Marketing Report
[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl


Social Inc is als online content marketing & brand publishing onderdeel van Matter, een snelgroeiend netwerk van content- en marketingbureaus. Social Inc gelooft dat merken meer kunnen betekenen in het leven van mensen. Als bureau met een social DNA weten wij als geen ander wat er speelt in de maatschappij, in communities en het medialandschap. We helpen merken om daarop aan te sluiten en relevant te blijven. Met een team van specialisten helpen wij bij het vinden, verpakken en verspreiden van deze verhalen. In tekst, beeld, video en audio. Data en creativiteit zijn de basis voor ideeën die iets teweeg brengen. Bij jouw publiek en in jouw organisatie. We hebben oog voor de volledige merkbeleving en customer journey. Daarom zetten we alle mogelijke digitale content in om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken en betrekken. B2B, B2C en B2B2C. Met social ads, partnerships, (micro) influencers, pr of employee engagement.

Elevator Pitch

In vier landen succesvol bloemen en planten top of mind houden én significant aankoopintentie vergroten met generieke promotie. Bloemenbureau Holland realiseert dit met acht owned contentplatforms, 24 socialmediakanalen en campagnes. Succesvol dankzij volledige focus op kritische, invloedrijke en koopkrachtige doelgroepen: Aesthetic Explorers en Status Seekers. Goed bestudeerd begrip van behoeftes en journey van deze doelgroepen en liefde voor inspirerende, effectieve content leidt tot dit succes, bewezen door Return on Content-onderzoek.

Briefing

Bloemenbureau Holland is de trotse promotor van bloemen en planten. Als onafhankelijke stichting maken we voor en samen met de sierteeltsector internationale, spraakmakende campagnes, sprankelende content en verleidelijke activaties. Met als doel om de consument niet alleen te bereiken, maar ook te raken en deze de schoonheid van bloemen en planten te laten ervaren. Bloemenbureau heeft zelf sterke (content)marketeers en werkt samen met SOCIAL.INC om expertise en slagkracht te vergroten.

De markt voor bloemen en planten is in de vier focuslanden (Duitsland, Frankrijk, UK en Nederland) groot maar het budget is niet toereikend om alle consumenten altijd effectief te bedienen. Bovendien zijn de vier landen heel verschillend. Niet alleen in media- en aankoopgedrag maar ook in de betekenis die wordt gegeven aan bloemen en planten. Dat vraagt focus en regie vanuit Nederland, maar wel in een zeer nauwe samenwerking met de landen én de doelgroep zelf, zodat content gecreëerd wordt die, met minimale (kopij)aanpassingen, in alle markten relevant is.

Tel daarbij op dat bloemen en planten seizoensproducten zijn waardoor content ver vooruit geproduceerd moet worden terwijl deze altijd actueel aan moet voelen en dat er geen eigen (e-commerce noch fysieke) verkoopkanalen zijn, en de uitdaging is groot.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Als je budget beperkt is en de categorie en potentiële doelgroep enorm, moet je durven kiezen. BBH is na onderzoek uitgekomen bij een kerndoelgroep waarbij langdurig impact gemaakt kan worden. Deze Aesthetic Explorer beslaat in de vier landen 12 procent van de populatie, maar is goed voor 24 procent van de bestedingen aan bloemen en planten. Binnen deze groep en de Status Seekers is flinke omzetgroei mogelijk. Ook blijkt sprake van invloed richting andere doelgroepsegmenten.

Met de focus op doelgroep creëren we een herkenbare, kostenefficiënte en effectieve communicatiestrategie. We weten dat het creatieve cultuurliefhebbers zijn die waarde hechten aan nieuwe dingen ontdekken en hun huis inrichten met design, bloemen en planten.

Content stelt ons in staat de doelgroep dagelijks te inspireren en informeren. Centraal staan twee viertalige contentplatforms (mooiwatbloemendoen.nl, mooiwatplantendoen.nl). Verhalen op deze platforms en op socialmediakanalen worden hoog gewaardeerd: hoewel bloemen en planten centraal staan, wordt álle content gemaakt vanuit de bredere interessegebieden van de doelgroep. Hetgeen, aangetoond door Return on Content-onderzoek, bijdraagt aan het vergroten van koopintentie en koopfrequentie.

Onze contentaanpak creëert content die inspeelt op de wensen, behoeften, dromen en angsten van de doelgroep. Bovendien centraal gemaakt en in landenteams op detail gelokaliseerd voor meer relevantie en een native gevoel. Vanwege de trendsettende kwaliteit van onze doelgroep moet content altijd actueel en inspirerend of informerend zijn – terwijl het tegelijk tijdloos moet aanvoelen voor langdurige inzet.

Ook houden we per type content rekening met: engagement, brand fit, relevantie, differentiatie, credibility, opvallendheid, interest en call to action. Deze editorial contentaanpak levert een significate uplift in koopintentie van bloemen en planten (tot 11% respectievelijk 13% in het jongere deel van de kerndoelgroep). Niet gek als je een gehele categorie promoot door vooral te inspireren.

www.socialinc.nl

www.mooiwatbloemendoen.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

[CMTA] De Combinatie van Factoren: Spoken word campagne voor De Waalhoven

[CMTA] 1Camera: Samen leven volgens Achmea

[CMTA] Marcommit: HR in de spotlight

Partners CMTA







 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief