Marketing Report
[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden nieuws

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

De uitreiking is op 1 november


Familyblend
is het moederbedrijf van de platformen Mamaplaats, Kek Mama, Mama Magazine en het influencer marketing label Familyblend the Agency. Bij Familyblend wordt al meer dan 15 jaar elke dag gewerkt aan de missie om merken met de doelgroep jonge gezinnen te verbinden.

Deze expertise zorgt ervoor dat Familyblend als echte kennispartner merken een unieke en uiterst gerichte service kan bieden. Middels branded content, social media, data en print worden merkdoelstellingen naar succesvolle partnerships doorvertaald.

Elevator Pitch

Het opvoeden van kinderen in een digitaal tijdperk is voor veel ouders een uitdaging. Er is behoefte aan informatie, tips en tricks. Daarom brachten Familyblend, KPN en Mindshare hun expertises samen en gingen een crossmediale partnership aan om dit belangrijke, maatschappelijke thema groots onder de aandacht te brengen onder de doelgroep jonge gezinnen

Aan de hand van een crossmediale inzet werden meer dan twee miljoen jonge ouders op relevante en creatieve manier geïnformeerd over Digitaal Opvoeden.

Uitdaging | Doelstelling

De belangrijkste doelstelling van deze campagne was het creëren van awareness rondom het thema Digitaal Opvoeden. Daarnaast wilt KPN zich profileren als dé kennispartner op het gebied van digitaal opvoeden.

Het is duidelijk dat digitaal opvoeden een hot topic is onder de doelgroep. Nagenoeg elk gezin heeft meerdere beeldschermen in huis waar ook de kinderen gebruik van mogen maken. Van mobieltjes tot tv’s: schermen zijn verweven met ons leven - en dat van onze kinderen. 

Dat het onderwerp digitaal opvoeden leeft bleek wel uit de respons van de enquête die we speciaal voor deze partnership hebben uitgezet. Ruim 600 moeders waren openhartig over de zorgen, twijfels, missers, maar ook de zegen van virtuele zoethoudertjes. De deelnemende moeders gaven bijna unaniem (96%) aan dat ze hun kind graag digiwijs willen opvoeden. 

De overgrote meerderheid, maar liefst 84 procent, mag elke dag op een scherm. "Dit is nu eenmaal de toekomst." Maar… "het gaat gepaard met risico's". Hoe ga je hier als ouders nu goed mee om? En hoe doen andere ouders dat? Dit vraagstuk hebben we bij Familyblend omvat in een mooie, herkenbare en ook grappige crossmediale campagne: Digitaal Opvoeden.

Strategie | Aanpak | Resultaat

De campagne is gestart met een enquête die door de doelgroep is ingevuld. Via diverse kanalen (Mamaplaats en Kek Mama) hebben ruim 600 jonge gezinnen de enquête ingevuld. Uit de enquête vloeiden opvallende conclusies en opzienbarende quotes. Van ongepaste content die per ongeluk op het beeldscherm verscheen (“Mama, wat is dit?!”) tot het bijna unanieme inzicht dat ouders hun kind digiwijs willen opvoeden. 

Het artikel met de resultaten van de enquête en tips van de expert verschenen niet alleen in de glossy Kek Mama, maar ook in een speciaal voor KPN ontwikkeld mini magazine volledig gericht op het thema Digitaal Opvoeden. Speciaal afgestemd op de behoeften van de doelgroep: informatief en herkenbaar. Uiteraard kon in het boekje de typische Kek Mama quote niet ontbreken: “Waarom duurt het een half uur voor mijn kind zijn jas aan heeft, maar kan hij in 32 seconden 200 foto’s van mijn telefoon wissen, 3 collega’s bellen en live gaan op Instagram?”

Het mini magazine kwam in 90 KPN winkels te liggen. Tegelijkertijd zijn er meerdere artikelen geschreven rond het thema, social mediacampagnes ingezet en zijn verschillende influencers aan de slag gegaan met het creëren van authentieke content. Daarnaast verscheen in Kek Mama magazine een branded content reeks in samenwerking met KPN voor de optimale crossmediale inzet.

Resultaten


Kwantitatief
| Enorm bereik van ruim 2 miljoen impressies. Ruim 35.000 QV’s; een signaal dat de doelgroep écht interesse heeft in en behoefte heeft aan digiwijs worden. Hoge betrokkenheid onder de doelgroep: 600 ingevulde enquêtes en hoog social media engagement. 9000 mini magazine verspreid over 90 winkels van KPN. Een NOM-bereik van 133.000 middels Kek Mama magazine.

Kwalitatief
| Awareness en branding voor KPN op een belangrijk, maatschappelijk thema die evergreen is. Gerichte traffic naar de KPN-winkels. KPN en Familyblend als dé experts op het gebied van digitaal opvoeden.

www.familyblend.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

De uitreiking van Content Marketing | The Awards is op 1 november.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] LBL Communicatie & Contentmarketing: Hier Kom Ik Graag

[CMTA] Wayne Parker Kent: Altijd ALDI

[CMTA] Airborne: De man met de rammelaars

[CMTA] Megawatt: #WhatTheFanta Unfolding Flavours

[CMTA] Bambuu: Verdedigen tegen hackers? Denk als een hacker!

Partners CMTA



Abonneer je op onze nieuwsbrief.