[Dutch PR Awards 2024] Madelon de la Haije (Smith Communicatie): Persoonlijke aandacht maakt dat we succesvol zijn

[Dutch PR Awards 2024] Madelon de la Haije (Smith Communicatie): Persoonlijke aandacht maakt dat we succesvol zijn

Madelon de la Haije is Senior PR & Communicatieadviseur bij Smith Communicatie. Zij is genomineerd voor PR Talent van het Jaar 2024. Wij spreken haar.

Kun jij Smith Communicatie introduceren?

Smith Communicatie creëert al ruim 21 jaar zichtbaarheid voor bedrijven, overheden en non-profit organisaties in heel Nederland. Dit, door de doelgerichte inzet van onze expertise op het gebied van Public Relations, Communicatie en de organisatie van live B2B events. Aangezien het bureau meegroeit en zich ontwikkelt met de tijd, kan er continue worden ingespeeld op de actualiteit en steeds veranderende wereld. Wij hebben hierdoor dan ook een hoge ‘track record’ in het realiseren van zichtbaarheid voor onze opdrachtgevers, in de media en door de organisatie van aansprekende events.

Wat kan Smith Communicatie wat andere bureaus niet kunnen?

Ons motto is: Aandacht! Het geheim van Smith. We horen vaak van opdrachtgevers dat ze ons zien als collega’s, als één van hen, maar dan werkend bij een extern PR-bureau. Dit komt door onze betrokkenheid. Ons zie je niet maar een paar keer per jaar als we de PR doen. Onze persoonlijke aandacht richting opdrachtgevers, journalisten en samenwerkingspartners maakt dat we succesvol zijn in wat we doen. En met plezier! Onze directeur stuurt dan ook op werkgeluk, wat zich doorvertaalt in enthousiasme voor het PR-vak, voor elkaar en de opdrachtgever. Dat werkt aanstekelijk!

Wij durven daarnaast regelmatig ‘nee’ te zeggen tegen mogelijk nieuwe opdrachten. Dit omdat wij vinden dat een opdracht volledig bij onze bewezen succesvolle aanpak moet passen. Alleen dan kunnen we een bepaalde kwaliteit en resultaten waarborgen. Hoe gaaf de opdracht dan ook is, dan zeggen wij liever vriendelijk ‘nee’.

Wat zijn jouw werkzaamheden bij Smith Communicatie?

Als Senior PR- en Communicatieadviseur bij Smith Communicatie ben ik verantwoordelijk voor het opstellen van PR-strategieën voor een aantal grote opdrachtgevers en de uitvoering daarvan. Allereerst betekent dit de (commerciële) doelstellingen helder krijgen en vervolgens adviseren welke PR-aanpak het beste kan worden ingezet om deze doelstellingen te behalen. Hierbij werken we vaak samen met reclamebureaus en online marketingbureaus, zodat de gehele communicatiemix op elkaar afgestemd is. Nadat de PR-strategie is uitgestippeld, ga ik aan de slag met het bepalen van de juiste timing, het formuleren van de (nieuwswaardige) boodschap in een goed persbericht en verhaallijnen creëren. Het leukste vind ik om vervolgens samen met een journalist te werken aan het verhaal, dat helemaal aansluit bij de lezers, luisteraars of kijkers en waar de boodschap van de opdrachtgever in terugkomt.

Zo werk ik op regelmatige basis de PR-strategieën uit voor de duurzame initiatieven van Milieu Centraal. Denk daarbij aan de Week van de Groene Tuin, de lancering van de online training ‘Mijn Stijl iD’ om vrouwen bewust minder kleding te laten kopen, en de campagne rondom asbest in schuurdaken te verwijderen. Een ander mooi maatschappelijk project waar ik mij hard voor maak is de Week van het Gehandicapte Kind van Stichting het Gehandicapte Kind. Al deze initiatieven heb ik, met dankzij de fijne samenwerking met de opdrachtgevers, keer op keer in de landelijke en belangrijkste media weten te krijgen.

Het geeft mij dan ook een trots gevoel als ik op de dag van de perslancering overal ‘ons nieuws’ terugzie: een artikel in de krant, online artikelen op m’n mobiel, in de auto op de radio en als ik dan ’s avonds op de bank aan het zappen ben, dat ik het resultaat van het harde werken dan ook nog in meerdere TV-programma’s zie.

Daarnaast begeleid ik intern het team van (junior)PR-adviseurs en beheer ik de overall PR-planning van alle opdrachtgevers om ervoor te zorgen dat iedereen zijn moment krijgt om te ‘shinen’. 

Wat vind jij de belangrijkste trends in PR?

Een van de belangrijkste trends vind ik de nog steeds toenemende aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijke initiatieven. Ik merk dan ook dat er voor dit soort belangrijke onderwerpen steeds meer ruimte is in de media. Denk dan aan een diepgaand achtergrondartikel, in plaats van alleen ergens een oppervlakkige vermelding. Zelf vind ik dit belangrijk, want we mogen met z’n allen best wat bewuster gaan leven. Ik heb me dan ook in de afgelopen jaren binnen Smith Communicatie op een natuurlijke wijze gespecialiseerd in de PR voor duurzame en maatschappelijke projecten. Zo werk ik al vijf jaar voor Nederland Schoon (nu Verpact) en in het bijzonder voor de Landelijke Opschoondag: de jaarlijkse dag waarop we met heel Nederland de handen uit de mouwen steken om zwerfafval op te ruimen. Dit initiatief bewijst ook dat lokale en regionale (online) media nog steeds zeer waardevol zijn om mensen (letterlijk) in beweging te krijgen.

Een tweede belangrijke trend is een verschuiving van influencermarketing naar influencer PR. Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de richtlijnen rondom influencers. Toen ik vijf jaar geleden bij Smith Communicatie kwam werken, waren influencers nog ‘upcoming’. Ik heb me er binnen het bureau voor hard gemaakt dat we influencer PR vaker gingen toevoegen aan de communicatiemix. Hier kreeg ik alle vrijheid voor, wat heeft geresulteerd in een succesvolle PR-aanpak.

Ik geloof erin dat zolang je op zoek gaat naar de perfecte match tussen influencer en opdrachtgever, de influencers echt wel openstaan voor onbetaalde samenwerkingen. Deze PR-content is dan ook veel oprechter en authentieker dan betaalde content. Voor verschillende hotels, restaurants en grote attracties hebben we influencer PR toegepast, waarmee niet alleen de followersbase van onze opdrachtgevers werd vergroot, maar ook de influencers enthousiast waren. Een win-winsituatie!

Wat snapt de gevestigde orde in PR niet wat jonge mensen wél snappen?

De gevestigde orde denkt nog altijd dat een persbericht typen en versturen hét middel is om de media mee te behalen. Dat is in mijn ogen niet zo. Ook de huidige generatie journalisten willen persoonlijk contact, op maat, via WhatsApp of een kort belletje. Snel schakelen, samen aan een nieuwswaardig verhaal werken en niet dagenlang blijven hangen in het samenstellen van een persbericht. Ik vind dat jonge mensen dit wél snappen en daarmee sneller en betere resultaten behalen.

Ditzelfde geldt voor de organisatie van persmomenten. Als er een goed verhaal ligt, is het écht niet nodig om veel tijd en energie te stoppen in het organiseren van een persmoment. Daar doe je een journalist ook niet altijd een plezier mee. Dit is voor de gevestigde orde vaak even een omschakeling omdat zij al in gedachten hadden dat er ergens een lintje doorgeknipt moest worden om de media te kunnen halen. Vooral tijdens corona was deze verschuiving goed merkbaar. Toen konden er überhaupt geen persmoment worden georganiseerd en wist ik alsnog de landelijke media te halen.

Wat zijn jouw ambities in het PR vak?

Waar ik mij voor wil inzetten is dat er meer aandacht komt voor het PR-vak in het algemeen. Waar het in Amerika of Engeland veel gebruikelijker is om PR in te zetten, merk ik dat als ik aan iemand vertel dat ik bij een PR-bureau werk, dat ik vaak een beetje glazig wordt aangekeken. Ze hebben geen idee wat het inhoudt en ook het bedrijfsleven beseft vaak niet wat een goede PR-aanpak voor hen kan betekenen. En als ze de waarde van PR wel weten, dan bungelt dit qua prioriteit en budgettoekenning alsnog onderaan de voedselketen, zeg maar. Zonde, wat het kan zo’n waardevolle toevoeging zijn als je het als bedrijf implementeert en als eerste prioriteit hebt. Ik hoop dan ook dat deze PR-awards hieraan bijdragen!

Wat is het laatste nieuws?

Dat ik PR Talent van het Jaar word? Nee hoor, op het moment van schrijven is het laatste nieuws dat er eindelijk een coalitieakkoord is! Dus ik ga mij verdiepen wat dit voor mij persoonlijk betekent, als ook voor mijn opdrachtgevers. En bij zoveel belangrijk nieuws wachten wij altijd met het naar buiten brengen van nieuws van onze opdrachtgevers. Om het te verwoorden voor de gevestigde orde: daar is nu niet genoeg krantenpapier voor.

www.smith-communicatie.nl


De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni. Bestel hier kaarten voor de Dutch PR Awards

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] Claire Slootheer (Iconic Studios): Het is key om onderwerpen aan te snijden die er toe doen

30-05-2024 | 12:27:00
In de voortdurend veranderde wereld van creatieve PR en marketing, is Iconic Studios uitgegroeid van een traditioneel PR-bureau tot een full-service agency

Dutch PR Awards 2024 | Koop nu jouw kaarten!

30-05-2024 | 06:44:00
De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni in Corendon Schiphol Hotel

[Dutch PR Awards 2024] Free Heri Heri for All 2023

28-05-2024 | 08:05:32
Op 1 juli 2023 vond voor het 21ste jaar de Nationale Herdenking en Viering van de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij plaats

[Dutch PR Awards 2024] Dutch Design Week 2023 (Dutch Design Foundation)

28-05-2024 | 08:05:00
Dutch Design Foundation is optimistisch en gelooft in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken. Dutch Design Foundation biedt ontwerpers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform

[Dutch PR Awards 2024] Maarten Hagg (Ecologische Autoriteit): Ik kan ervan genieten dat ik binnen een organisatie een license to know heb

23-05-2024 | 09:37:00
Maarten Hagg is senior communicatie- en PR-adviseur bij onder andere de Ecologische Autoriteit. Hij is genomineerd voor de Woordvoerder van het Jaar 2024
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.