Marketing Report
[CMTA] DPG Media - de Ondernemer: De kracht van Sterke Schakels nieuws

[CMTA] DPG Media - de Ondernemer: De kracht van Sterke Schakels

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

DPG Media is het grootste crossmediale mediabedrijf van Nederland. Onze media komen al decennia lang dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse huishoudens. Met 56 sterke merken die zowel onze lezers, kijkers, luisteraars als adverteerders een prachtig platform bieden. We informeren, inspireren en entertainen. Ons crossmediale portfolio bestaat uit nationale, regionale en lokale titels.

We dienen deze case in vanuit de Ondernemer. De Ondernemer is behalve het grootste ondernemersplatform van Nederland ook het B2B marketingbureau van DPG Media, verantwoordelijk voor zakelijke crossmediale campagnes.

Elevator Pitch

Rabobank wilde een ode brengen aan ondernemers die op basis van samenwerking elkaar sterker maken. Hiervoor ontwikkelde DPG Media de campagne Sterke Schakels waarin drie ondernemers vertellen hoe hun samenwerking in de keten gezamenlijk succes creëert. Via video werden inspirerende succesverhalen gedeeld waarbij de kracht van sterke ketens in beeld wordt gebracht. Door de inzet van landelijke en regionale media resulteerde deze campagne in 62 procent meer voorkeur voor het merk Rabobank bij de exposed groep.

Briefing

Ons land telt ruim twee miljoen bedrijven. Je kunt stellen dat Nederland een echt ondernemersland is. Voor deze ondernemers is samenwerken met leveranciers, collega’s en klanten cruciaal: een succesvolle onderneming is gebaat bij sterke samenwerkingen. Zo ontstaat er een keten van verschillende bedrijven die daadwerkelijk meerwaarde bieden aan elkaar en elkaar helpen aan duurzame groei.

Rabobank wil een ode brengen aan ondernemers die op basis van samenwerking, innovatie of duurzaamheid aantonen dat zij elkaar sterker maken. DPG Media ontwikkelde, in samenwerking met mediabureau PHD en Rabobank, een impactvolle crossmediale campagne. Deze had als doel Rabobank te positioneren als thought leader op het gebied van samenwerken, duurzame groei en de associatie ‘de bank met een coöperatieve mentaliteit’ te versterken. Hierbij wilde Rabobank de merkassociaties ‘helpen en meedenken’ en ‘positieve invloed op de maatschappij’ onderhouden en versterken onder ondernemers.

Het voornaamste doel van de campagne was het creëren van hoog bereik (+70%) en hoge engagement onder Nederlandse ondernemers. Daarnaast stond centraal om de houding, overweging en voorkeur voor Rabobank te verhogen.

Strategie | Aanpak | Resultaat

De briefing leidde tot het concept ‘Sterke Schakels’. Vrijwel elke onderneming is onderdeel van een keten. Dat maakt elke onderneming een schakel die niet succesvol kan zijn zonder goede afstemming met andere schakels. Om bedrijven te ondersteunen nog succesvoller te worden, zet Rabobank samen met de Ondernemer inspirerende voorbeelden van sterke samenwerkingen in de spotlights. Op deze manier worden andere ondernemers enthousiast gemaakt om nóg beter samen te werken en zelf ook een sterkere schakel te worden. 

Centraal hierbij staat een videoserie waarin Naomi van As en Ellen Hoog langsgaan bij drie ondernemers die samen een succesvolle keten vormen. Naomi en Ellen zijn zelf startende ondernemers en weten vanuit hun topsport verleden precies hoe belangrijk samenwerken is. In de video’s worden inspirerende succesverhalen gedeeld waarbij de kracht van sterke ketens in beeld wordt gebracht. 

Om de coöperatieve en lokaal gepositioneerde Rabobank een landelijk bereik te geven is gekozen om voorbeeld ketens uit diverse regio’s te gebruiken. Ook zijn de contentvormen en distributiekanalen hier specifiek op ingestoken. Met deze campagne hebben we laten zien dat wij in een uitdagende tijd voor ondernemers een succesvolle en impactvolle campagne hebben neergezet. De campagne past, met het gekozen thema, naadloos in de huidige tijd. 

De campagne laat erg sterke mediaresultaten zien, die aansluiten bij de eerder gestelde KPI’s. Onafhankelijk onderzoek van DVJ Insights toont een sterk effect bij de exposed groep van de campagne met maar liefst 62 procent meer voorkeur voor het merk Rabobank bij de exposed groep. Ook op het gebied van bereik zijn goede resultaten behaald. De campagne bereikte 77,9 procent (bron: NOBO) van de zakelijke doelgroep in Nederland (index 111 gestelde KPI 70 procent). Ook de engagement met de content is hoog en laat de kracht zien van de geproduceerde branded content.

www.dpgmediagroup.com

www.deondernemer.nl


Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

[CMTA] De Combinatie van Factoren: Spoken word campagne voor De Waalhoven

[CMTA] 1Camera: Samen leven volgens Achmea

[CMTA] Marcommit: HR in de spotlight

Partners CMTA







 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.