  Op deze manier toont ARTIS dat het meer is dan veel mensen denken.

Sinds de oprichting van ARTIS in 1838 is het idee van een dierentuin, wat het is en wat het zou moeten zijn, enorm veranderd. ARTIS zelf ook. Het begon als een plek waar wetenschap en verwondering over de natuur elkaar raakte, en is nu een plek waar je weer ontdekt hoe jij als mens onderdeel bent van de natuur.

De campagne vraagt: wat hebben jij, de kleine panda en een klaproos overeen? We leven allemaal op dezelfde plek, zijn allemaal afhankelijk van elkaar en zijn zo allemaal onlosmakelijk verbonden. Daarnaast zijn ze ook allemaal te vinden in ARTIS.

Verwondering en connectie

In ARTIS leeft worden alle gezichten van ARTIS bij elkaar gebracht. Van het kleinste leven in ARTIS-Micropia tot de overweldigende ruimte in het ARTIS-Planetarium. Van de bewustwording van de rol van de mens in het ARTIS-Groote Museum tot het in de ogen aankijken van een Roodoogmaki-kikker in het ARTIS-Park. Het speelt in op de emoties die gevoeld wordt bij een bezoek aan ARTIS: verwondering en connectie. De emoties worden vertolkt door Gerda Havertong (bekend van onder meer Sesamstraat) die haar stem leende aan de campagne. De campagne is de eerste binnen de vernieuwde beeldtaal, eveneens door Springbok x Dawn gemaakt.

Mensen zijn ook dieren

Op het eerste gezicht zijn in de beelden gelijkenissen tussen mensen en hun mede-aardbewoners te zien. De gelijkenissen gaan verder dan het uiterlijk. Mensen delen veel gedrag, behoeften en DNA, zoals de campagne duidelijk maakt. Mensen zijn tenslotte ook dieren.

Marieke Zekveld, productmanager bij ARTIS: “Het uitgangspunt van deze campagne is dat ARTIS in de volledige breedte wordt getoond. Met natuurlijk de dieren, maar ook de planten, planeten en microben. En allemaal gespiegeld met de mens, de meest voorkomende diersoort in ARTIS. We spelen als mens een essentiële rol in de huidige tijd. Het is van belang dat we ons als mensen bewust worden van de verbondenheid met natuur. Dat we voelen dat alles met elkaar samenhangt. In ARTIS ervaar je die samenhang. Zo zijn ARTIS-Park, ARTIS-Micropia en ARTIS-Groote Museum ook de gezamenlijke afzenders van de campagne. Het doel: bezoekers op een verrassende manier bewust maken van de verbinding met natuur en de positieve invloed die we met elkaar kunnen hebben om de aarde leefbaar te houden voor alle generaties na ons.”

Sharon de Graaf, creatief directeur bij Springbok x Dawn: “Met deze campagne hopen we mensen te laten voelen dat ze niet boven de natuur staan, maar er tussenin. Met al deze spiegelingen door de hele stad willen we mensen even laten stilstaan en zich doen verwonderen over al het leven, zoals je dat ook in ARTIS doet.”

De campagne is te zien via onder meer (D)OOH, print, sociale media en de bioscoop.

www.artis.nl

www.springbokxdawn.com

Lees ook:

Springbok Belgium bundelt Belgische creativiteit via Joe Public Belgium

13-06-2024 | 22:09:00
De Springbok Groep bundelt het creatieve talent in België voortaan onder de koepel Joe Public Belgium. De digital & creative groep krijgt zo een creatief agentschap met dertig concept creatieven, strategen, designers en studio-specialisten, onder creatieve leiding van Pieter Staes en Manuel Ostyn

Dawn ontwikkelt merkcampagne voor Vandebron

11-06-2024 | 12:56:00
Energieplatform Vandebron lanceert een merkcampagne: 200.000 vandebronners willen vooruit. De campagne is ontwikkeld door creatief strategisch bureau Dawn

[Marketing Report TV] Michiel van Riemsdijk over het tot stand komen van Springbok Agency

11-06-2024 | 09:10:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Michiel van Riemsdijk over samenwerking tussen bureaus, managen vanuit de cockpit en het tot stand komen van Springbok Agency

Springbok & Belgische Ethias met generatieve AI

06-06-2024 | 22:45:00
Digitaal & creatief communicatiebureau Springbok en de Belgische verzekeraar Ethias hebben generatieve AI ingezet in hun meest recente nationale campagne

Springbok herintroduceert bureaunaam Dawn; David Snellenberg verlaat Springbok

29-05-2024 | 11:01:00
Springbok heeft de naam Dawn opnieuw in gebruik genomen voor het Nederlandse gespecialiseerde bureau met de focus op branding en creative consultancy. Op 29 september 2023 maakte Springbok bekend dat het de naam Dawn inwisselde voor Springbok
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.