Marketing Report
[Interview] Django Weisz Blanchetta (SuperHeroes): Sonic branding en sonic design bepalen de emotie

[Interview] Django Weisz Blanchetta (SuperHeroes): Sonic branding en sonic design bepalen de emotie

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Django Weisz Blanchetta, Managing Director en oprichter van SuperHeroes.

Kun je SuperHeroes introduceren?

SuperHeroes is een full service reclamebureau met een belangrijke missie: Saving the world from boring advertising. We zijn een onafhankelijk internationaal bureau met kantoren in Amsterdam, New York en Singapore.

We zijn gespecialiseerd in gen Z en millennials (digital natives). En zijn goed in het creëren van aandacht en het bereiken van de doelgroep door middel van voor de doelgroep relevante kanalen.

Dit doen we al meer dan 12 jaar voor een mix van nationale en internationale klanten. Door ons digitale DNA, sterke strategische kaders en disruptieve denken komen we met oorspronkelijke ideeën. Daarnaast kunnen we deze ideeen niet alleen bedenken maar ook van A tot Z in-house ontwikkelen.

Is er sprake van een creativiteitscrisis in de marketing industrie?

Dat is een beetje afhankelijk van hoe je de vraag interpreteert. Maar nee, er is geen sprake van een crisis. Er zijn wel zeker goede creatieve ideeën. Maar er is wel vaak een gebrek aan een juiste focus en strategische onderbouwing van bepaalde ideeën. Waarom is het goed? Welke customer value propositie wordt er benadrukt?

Eerlijkheidshalve moet ook gezegd worden dat dit veelal al begint bij de briefing van een klant. Het is vaak verbazingwekkend dat het vaak ontbreekt aan een duidelijk doel en doelstellingen. Zonder goede gedefinieerde en meetbare KPI's kun je geen goede campagne maken. En dus ook geen goed creatief werk. Hoe creatief wellicht de ideeën ook zijn.

Hoe kijk je naar de pitchcultuur in onze business?

Met gemengde gevoelens. Daarom hebben we vorig jaar de rollen omgedraaid en de Client pitch geïntroduceerd. Als reactie op het te pas en te onpas uitschrijven van een pitch, zonder duidelijke pitchkaders, voorwaarden en zonder enige vorm van betaling of beloning. Dit komt helaas nog best vaak voor. Gelukkig zie je ook merken die het wel goed doen.

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

Wie wil er nu niet als een SuperHero door het leven gaan? En als dat nog niet genoeg reden is, dan is het wel onze holocracy way of working, waarbij creatieven veel ruimte en verantwoordelijkheden krijgen om werk te maken dat gezien wordt op een internationaal podium.

Daarnaast hebben we natuurlijk aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, een 60 procent office-regeling, een pratende aap in de lobby, een ballenbak en uitzicht op de mooiste gracht van Amsterdam.

Hoe gaat advertising in de metaverse eruit zien?

Geen idee. Waarschijnlijk met ad blockers en skip ad-buttons. Aan ons als branch de taak dat het niet zover hoeft te komen.

Airbus toont aan dat Europa geweldige projecten kan ontwikkelen. Wordt het geen tijd dat er een Europese tegenhanger van Google wordt gebouwd?

Ook deze vraag kun je verschillend interpreteren. Als je doelt op innovatiekracht, denk ik dat er best wel al veel gebeurt, maar nog niet de juiste aandacht krijgt. Kijk je bijvoorbeeld naar de fin-tech-industrie dan zijn er al heel veel goede Europese initiatieven ontwikkeld (denk aan Adyen, maar ook Klarna). De financiële sector loopt wat dat betreft al zeker voor op wat er in de Verenigde Staten gebeurt.

Op andere gebieden kunnen initiatieven wellicht pan-Europees beter ondersteund worden. Binnen Europa wordt in die zin nog te vaak vanaf eilandjes gewerkt en weinig gezamenlijke initiatieven ontplooid.

Wil je de concurrentie met de Verenigde Staten en China aangaan op het gebied van innovatie, dan zul je in eerste instantie focus moeten hebben en vervolgens schaalgrootte creëeren.

Audio zit in de lift. Hoe belangrijk is het dat merken een geluid hebben?

Heel belangrijk. Sonic branding, sonic design en dergelijke bepalen voor een groot deel de TOMA (Top of Mind Awareness) en sturen de emotie. Het is eigenlijk gek dat er veel aandacht en geld uitgaat naar een visueel brandbook en style guide, maar dat het vaak niet duidelijk is hoe een merk moet klinken. En dat er weinig budget beschikbaar is voor audio en dit vaak een sluitpost is binnen producties. Terwijl effectieve reclame niet zonder een herkenbaar en passend geluid kan. Helemaal als we straks overgaan naar een metaverse en we omringd worden door visuele prikkels, is audio een manier om je te onderscheiden.

www.hellosuperheroes.com


Lees ook:

[Interview] Stacey Rookhuizen (Bombilate Media): Investeer in je verhaal op een realistische manier

[Interview] Brian Hirman: iO heeft schaalgrootte maar is erg flexibel en lokaal aanwezig

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.